Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
Mattues

Växel problem! Mercury 1150 70-tal

Rekommendera Poster

Hej alla glada! Jag har som sagt lite problem med att få i växeln fram på min mercury 1150. Man får vålda eller ta i ganska bestämt när man ska få i den. Jag hade en mercontrol på innan med choke handtag på toppen men då hela tändingslåset var sönder bytte jag till en annan reglage enhet. Även denna är en mercontrol men av äldre modell. Det sitter en knapp som heter choke och en som heter trailer på den. Alltså inget extra gasreglage på denna. Så frågan är: har jag inte justerat in reglage kablarna rätt då det slirar ganska kraftigt när jag ökar på gasen. Jag måste varva upp den ganska bra innan växlen går i, men om jag provar att lägga i backen går den felfritt i. Det är inga problem när man väl fått i växlen fatt, då är det bara att gasa på och få bra driv. Har läst att det brukar vara bussningen vid proppen som e kass men om den e kass slirar väl proppen alltid? Tacksam för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som vill hjälpa mig? Som sagt jag vet inte om det bara är en inställning på vajerns längd el liknande. Tycker det är märkligt att backen går i lätt men när jag ska lägga i fram så rasslar det och det gasar till när jag väl fått i växel. Är detta normalt eller kan det vara för hög tomgång kanske?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den ska bete sig på samma sätt oavsett om du lägger i fram eller backväxeln, dvs motorvarvet får inte gå upp innan växeln verkligen har gått in! Justera om så att framväxeln går i lite tidigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret! Satt och klura lite och justera växel vajern till slut. Funkar klockrent nu:) /Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...