Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
Sollis

Instrumenten visar inte fart eller tiltläge efter att motorn varit av

Rekommendera Poster

Har upptäckt att det inte går att se farten eller motorns tilltläge efter att motorn varit av under vintern. Det är en yamaha 150 hk. Kan man ha glömt någon elsladd?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om drevet varit bortmonterat kan det vara slangen som går ifrån drev upp till motor som är klämd. Den slangen råkade jag klämma förra säsongen :)

Och att tiltmätaren inte fungerar kan vara en givare som ser ut som en slangklämma som spruckit och inte trycker emot en lägesgivare på motorn. Denna slangklämma i plast fick jag byta till en i stål på min Yamaha.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då har du Command Link på den motorn och visningen i instrumenten går via nätverk. Har du visning för övriga funktioner i instrumenten så är det ingen sladd som glömt o kopplas. Du har heller ingen slang som kan komma i kläm utan här är en borrad kanal. Sannolikt har du bara skit i denna kanal men givaren var oxå undermålig så det har gått ut servicemeddelande att den ska bytas på denna årsmodell. Ta loss givaren som sitter på BB-sida i nederkant på motorn och blås tryckluft bakvägen. Om nyckelvidden på givaren är 24 mm har du den nya. Är den 17 mm ska du se till att få den bytt då givaren drar med sej spänningsreferensen för hela motorn när den pajar och motorn går skräp. Vad gäller trimgivaren så är det vanligaste felet att saltavlagringar gör att den fastnar. Följ sladdarna som går in i bracketten så ser du den o ge den sen en laddning 5-56 eller liknande så vaknar den nog. Om inte har jag fler tips..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...