Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
Sardaukar

Motor går bara en kort stund på tomgång

Rekommendera Poster

Hejsan,

Hoppas en vänlig själ kan hjälpa mig med detta elände.

Motorn (Yamaha 40 hk 2-takt) startar hyffsat lätt, men går bara på tomgång max 20-30 sek. Det går inte heller gasa upp den eftersom den då dör direkt.

Jag får känslan av att den inte får tilräckligt med bensin, men jag har skruvat isär förgasaren och kollat så att bensinpumpen fungerar. Inget vakuum i tanken heller eftersom jag har provat skruva av locket helt. Har också provat att pumpa på blåsan under gång, utan resultat.

Vad finns det mer att undersöka?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare,

Kolla backventilen(kulan) i kopplingen i båda(?) på bränsleslangen från tanken. Den kan fastna och dumma sig när den varit oanvänd över vintern.

hoppas det löser sig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad gjorde du med förgasarna när du skruvat isär dom? Min första tanke här är att du har skit i förgasarnas lågfartsdelar..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förgasaren såg klinisk ren ut. Bränsleslangen är ny, så den borde ju inte dumma sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förgasaren..!? Första gången trodde jag du bara glömt plural men nu börjar jag misstänka att det rör sej om en äldre 2-cylindrig maskin o inte den vanliga 3-cylindrig som jag trodde. Dessa motorer lite problem med tändsystemet och guestsson här har skrivit traktorlass med info om hur man felsöker o lagar detta..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, den är 2-cylindrig, men det är Enduro-varianten. Alltså den med rorkult, och de är 2-cylindriga. Så den är inte lastgammal.

Senast ändrad av Sardaukar | 24 juni 2012 | 16:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...