Flipper600Flash 0 Postad 21 Juni , 2012 Hej! Har stött på ett problem som ger mig ordentlig huvudbry. Det gäller en AQ125A med förgasare Solex 44 PAI. Problemet är att ungefär varannan gång man är ute så går motorn helt perfekt, och varannan går den riktigt illa under 2000 rpm, samt riktigt risig tomgång med tjuvstopp som följd. Så idag när jag höll på att drämma in i bryggan pga motorstopp så kände jag att det fick vara nog. Har gjort följande för att komma försöka komma tillrätta med problemet: Nya packningar i förgasare, urblåst och rengjord 3 ggr. Rejält med bensin i flottörhuset när man lyfter av locket. Acc-pump fungerar. Nytt bränslefilter med vattenavskiljare. Bränsleslang efter filtret är bytt, samt att jag har blåst ur mässingröret mellan pump och förgasare med tryckluft. Tändningen är kontrollerad 10 grader föd. (Kör brytarlöst 123 ignition så brytarstrul kan uteslutas). Plockat ur tändstiften för kontroll, normal gyllenbrun yta. Elektrodavstånd OK. Startade upp motorn när det var mörkt för att se om det finns överslag i tändkablarna (silikonkablar), men det syntes ingenting. Kan nån kabel vara slut ändå? Kyllimpan är inte kontrollerad och aldrig bytt, har läst mig till att motorn kan gå dåligt på grund av att denna är slut. Men det som talar emot är ju att det bara är ibland som motorn går illa, hur kan det hänga ihop? Om någon har något tips vad det kan vara så skriv gärna, är tacksam för alla tips som går att få! /Fredrik Senast ändrad av Flipper600Flash | 22 juni 2012 | 00:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
monark-670 10 Postad 23 Juni , 2012 Av din beskrivning får jag intrycket att den ibland bara går på tre cylindrar. Det, och att den beter sig så olika, gör att jag gissar att det är nåt med tändningen. Tändspolen, eller nåt glapp kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krisus_von_batte 4 Postad 23 Juni , 2012 Hej, Kan vara nålventilen, alltså den som reagerar på flottören så att det inte ska komma mer bensin än nödvändigt....Om du inte bytt den skulle jag absolut testa! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper600Flash 0 Postad 24 Juni , 2012 Tack för tipsen! Testade faktiskt med en annan tändspole här i helgen utan framgång. Ska testa att byta tändkablarna härnäst under veckan, sitter Biltema nu och det känns inte speciellt bra att åka runt med i vilket fall. Nålventilen är nåt jag inte har tänkt på, det kan vara en möjlighet att den strular. Den verkar ju inte svår att byta så det kan vara värt ett försök. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper600Flash 0 Postad 2 Augusti , 2012 Liten uppdatering; har testat följande sen jag skrev sist: Nya kablar,tändspole och stift Plockat isär förgasaren i dess beståndsdelar och ultraljudstvättat rubbet Ny nålventil Inget av detta har gett någon framgång så jag vet inte riktigt var jag ska fortsätta. Motorn går fortfarande som skit - IBLAND Nån som har nån idé? Bränslepumpen? Senast ändrad av Flipper600Flash | 02 augusti 2012 | 13:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nimbus10 0 Postad 2 Augusti , 2012 Har du rengjort tanken blåst ledning från tank till bränslepump? Hade en bil en gång i tiden som uppförde sig märkligt. Den kunde gå 1-3 mil på landsväg utan vidare sen började den gå dåligt men vid stadskörning visade det sig inte. Rotade med detta hur länge till jag hittade felet som var att det satt skit i bränsleröret ut från tanken. Kontentan blev att vid stadskörning så drog den inte så mycket bensin som vid landsvägskörning så då räckte det lilla som kom i ledningen för att den skulle gå utan problem. Blev lite bilprat på M guiden men det får gå. Senast ändrad av Nimbus10 | 02 augusti 2012 | 21:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper600Flash 0 Postad 2 Augusti , 2012 Tack för svaret! Jag har blåst rent hela bränslesystemet efter filtret samt bytt bränsleslangen till en ny nytt filter. Dock så är bränslepumpen pressad så denna går inte att ta isär för rengörning . Verkar som att det ibland blir otillräckligt flöde genom tomgångsmunstycket, gasar man upp den över 2000 rpm så går motorn klockrent. Har plockat ur munstycket när det har krånglat men aldrig sett att det har varit igensatt med någon smuts, har inte hjälpt att blåsa i det heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nimbus10 0 Postad 2 Augusti , 2012 Kanske membranet i pumpen som börjar bli slekit (tappat spänsten). