Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
oakie

Byta ut analoga instrument mot digitala

Rekommendera Poster

Hej,

Nu när hösten börjar närma sig så har jag börjat fundera på ett projekt med min Sea Ray 220 Overnighter. Instrumentbrädan är ful och solblekt samt några instrument är döda så jag tänkte riva ut instrumentbrädan  och alla mätare och ersätta med min Garmin 720 samt kanske en eller två GMI 10 multifunktionsdisplayer.
Eftersom jag har en gammal Mercruiser 5.7 med förgasare så behöver jag någon form av Nmea 2000 konverterare. Jag har tittat på Noland RS11 och Alba-Engine. Noland klarar av fyra sensorer av VDO-typ medan Alba-Engine även klarar resistiva sensorer. Tänkte även kompletera med en flödesgivare från Garmin och eventuellt en givare för powertrim och trimplan.

Nu till mina frågor;
Är jag galen som slänger ut alla analoga instrument?

Hur vet jag om mina sensorer/sändare är resistiva eller volt-baserade?

Någon som har erfarenhet av Noland RS11 eller Alba-Engine?

Eftersom jag idag har Garmin 720 monterad på instrumentbrädan och kommer flytta den blir det flera fula hål i vinylen. Hur lagar man bäst detta? Någon som vet en firma i närheten av Uppsala som grejar det?

Noland RS11

Alba-Engine

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gammal är motorn? Kan tänka mig att det är ganska avgörande för vad för typ av givare det sitter på. Du kan ju också väldigt enkelt mäta upp givarna för att se ifall de jobbar med volt eller resistans. Ifall de är resistiva så bör de ligga på 240 Ω vid nollan på instrumenten och 30 Ω vid fullt utslag eftersom det är en jänkare.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motorn är från 1989.

Tack för tipset om att mäta. Skall jag alltså mäta vid instrumenten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är den så gammal så skulle jag tro att givarna går på resistans. Du kan mäta vid mätarna eller direkt vid givarna, det spelar ingen roll eftersom signalen går raka spåret via kablarna.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hallå

alba funkar fint. men räkna med att det blir en ganska dyr process...

mitt tips, köp nya vanliga mätare från vdo och inte amerikanska eller italienska skrotmätare.

tror att till och med biltemas mätare är bättre än faria eller teleflex.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...