Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
adde_xboy

Förarplats babord - vänjer man sig?

Rekommendera Poster

Har endast haft en båt, den hade förarplats om styrbord. Letar efter ny båt just nu och där har en del förarplatsen om babord. Vid testkörning känns det helt avigt, hela hjärnan bara protesterar. Som högerhänt känns det dessutom helt fel att manövrera gas/växel med vänsterhanden.

Någon med erfarenhet av detta, vänjer man sig? Kommer det så småningom kännas lika naturligt att sitta om babord och köra samt handha gasreglaget med vänsterhanden?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte provat men jag känner flera tidnings och postbilsförare som klarar sej galant smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror man vänjer sig... Människan är ju ett vanedjur ;) Men ja har själv letat båt under våren å valt bort babordstyrda bara för att det inte känns rätt... Men känns båten i övrigt rätt ska du nog inte låta vart du sitter å styr, styra ditt val :)

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart att du vänjer dig. Jag kör på babord sida och det funkar fint.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör babord och styrbord. På storbåten kör jag med ratten på babord, styrpulpeten på styrbord, räddningsbåten på styrbord (stridsbåt 90 E) med jetdrift. Svårt med jet när det ska backas, då ska du ratta tvärtom. Där gäller det att ha tungan rätt i mun.

Hjärnan ställer om sig lättare än du tror.

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jobbade på Irland i ett par månader och hade där tjänstebil. Det var lite lurigt de första dagarna att sitta på fel sida men det gick förvånadsvärt snabbt att lära om. Betänk då att man samtidigt var tvungen att lära sig att köra på fel sida vägen i fullt trafikflöde! Bilen var dessutom manuellt växlad och det är helt galet avigt...var flera gånger på dörrhandtaget när jag skulle växla upp! cool

I en båt är man normalt sett avslappnad, man behöver inte tänka på vilket håll man ska köra i rondeller...inte ens vilken sida om fjärden man ska köra, så det är inga som helst problem att vänja sig att stå på babord sida och köra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det heter ju STYRbord! Menar ni att det blivit vanligt att styra på babord sida? Jag har väl kanske inte sett så mycket, men har iaf aldrig tänkt på att det finns sådana båtar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte helt ovanligt på lite äldre båtar. Jag har en känsla av att båtar som tillverkades i samband med högertrafikomläggningen ofta är babordsstyrda. Kanske påverkades de som byggde båtar av förändringarna på land, även om bilarna egentligen alltid varit vänsterstyrda i Sverige. Men detta kan vara något som jag fantiserat ihop helt själv.

Ordet styrbord kommer inte för att ratten sitter på höger sida av båten utan troligen från att på den tiden då båtar hade en styråra i aktern så satt den på högersidan.

Senast ändrad av Flintstone | 25 juni 2012 | 01:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag ser två problem med vänsterstyrning:

För det första, Dom flesta utombordare har högerroterande propellrar, vilket ger ett vridmoment som vill få båten att luta åt vänster. Om dessutom förarplatsen är till vänster så blir det en märkbar lutning. Hade en Ideal 570 med förarplatsen till vänster. Vande mig aldrig att vid att alltid åka med 10 grader babordlutning på båten. Om jag satt i högersitsen, så gick båten bra.

Det andra. Eftersom man skall lämna fri väg för båtar som kommer från styrbord, vill jag ha fri sikt åt det hållet. En passagerare försvårar sikten en del. (Visst... man skall hålla koll runtom, men OM någon skall sitta i vägen vill jag ha denne på min vänstersida.. )

Verkar som om mittpulpetare ofta är vänsterstyrda... Kanske för att man då enkelt kan sätta ett toppmonterat reglage till höger om ratten.

Aldrig mera vänsterstyrt i båten :)

/Lod

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men stackars seglare då, som byter styrplats vid varje bog :-) Förvirringen är total? Vi har två motorbåtar, naturligtvis med styrplatserna på olika sidor. Jag har aldrig tänkt på det som ett problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Om man har så stora vridmomentproblem att det påverkar sikten så bör man kanske se efter andra problem på båten, snett skrov, vatteninträngning och gud vet vad? Vilken sida styrplatsen sitter på spelar ingen roll, människan anpassar sig snabbt, det finns vedertagning forskning på området.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nog på känn att det går att vänja sig...

En fördel med att styra på babords sida är att när man sätter upp armen på ryggstödet och vänder sig mot  passagerarna för att umgås så har man automatiskt uppsikt mot trafik som kommer från styrbord. Om man är av den sorten som bryr sig om väjningsreglerna är det inte helt fel :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

En god poäng :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...