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nimbus10 0 Postad 2 Augusti , 2012 Efter filtret. Men från tanken till filtret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nimbus10 0 Postad 2 Augusti , 2012 Du skriver tomgången. Blandningsskruven för tomgången har du den rätt? Skruva in den i bott sen ut ca 1,5 varv.Försök sen starta och justera skruven med att skruva in tills den börjar gå dåligt sen ut till du har en fin tomgång.Vakumklockan på fördelaren kollat den? Har ju med tändförställningen att göra. Kärvar plattan som (brytaren) skall sitta på så får du problem med tändningen. Se om den rör sig när motorn är avstängd. Av med fördelarlocket och lossa slangen som går till fördelaren på förgasaren sug i slangen och se om plattan rör sig. Senast ändrad av Nimbus10 | 02 augusti 2012 | 22:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper600Flash 0 Postad 2 Augusti , 2012 Är också inne på detta, ska testa med en annan pump härnäst. Har inte kommit åt att rengöra innan filtret, tanken/tankanslutningen sitter riktigt jävligt till. Funderar på att istället testa med en reservdunk så man kan utesluta problem med bränslet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper600Flash 0 Postad 2 Augusti , 2012 Justerat skruven enligt verkstadshandbok (2 varv ut), sen skruvade jag in tills det började höras att den får för lite bränsle. Blev cirka 1,5 varv ut (gjorde detta en bra motordag när den gick som den skulle). Kör 123Ignition brytarlöst så brytarproblem kan uteslutas, sitter slungvikter original. Har till och med satt tillbaka originalfördelaren för att testa så det inte var fel på elektroniken.... inga framsteg . Men tack för bra tips! Senast ändrad av Flipper600Flash | 02 augusti 2012 | 22:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kawa 26 Postad 3 Augusti , 2012 Vet inte hur det funkar med 123Ignition brytarlöst. Finns det en kondensator så byt den, är den kass blir det lätt strul vid olika temeraturer. Om du kommer åt så kolla så du inte har vatten i tanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper600Flash 0 Postad 7 Augusti , 2012 Det finns ingen kondensator på 123 Ignition så jag slipper det bekymret. Är rädd för att det får bli ett vinterprojekt att kolla upp tanken med avseende på vatten och smuts, sitter monterad under den fastskruvade durken så man måste nästan ha båten på land för att lyckas med det. Membranet i bränslepumpen var lite slappt när man kände på vipparmen så jag beställde en ny Volvo original (=dyr!) som jag monterade idag. Givetvis har jag fått en pump som var trasig vid leverans, roligt nästan jämt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper600Flash 0 Postad 15 Augusti , 2012 Ny, frisk bränslepump men fortfarande samma problem . Kyllimpan?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperpetri 2 Postad 15 Augusti , 2012 luftskruven har du den rätt? Skruva in den i bott sen ut ca 3 varv. det hjälpte mycket för mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper600Flash 0 Postad 15 Augusti , 2012 Va nere och sprutade startgas runt insug/förgasarfot idag för att kontrollera ev. tjuvluft, ingen förändring av varvtalet; alltså läcker det ingen tjuvluft där i alla fall. Tack för tipset! Har luftskruven1,5-2 varv utskruvad, ska testa att skruva ut den ett extra varv nästa gång jag ska ut. Tog lös vevhusventilationen från luftrenaren på förgasaren med motorn igång idag. Märker att det puffar ut luft där, det är ju såklart syftet med den, men frågan är bara hur mycket som är rimligt? Nån som vet? Är ganska lätt gjort att göra ett komptest, ska försöka låna utrustning till det. Senast ändrad av Flipper600Flash | 15 augusti 2012 | 22:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper600Flash 0 Postad 17 Augusti , 2012 Testade att köra med luftskruven 3 varv ut igår. Blev lättare att få tomgång med kall motor, i övrigt ingen skillnad. Mellan 1500-2000 varv stendör motorn, man får lägga sig antingen över/under. Har märkt att ligger jag och tuffar på tomgång länge (till exempel vid fiske) så fungerar motorn som den ska sen. Konstigt . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper600Flash 0 Postad 24 Augusti , 2012 Tog och en provsväng och testade att koppla på en reservdunk direkt på bränslepumpen. Resultat; ingen skillnad, går fortfarande lika illa. Alltså kan bensin/tankproblem uteslutas. Kompprov nästa! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper600Flash 0 Postad 3 September , 2012 Känner att jag har kommit närmare en lösning på detta bekymmer idag;http://www.maringuiden.se/forum/;thread=353843 Snubblade över denna tråd där man hade nästan exakt samma bekymmer. Var ner till båten, plockade av luftburken och hittade tomgångshålet. Blåste ur det med förgasarrengöring och tryckluft. Startade sedan motorn, märktes direkt att det var lättare att få tomgång med kall motor, sen ut på provsväng och den gick klockrent. Trots en ordentlig förgasartvätt är det alltså nåt som sätter igen tomgångskanalen, vad kan det bero på? Har bytt precis allt efter filtret nytt volvo-filter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper600Flash 0 Postad 21 April , 2013 Jag fick ge upp med denna förgasare, aluminiumet var anfrätt runt spjället i spjällhuset så förmodligen drog den tjuvluft där. Har monterat en ny Weber 32/36 med manuell choke under vintern. Provstart idag och den startade direkt med fin tomgång och svarade fint på gasen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser