Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
moggemedmercury

vattenkylning problem gammal mercury 2-takt

Rekommendera Poster

Hej!

Har en gammal 2-takts mercury från okänt år. förmodar sent 60-tal tidigt 70-tal den heter Mercury Dyna float(flow?) 6hk. Köpte den för ca 10 år sedan och körde den utan problem i ett par år. sedan blev den stående tills i går, då den skulle ut och köras i sötvatten. startade som vanligt utan problem. Men efter ca 15min stannade den, men startade igen. sen stannade den igen och gick inte att dra i gång ,Svänghjulet låste sig.. (ursäkta novisutrycket) 

När jag kom hem hade motorn svalnat och gick att dra runt igen. förmodar att motorn nöp. provade motorn i en balja med vatten och upptäckte att det inte kom något kylande vatten genom systemet.. Vad kan jag göra för att rensa kylningen?

Eller är det något annat fel? 

Tyvärr så har vi aldrig servat eller rensat motorn innan förvaring. Är lite novis som sagt. Skall det komma vatten genom utloppsröret när man kör motorn..? ( förmodar det men vet ej)

Ursäkta dumma frågor, men hoppas på vettiga svar. då jag alltid har litat på motorn och gärna vill ha den kvar..

 

Med vänliga hälsningar

Morgan

 



Senast ändrad av moggemedmercury | 23 juni 2012 | 22:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt impeller!!!

99% att det är där felet sitter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej. Tack för svaret.

Då får jag jaga fatt i en sådan. Var kan man hitta delar till en sådan gammal motor??

Såg att det fanns instruktionsvideos på youtube.. bara man får tag i delarna. Någon som vet var man kan beställa?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla först om du får isär riggen. Det brukar vara svårt på gamla snurror pga korrosion. Särskillt om de intye varit isär förut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plockade isär riggen/propellerhuset. och givetvis gick en av bultarna av på mitten (korrosion) Impellern såg hyfsat hel ut, bara 1 fläns som försvunnit, däremot så verkade den snurra dåligt , den satt löst på axeln. blåste genom kylvattensröret och det gick luft igenom. Är det något annat som kan kan krångla med kylningen? Ser att där är ett lock uppe i motorhuset där röret går in. finns det nåt kul där under som behöver kollas?

Provade att backspola med vatten bakvägen genom kylningen och då kom det vatten från proppelern?? Ska det vara så?

Får se om jag får ihop den igen efter servicen 

 



Senast ändrad av moggemedmercury | 25 juni 2012 | 20:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bulten som gick av i riggen fixas i morgon och impeller är beställd..

Men om det nu inte är impellern (såg ju ganska frisk ut) Vad kan det då vara?

Där är väl inte direkt något annat som förser motorn med vattenkylning? eller?

Enligt serienummret är motorn från 1964!! Otroligt att den ens startar. Måste vara bra kvalite'.

Finns det mer delar att få tag i om det behövs tro? såg att drivaxeln såg lite sliten ut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om en av impellerns paddlar lossnar är det vanligt att den far med kylvattnet i kanalerna och där täpper igen systemet. Nu råkade du kanske inte observera ifall den trillade ut när du blåste/spolade rent systemet.

Montera nya impellern, sätt ihop grejerna och provstarta i vattentunna (får inte provstartas utan vatten!!! Impeller pajar på ett par sekunder) Med lite tur funkar kylningen efter det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du beskriver tyder på att axelhålet var slitet på den gamla impellern. Kolla så att den nya monteras så att vingarna är vända åt rätt håll och att den inte glappar på axeln.

Glöm inte kilen!

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

där är ett litet litet stift som sitter i själva axeln. den har säkert inte fått nåt grepp, såg slitet ut inuti impellern. funderar på att säkra den nya med locktight kanske.  Skall man tuta i olja i riggen sen?? Där var ingen olja innan. och riggen är ju inte tät, kommer väl att rinna ut genom propellerhuset? Har bara hittat ett påfyllningshål, det går in i vattenpumpshuset?  Sen en sista fråga.. Under motorhuset finns en stor skruv där det står ''fresh water flusch'' Vad är det? Tack för hjälpen alla. Hoppas jag får svar på dom sista frågorna också så att jag kan komma ut o fiska nångång ;-)    

 

Senast ändrad av moggemedmercury | 29 juni 2012 | 10:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm, det låter som om du inte har riktigt kolla på grejorna.....

