Gå till innehåll
måndag 17 februari 2025
ljunghall

Byta skrovgenomföring med båten i vattnet?

Rekommendera Poster

Jag behöver eventuellt byta en skrovgenomföring under vattenlinjen. Finns det några knep för att få till det när båten ligger i sjön?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 10-liters spann och en panikslagen besättningsmedlem löser det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade tagit upp båten. Svårt att få till tätmassan jämn och snygg när man simmar med ena handen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips



Senast ändrad av crabfish | 24 juni 2012 | 17:39

post-10001667-1394237132,2115_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nähä -vadå?

Spann och panikslagen besättningsmedlem?

Kölhalning?

Forumtroll?

Simmar med ena handen?

Ta sats och köra upp på sandstrand?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man inte pumpa bort vattnet så vattennivån hamnar under skrovgenomföringen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man inte pumpa bort vattnet så vattennivån hamnar under skrovgenomföringen?

Haha, eller vänta på ebb/lågvatten smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju inte så dumt.

En tur till Skottland för att byta bottengenomföring.

post-945-1394237142,4741_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kort promenad och en fikapaus senare

post-945-1394237142,619_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur långt under vattenlinjen skall du byta ?? Är det några dm så bode det kanske gå att limma en halvbalja på båten och sedan ösa ut den på vattnet så att det blir torrt. En kan du ha en länspump där om limingen inte håller 100% tät.

Är det långt under vattenlingen så låter det som ett problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inget jättetryck i den befintliga pipan, jag gissar att det är cirka 4 dm under vattenlinjen. Men det är marigt att komma åt ändå. Jag hoppades mest att det fanns nåt vedertaget sätt att göra det på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ska ge ett allvarligt svar på frågan så är det olämpligt av flera orsaker, ett är uppenbart, det sprutar mer eller mindre vatten under bytet. Ett annat är att man ska inte ha våta ytor runt tätningsmedlet för då det fäster det inte mot ytorna.

Byte av genomföring i skrov görs således alltid på land om det inte är fråga om ren panik/nödåtgärd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Vafför inte göra som denna Fingal ägare? Jag har ärligt knyckt bilden här på Maringuiden.

Kränga ner båten med en lina från mastoppen bara.

 

Westis! Gillar din idé med att pumpa bort vattnet!

Själv funderar jag på att borra hål i botten så slagvattnet kan rinna ut.

smiley



Senast ändrad av Kalman | 30 juni 2012 | 15:53

post-22282-1394237143,5564_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

En bild till.

 

post-22282-1394237143,6049_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, fin idé men jag har för mig TS har en Storebro. Därför föreslog jag burkslavar, 20 st 90-kilos proffsburkare som får balansera på ena däcket kan måhända ha samma effekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Kära Toaen.

Jo, jag vet det kallas kölhalning.

Å golvet heter durk.

Å fönstret ventil.

Å Backen ligger framme....hi...hi....

Men när man skirver de rätta orden riskerar man att bli kallad besservisser eller messerschmitzer på detta forum...så....

ja... du förstår....

Hoppas jag inte blir kölhalad nu, hur skulle jag veta att det rörde sig om en motorbåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Bästa ljunghall.

I första inlägget, står det ingen signatur.

Jag har inte varit å tittat på din sjöbod

Lite längre ner står det faktiskt storebro34, men obildad som jag är, hur skall jag veta att det är en motorbåt?

De flesta trevliga jag känner brukar segla så klart jag trodde ´ även du seglar.smileyangel

Men strunt i mig nu....hur går det med bytet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ljunghall och Kalman

Att jag skrev kölhalning som kommentar till Kalmans förslag till krängning av båten, var att jag föreslog metoden som första svaret i tråden. Förlåt.

Jag visste mycket väl att ljunghall hade en motorbåt men att kränga båten, vilket ju kölhalning i den betydelsen betyder, kan ju va en metod att komma åt under vattenlinjen utan att ta upp.

Den andra betydelsen av kölhalning är ju en bestraffing som i regel ledde till döden.

Om vi nu kallar metoden att kränga som även andra föreslagt. 20 burkslavar enligt Arne Radar - ytterligare en seglingsrelaterad tanke. I princip inte så dumt. Fick du tag i 20 sånna som mig så blev det ju vikten över 2 ton. wink

Å andra sidan hade det räckt med en person som Kalman. Inte så tung kropp men en ofantlig mängd utnyttjade hjärnceller.

Har vid nåt tillfälle krängt en båt i längsledden. Hade fått en lina i proppellern och är en badkruka av stora mått. Flyttade allt tungt från bl.a.stuvutrymmet i aktern till fören. Liggandes i dingen kom jag åt att skära bogserlinan till just dingen, som jag fått i propellern

Tror nog att det skulle gå att kränga båten, men det är nog betydligt säkrare att ta upp, byta bottengenomföringen och sjösätta igen.

Skall du kränga måste du hitta ett ställe som är lämpligt. Dessutom måste det va ett ställe där det inte passerar motorbåtar i ett kör. Risken för skador är ju dessutom ganska stor.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta en sväng in i närmsta sluss och muta slussvaktaren till att tömma slussen. På så vis såg jag en segelbåtsägare ersätta en tappad propeller i Göta kanal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mm, slussvakterna i nordvästskånska slussarna är ganska lättköpta. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer inte en segelgåt att gå sönder när den plötsligt lägger sig på botten ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte alls, den håller bra för det. En segelbåt står ju normalt sett hela vintern på kölen.

Däremot underlättar det nog att förtöja åt alla håll så att båten står på kölen i stället för att den ligger ner. På så vis sparar man massor med städtid om man har semesterpackningen med sig i båten :)

Nu var det ju en motorbåt, den kanske sjunker ner så mycket i dyn att genomföringen ändå inte är lätt åtkomlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...