Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
mloren

Problem att tanka min båt!

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har ett bekymmer som snart driver mig till vansinne och hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig lösa detta.

När jag skall tanka min båt (Benetau Antares 710) tar det en evighet eftersom handtaget slår ifrån hela tiden då tanken sväljer väldigt dåligt.

Jag har kollat orginalluftningen och dessutom lagt till en extra luftning ovanför intaget i tanken men det blev ingen förbättring att nämna, kör jag ner en slang igenom intaget löper den till synes problemfritt ner till tanken, så troligtvis är det inget som fastnat på vägen ner!?

Finns det något mer jag bör kolla eller kanske sitter någon på det självklara svaret?

 

Tack för hjälpen

Micke



Senast ändrad av mloren | 23 juni 2012 | 16:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade exakt samma fel på min båt. Olympic 580. Kolla hur luftningsslangen är dragen. På min båt gick den från nippeln, ca 3 cm över tankens tak. Därefter böjde den ner och låg mot tanktaket ca 0,5m därefter gick den upp till avluftningen. Efter att ha kört i lite gropig sjö hade bensin skvimpat in i luftslangen, så att slangen blev fylld med soppa. Eftersom en halvmeter av slangen låg lägre än båda ändarna blev det ett stopp där. Resultatet blev förstås att det tog evighet att tanka. Lade upp slangen på distanser, så att det blev lutning hela vägen ner mot tanknippeln. Inga problem efter det. /Lod 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma problem med min Yamarin 64dc. Jag fick i 75 liter sist, men det tog kanske 10 minuter också.

Verkar vara många motorbåtar som har samma problem.Killen på macken trodde det berodde på att tanklockskedjans infästtning i påfyllningshylsan satt ivägen eller nåt sånt, så att man inte kunde köra ned pipen tillräckligt långt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

 

Det här med luftslangen var intressant, när jag gjorde en snabbtitt visar det sig att den nya slangen jag själv satt dit har just detta problemet, orginalslangen han jag inte kolla upp i ösregnet men skall göra detta i det snaraste, mycket möjligt att detta är lösningen.

 

Att kättingen till tanklocket skulle ha med detta att göra är uteslutet, problemet är att oavsett hur långt ner du kommer med handtaget så fylls hålet upp och pumpen slår ifrån, problemet är alltså att bränslet inte hinner undan i den takt pumpen fyller på.

 

Just nu har jag full tank men så sanrt det blir aktuelt återkommer jag med ev. resultat.

 

M.V.H

Micke 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en diesel så beror det på att dieseln skummar, på bussar har man löst det genom att påfyllningsröret går ned i botten på tanken, och därigenom fyller på underifrån vilket förhindrar skumningen och påskyndar tankningen, jätteviktigt om en bussdepå har 100 bussar att tanka under natten, annars räcker inte natten till...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, den va inte så dum, i min tank går Dieseln ner i toppen på ena kortsidan och kanske detta kan vara en anledning, ska prova med att tanka genom en slang som når ner till botten på tanken för att se om det hjälper.

 

Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Prova o blåsa i avluftningsventilen innan du tankar. Om du kommer åt. Då åker eventuell bränsle ner i tanken och luften i tanken kan komma ut, bränslet i!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett lagom tjockt sugrör kan hjälpa till, om det är svårt att komma åt att blåsa in i avluftningshålet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar uppleva denna fenomen även när jag tankar bilen då och då på olika mackar. Har en bensin bil så det kan inte enbart vara bränslerelaterat. Avstäningsautomatiken slår ifrån hela tiden ibland utan anledning, tanken kan vara helt tom. Att bränslet skummar skulle kunna vara en anledning, det andra skulle kunna vara att det slår emot något i röret så att det utlöser avstäningsreflexen, men jag blir inte klok på detta heller. Är det någon som vet exakt vad det är som styr avstäningen av flödet i pumpmunstycket, är det konakt med vätska eller är det något annat? Suger pumpen i sig ut luft ur tanken?

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liksom andra nämnt så kan bygeln som går tvärs över tankhålet göra att det skummar eller skvätter eller vad det nu är. Med tanke på att åtminstone min tankslang är typ 7 cm grov så borde den räcka till. Och avluftningen är knappast pluggad.

 

För mig slår det av direkt, från första trycket. Inte en chans att slagen hunnit fyllas upp så fort. Så något lurt med tanklocket är det nog.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då har vi inte samma problem, jag har inte varken bygel eller kedja, det är i mitt fall helt klart att bränslet inte kommer undan och Dieseln fyller upp röret och får pumpen att slå ifrån.

i mitt fall tror jag starkast på skummteorin då jag redan testad det mesta vad det gäller luftningen, och dessutom satt på en extra luftning som är 20mm grov utan resultat trots fria luftvägar vid provtillfället.

Nu är jag väldigt nyfiken på att prova skummfri tankning men jag har full tank och det fantastiska sommarvädret gör ju inte att man ligger ute och myskör direkt , så jag får väl ge mig till tåls lite grann :-)

 

Tack

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett vanligt problem är att kröken kommer för tidigt och handtaget slår då ifrån när det slår tillbaka. Med diesel är det såklart lite lurigare. Den som kommer på den skumfria dieseln kan nog sluta jobba efter det:) Där är som redan sagts ett tankrör som fyller från botten den bästa lösningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ett nytt fenomen som kommit på senare tid eller har du haft det hela tiden? Du kan även kolla så att du har fall på tankslangen hela vägen så det inte stannar upp när det rinner ner..

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma problem från start, men efter några säsonger på det här viset måste jag hitta en lösning då jag verkligen tröttnat på det här.

Påfyllingsslangen går väldigt brant rakt ner i tanken och det finns inga böjar över huvudtaget på den, och det som gör skummteorin trolig är att avluftningen sitter ganska nära påfyllningen(även den nya jag gjorde) vilket låter som att skummet vid tankning hindrar luften från att komma ut, så även om jag kontrollerat fritt blås innan jag tankar skummar det igen under processen.....

Men som sagt, det återstår at testa detta i verkligheten innan jag tar ut segern i förskott :-)

mvh

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Så var det äntligen dags att tanka igen efter den fanastiska sommaren.

För att göra en lång historia kort kan jag konstatera att problemet ligger i mitt fall i att påfyllningsröret har för klen dimension och sväljer inte i den takt pumpen leverar.(ca35-40mm)

Men nu kör jag en genväg, jag skruvar ur tankarmaturen och fyller direkt i tanken, det är en enkel manöver och nu fyller jag tanken på 3 min istället 30min.

Tack för alla tips er input.

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

öppnar du upp i kontroll/inspektionsluckan och fyller på där nere i durken eller? hanterar du ett par hundra liter bensin så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nää, det är bara själva givaren jag skruvar ur, ett hål på cirka 40mm, och det är Diesel jag tankar...

tanken sitter öppet  och lättåtkommlig, det funkar klockrent :-)



Senast ändrad av mloren | 10 augusti 2012 | 09:34



Senast ändrad av mloren | 10 augusti 2012 | 09:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...