 

Olja skall man ha i drevet, finns påfyllningsskruvar för det. Du skall inte ha någon olja vid impellern. Det skall finnas ett stift som låser impellern på axeln, loctite kommer inte funka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag är grön på motorn ja. nu förstår jag att jag varit lite elak mot motorn. inte servat den tidigare. men man lär så länge man lever.. går det inte med locktight får jag väl prova balabann..:-)

 

Senast ändrad av moggemedmercury | 29 juni 2012 | 10:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Moggen...i all välmening så tycker jag du ska ta hjälp av någon som kan lite mer om utombordare.

Har du ingen båtgranne?

Fästa kil med Loctite eller liknande fungerar INTE som redan påpekats.

Igen, ta hjälp av någon kunnig...risk för strul annars.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fresh water flush behöver du inte bry Dig om. Den används bara då motorn ska köras på land med slang ansluten eller för renspolning.

OBS: Olja ska INTE vara i kontakt med impellern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

He he. Du har säkert  rätt. men jag har inga kunniga i närheten, bor mitt i skåne. finns en handlare       ca 5mil härifrån, men det blir nog svindyrt om man skall ta motorn dit. 

Jag vill inte lägga en massa pengar på motorn innan jag kollat vad jag kan fixa själv med hjälp av forum och youtube. sen får den gå så länge den går. Brukar kunna fixa det mesta själv. Sen att jag ställer en massa dumma frågor som gör er oroliga ;-) det är en del i processen till ett lyckat resultat.

Trevlig helg på er.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Moggen, det finns inga dumma frågor, bara dumma svar.

Alla är barn i början inkl. undertecknad. Därför som jag alltid brukar anlita proffs eller kunniga inom de områden jag ej behärskar :-)

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske ändå Mogge gör rätt och försöker fuska till den. En så gammal Mercury är inte värd att lägga pengar på. Kan man fuska till den så Ok, men det lär aldrig bli något långlivat nöje med så gammal risig motor.

Men kanske Mogge har båten  Ringsjön eller annat mindre plurr och då driver han snart iland nånstans om motorn lägger av så ingen större olycka sker vid haveri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är egentligen inte ett problem utan endast att motorn passerat bäst före datum

Ska vars så.devil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med. Men tycker några det är kul att meka med dylika skrotmotorer så är det upp till vederbörande. Detta är en av många gamla 2 taktare som ska repareras nångång, men som inte blir mer än ett mekobjekt och inget man ser ute på sjön. Men man ser dock enstaka gamla motorer vid bryggorna och det kul och nostalgi att se dessa veteranmotorer. Några långturer går de inte på.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är nog bara en tillfällig fix så att jag kan komma ut på sjön, har ju åror också utifallatt,  o håller mig mest i gäddviken på den lilla sjön Lursjön. Den har tjänstgjort i många år och snart dax att pensioneras. Men hade det inte varit för att en tjuv målat hela motorn mattsvart och målat över det snygga kromet så hade jag nog kunnat tänka mig att lägga lite på den bara för att det är en klassisk motor. Men det blir nog pension för den om jag inte får i hop den.. Den nya impellern är på plats, men har inte haft tid idag att sätta ihop resten o provköra. kanske i morgon..

Men nu har jag iaf lärt mig att man måste ta hand om en båtmotor. serva o förvara rätt. blir nog en 4-taktare modell större snart, denna motorn var ändå för liten för vår tunga Jofa sjöbris.

Tack för hjälpen alla o lev väl om vi inte hörs igen..

Mvh/Mogge

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Trots jag är skåning har jag aldrig hört talas om Lursjön. 3,4km^2 är inte så stort. Du klarar dig säkert med en mindre snurra.  

Om inte du tycker det är förbaskat roligt att meka med Mercuryn så lämna in den på återvinningen m den strular och köp ny motor istället. Alla har ett bästföre datum.   

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

motorn spottar nu vatten och är provkörd.går bra! :-) ny impeller var det som krävdes.nu får den gå tills den bryter ihop. tack för hjälpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...