Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Tommy_J

Hyfs och etikett

Rekommendera Poster

Jag gick med här för ungefär ett halvår sedan, tyckte det var en bra plats för att utbyta idéer och tankar, oss båtmänniskor emellan. Något jag noterat här är att det verkar finnas i många trådar en negativ klang, folk som rackar ner på andra, påhopp och diverse pajkastning. Vad fyller det för syfte? Varför kan inte alla förstå och begripa att detta bör hållas som ett forum för oss som är genuint intresserade? Det finns andra forum för besserwissrar och annat löst folk, sök er dit istället och låt diskussionerna vara seriösa här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog en del gammalt groll som puffar upp här och där. Emellertid tycker jag oftast det går att utläsa en hel del humor i pajkastningen ... sådant läser jag med god behållning smiley.

Högt i tak är bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan en del trådar spåra ur någon gång och gå över gränsen. Folk blir förbannade och tappar kontrollen över sitt språk. Tycker mig se en viss korrelation till fredags-och lördagskvällar vad det nu kan bero på wink. En och annan gång kommer också en omotiverat dryg och snorkig kommentar till någons sätt att stava eller uttrycka sig. Turligt nog har vi några självutnämnda forumpoliser som rycker ut och påtalar varje avsteg från vad de anser vara den enda rätta vägen.

Frånsett ovanstående ganska obetydliga irritationsmoment tycker jag att tonen här oftast är trevlig och positiv. Att stridens hetta  skapar lite ironiska eller tillspetsade inlägg tycker jag är bara är stimulerande och ger liv åt forumet. 

Instämmer alltså med föregående talare: Högt till tak skall det vara!

 Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland läser man här råd från experter med ibland flera tusen inlägg som är så urbota dumt. Oftast då som svar till uppenbart oerfarna båtägare. Dessa inläggsamlare ser jag ingen anledning att dalta med? Kanske skulle de ledsna om man tog bort postcountern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett forum likt andra samlingar kräver en ledare. En ledare som är synlig eller närvarande. Utan ledare blir det ingen styrning och det krävs inte många poång i betendevetenskap eller livserfarenhet för att fatta det.

Dessutom är internet med kommunikation via text mycket svår och kan väldigt ofta bli missuppfattningar helt i onödan.

Vi människor är vana vid att kommunicera direkt med andra där vi ser och hör och kan då avgöra om det är vänligt, neutralt eller hotfullt.

Med skriven text tappar man två viktiga sinnen, hörsel och synintryck vilket kan leda till misstag.

Själv vet jag att vissa uppfattar mig som mer aggresiv, bitter eller tvär än jag i verkligheten är. De som känner mig privat vet att det är tvärtom. Därför få man förstärka med lite symboler iblandsmileyyeswink

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...