Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
te-el

Hur tänker ni i Sverige

Rekommendera Poster

Finns alltid ytterligheter som kan vara försvårande.

Nu är väll det troligen sällsynt att de med båt i norrländska insjöar har gasolsystem och innebär fara för andra båtar. Men vi har ett bra gäng med båtar som ligger i våra gästhamnar, vid bryggor med många andra båtar.

Vi kanske skulle börja med dessa och inte bara se till problemen.

Besiktigad eller inte. Enkelt, man får precis som vid medelemskap i SSRS ett klistermärke med årtalet så ser man enkelt om båten är besiktigad.

Dessa kan KBV kolla så gör de något vettigt istället för att jaga barn och ickeproblemyes

Om båt påträffas obesiktigad så kan dryga böter utdömmas vilket gör att få vågar chansa.

Helt otroligt vad enkelt det blev att inte behöva införa båtregisteryes

 

I år fick vi vid vår brygga även ett klistermärke för att bevisa att vi betalt bryggplatsen vi ligger vid.

Då räcker ett varv vid bryggan för ägaren att få kolla på att allt är som det ska. Om KBV kunde göra samma med en koll på besiktningsmärken och gärna lite senare på dygnet när tjuvara är  i farten så behöver inte så många frivilliga göra deras och polisens jobb.

Svårt?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man undrar ju om det inte finns en och annan här som livnär sig på att sälja spritkök...
Innan det innförs ett tvingande system med återkommande besiktningar, utbildade installatörer och säkerligen en hel hög med avgifter och byråkrati så kan vi väl börja med att kolla på behovet först. Ännu har ingen presenterad statistik på olyckor med gasol i båtar. Börja där, börja med att visa att det faktiskt är ett problem, annars kan ni lika gärna försöka tvångsinföra tigerförsäkringar på sjön!
Vill man på allvar förbättra sjösäkerheten så är det flytväst som gäller, det finns det statistik på. Än en gång inträffade flertalet av dödsolyckorna i samband med fiske från mindre båtar, framför allt i insjöar. Fler än 20 personer kunde ha räddats till livet om de haft flytväst på sig. Av de 43 omkomna är tre kvinnor.
Ett krav på att godkänd flytväst(eller liknande) skall finnas ombord till samtliga vore en bra lag, den ger tillräckligt med utrymme för att fungera praktiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, vad det har kommit diskussion...

Köpte båten pga att jag fick den till ett rimligt pris. Hade en annan likadan, som hade gasolflaskan också inuti hytten.

Men jag anlitade en gasolmontör, som tog 250 euro betalt för arbetet (innehåller material, trycktest och arbete). Elen fixade jag själv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra grej med klistermärke, lätt att tillverka själv om det är för dyrt och/eller för krångligt att besiktiga båten (tummen upp...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som svar på TS fråga , en motfråga givetvis ...kollar du inte själv båten innan du köper den ? Det finns alltid dom som inte kan ellerr förstår hur båtar skall vårdas och säkerställas ... Lite godtyckligt att inte besiktiga om man inte sitter inne med kunskapen ! Så ser jag på problemet ... ( fusk och okunskap är två faktorer vi alla får hantera, efter bästa förmåga )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trissjolle:
Bra inlägg, alltså om vikten av att börja i rätt ända. :-) yes

Ifall näranog all olycksstatistik insamlades (lite likt flygets haveri/incident-rapportering) och sedan offentliggjordes på ett bra sätt så vore nog mycket vunnet, kan jag litet naivt fundera?
Kan tycka att försäkringsbolagen sitter inne med otroligt nyanserad info ur statististisk synpunkt (förmodligen affärshemligheter, och därmed tyvärr stort hyschhysch). Även brandkår, JRCC etc har sina pusselbitar för att den enskilde båtägaren skall kunna få en nyanserad bild av riskerna till sjöss.

Nå, försäkringsbolag i Sverige har naturligtvis sina önskemål/krav angående båtars installationer. Förmodligen uttrycks de skarpast i denna instruktion för båtbesiktigare? ...
http://www.skbf.org/Besiktning/Besktning.pdf

Problemet i mina ögon är alltså bristen på nyanser, i vissa fall används uttrycket skall och i andra bör, det vill säga bara en tvågradig gråskala.
Men hur fasen kan jag då som enskild båtägare bedömma vilken investering i säkerhets-förbättring som i ögonblicket ger mig mest säkerhetförbättring för pengen??
[Går väl s.a.s i nuläget inte att avgöra ifall ev. gasolköks-installation är riskablare och behöver mer akut förbättring än andra tänkbara åtgärder. (Typ skall jag istället satsa min peng på utbyte av skrovgenomföringar, åskskydd, nya flytvästar, bättre ventilation eller vad tusan då för nåt??)]

Tydlig och nyanserad statistik skulle nog kunna ändra på detta, och i förlängningen ge bättre genomsnittlig säkerhetsstandard på svenska båtar!?
Klistermärken i all ära, men även de premisser båtbesiktare utgår ifrån verkar i sajten ovan rätt onyanserat fyrkantiga, idel skall eller bör, under- eller godkänt för varje punkt utan jämförande gråskala. Blir kanske mest kryss i fyrkantiga och rätt onyanserat likgiltiga rutor hit eller dit??



Senast ändrad av Thomas-1 | 27 juni 2012 | 16:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...