arda 0 Postad 15 Januari , 2005 Nogen der har erfaringer med Bränsleförbrukningsmätare til indenbords både både diesel eller benzin hvor præsice er de hvordan funker de og hvad koster de ungefar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 15 Januari , 2005 Hej, Jag har en bränsleflödesmätare för bensin, dock för utombordare. Jag ingen erfarenhet med inombordare. Man måste kolla att den bränsleflödesmätare man är intresserad av är gjord för diesel respektive bensin (och om den klarar även två motor om man har det). Den mätare jag har heter Navman Fuel 3100 och finns för bensin (inom- och utombordare) och diesel men dieselvarianten heter Fuel 3200. Bägge mätarna klarar en eller två motorer. För två motorer köper man till en extra bränslesensor. Bensinvarianten är Fuel 3100 och dieselvarianten Fuel 3200: http://www.navman.com/marine/products/fuel/index.html Den mätare jag har är mycket precis efter att den kalibrerats med ca 15-20 liter bränsle. Okalibrerad blir felmarginalen annars - 10 procent (enl Navman FAQ), kalibrerad blir felvisnigen nån procent. Ju större känd mängd (exakt mängd) bränsle man kalibrerar med desto mindre felvisning sen. Min mätare verkar visa korrekt och jag har inte märkt nån felvisning, jag kalibrerade med en extratank på 22 liter som jag kopplade in och körde upp i samband med att jag kalibrerade. Jag har även min GPS navigator inkopplad till bränsleflödesmätaren så att farten (via NMEA) kan tas in till bränsleflödesmätaren och den kan då beräkna Nautisk mil per liter (bränsleekonomi) - ju högre värde destå längre kommer man på varje liter. Den visar inte Liter per Nautisk mil. Min Navman Fuel 3100 kostade 3900 kr inkl moms hos Hjertmans. Min erferanhet av Fuel 3100 är att den fungerar som det tänkt men nackdelarna är att den måste kalibreras med en känd exakt mängd bränsle samt att menyerna är lite svåra att förstå sig på utan handboken. Varje gång man tankat fullt måste man sätta återstående bränsle till full tank (kan vara lätt att glömma bort). Enkel att installera. Du kan kolla i manualerna till Navmans bränsleflödesmätare här för mer information vad de klarar av: http://www.navman.com/marine/support/manuals/index.html Annars är nog Floscan den allra bästa bränsleflödesmätaren men den är avsevärt dyrare. http://www.floscan.com/ModelSelection/marine/models/multifunction/series9000.html Deras flödesgivaren har en felmarginal som är mindre än 2% i ett inkalibrerat system och den är även enda flödesgivaren som är godkänd av FAA (USA) för montering i flygplan (som skall visa att det är kvalitetsgrejer). Svensk distributör av Floscan: http://www.frigus.se/ (där hittar du även prislista) Till Yamaha utombordare och Mercury utombordare/inombordare finns även bränsleflödesmätare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arda 0 Postad 15 Januari , 2005 hei bossee tacker du skriver ar du har sat den til din gps , det vil så sige at når du eksempel vis har brugt 5 l kan du se hvor langt du har kørt eller du har kørt eks. 5 mil og har så brugt xx liter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 15 Januari , 2005 du skriver ar du har sat den til din gps , ----- Ja, det stämmer. En Raymarine 435 i (intern antenn). det vil så sige at når du eksempel vis har brugt 5 l kan du se hvor langt du har kørt --------- Det går att göra men inte helt automatiskt. 1. Först nollställer man tripp log (finns även total tripp log, som också går att nollställa) och noterar sen nuvarande siffra för återstående bränslemängd. 2. Kör (med återstående bränsle visad på displayen) tills du ser att bränslemängden minskat med 5 liter. 3. Välj att visa trippmätaren som då visar Nautiska mil (över grund, land) du kört på 5 liter. Bränsleflödesmätaren har även en funktion som heter Range som visar uppskattad distans du kan åka med nuvarande gaspådrag på återstående mängd bränsle. eller du har kørt eks. 5 mil og har så brugt xx liter --------- 1. Kontrollera först siffran för nuvarande återstående mängd bränsle och notera den. 2. Nollställ sen tripp log och ha visningen för den framme på skärmen och kör tills den visar 5 Nautiska mil. 3. Växla därefter omedelbart över till visning av återstående bränslemängd. 4. Ta den först noterade bränslemängden och dra ifrån den senare siffran du ser nu så får du hur många liter det gick åt. Navman Fuel 3100/3200 kan visa: BRÄNSLE (FUEL): 1. Återstående (Remaining) 2. Förbrukat (Used) 3. Flöde, Liter/tim (Flow) 4. Ekonomi, Nm/lit (Economy) - om hastighetsuppgift via t ex GPS kopplas in på NMEA in HASTIGHET (SPEED): 1. Trip log (Log), går att nollställa 2. Total log (Total log), går att nollställa 3. Timmar (Hours) motorn gått om strömförsörning kopplas via tändningslåset, går att nollställa 4. Distans (Range) med nuvarande hastighet och återstående mängd bränsle som är kvar 5. Hastighet (Speed) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arda 0 Postad 15 Januari , 2005 hej igen jeg forstår at det inta er så enkelt man må også tage højde for med eller modstrøm samt vind hvad angår forbruget af bensin eller diesel pr. distans De Bränsleförbrukningsmätare jeg har set har kun haft 1 hel eller 1/2 halv eller 0 næsten tom. Jeg kunne godt tænke mig en der var mere præcis og jeg tror som du skriver at floscan eller Navman Fuel 3100/3200 er at fortrække Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 15 Januari , 2005 Bränsleflödesmätare är ett bra hjälpmedel men man skall inte lita på den till 100%. Endast en mätsticka ner i tanken är att lita på. Det är väl därför många flygplan har en mätsticka ner i tanken som man kollar på innan flygning. Jag har även Yamaha orginal tankmätare men den visar inte mängden bränsle i tanken med nån större precision. Litar mer på min Navman Fuel 3100 än Yamahamätaren, men jag litar inte på nån av mätarna egentligen då det bara är elektronik som kan sluta fungera när som helst. Mätsticka i tanken och bra med reservbränsle är säkrast. Men det är kul att kunna köra mer ekonomiskt med en bränsleflödesmätare. Om man nånsin kör in kostnaden för inköpet av mätaren är väl osäkert, men på lite större bensin-/diselslukande motorer kanske. Bild på min båt med bränsleflödesmätaren som är den nedre av de två fyrkantiga mätarna (den övre är en Navman ekolodsmätare). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arda 0 Postad 15 Januari , 2005 hej just præcis jeg litar heller ikke på elektronik men som start til at kunne måle sit forbrug under forskellige forhold . du du kan tror jeg har haft en del oplevelser da jeg er ved at købe båd og når jeg spørge ejerne om ca forbruget under forskellige hastigheder er det de færreste der kan svare på det . jeg synes det er vigtig at man kender sit forbrug og dermed begrænsninger vis man skal ud og køre 100 til 200 mil i et rap. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser