Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
Foxracer

Merc 7.4 hämtar kylvatten genom skrovet Ej drevet

Rekommendera Poster

Hejsan, just köpt mig en båt och har 1000 frågor men jag börjar med en sak jag funderade idag när jag stog och tvättade.

Dom flesta motorbåtar tar ju kylvatten genom drevet, men om jag står i sittbrunnen och tittar på motorn så på höger sida längst mot mig nära motorn går ett grovt rör upp från skrovet som går till slang som skall vara till kylningen. 

Tittar man under båten så ser man en liten kopp som samlar in vatten och som då ska skickas till kylningen. 

Den har inte sötvattenkylning. 

Varför är det gjort såhär?

När båten har stått och vattnet har runnit tillbaka ut och jag startar båten. Orkar den då suga upp vatten när det är fullt med luft i hela systemet eller går den då utan vatten tills jag börjat glida iväg och man får ett självtryck av farten. 

Tacksam för svar, mvh robin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut på alla båtar med axel så det är ingen konstig installation. Dock inte jättevanlig på båtar med drev. Antar att impellerpumpen som vanligt sitter fram nertill på styrbord sida. Mao sitter den under vattenlinjen och behöver inte ens suga vatten

Hur som helst så är det inget att oroa sig för

En fördel med denna typ av installation är att du lätt kan få dit ett sjövattenfilter vilket aldrig är fel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har en förstärkt kylning på din motor, drevet klarar inte att förse den motorn med tillräckligt kylvatten. Den tar både från drev o bottenanslutning för att klara kylbehovet. Om du inte har det så kan det vara ett bra ställe att sätta på sjövattenfilter där vattenkoppling från drev o botten möts.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...