Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Tommy_J

Övernattning i Flipper 666 med Heat Pal

Rekommendera Poster

Googlade en del här på forumet angående Heat Pal. Skulle man tro på allt som skrivs så vore man en död man på midsommardagen om vi kör på enligt planen och använder en Heat Pal som värmekälla under sen kväll och tidig morgon. Är det verkligen så illa? Skall inte två vuxna människor kunna övernatta i en HT-båt avsedd för övernattning utan att riskera att stryka med på grund av syrebrist? Var kommer all denna överdrivna försiktighet ifrån? Snart vågar man ju inte ens vakna om morgonen :) Glad midsommar förresten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att köra den på kvällen och på morgonen när man är  vaken är väl ok. Men aldrig när man sover.

Att det blir kallare närman sover är ju bara en fördel.

Bra sovsäck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer. Aldrig när man sover, i övrigt tror jag nog man klarar livhanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en HT med kapell blir det aldrig så tätt att det är någon risk för syrebrist. Dra ner på lågan så kan du sova med värmaren på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha en bra sovsäck så är de lugnt. Jag skulle inte ha på nått på natten, bara när man är vaken. Om natten kan man ändå ha en liten glipa i ett hörne öppet på kapellet så ni får in frisk luft hela natten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok  enligt inläggen borde jag vara avliden för länge sen...Massor av nätter legat med Palen på i alla mina båtar. Går utmärkt om man bara, precis som det står i katalogernasörjer för god luftväxling, hur man löser det, se till att Du har det, dvs rulla upp kapellet på båda sidor o även litet i aktern, ventil på taket kanske så fullt öppen osv.. så blir det inga problem....o om Du vill veta mer så kolla med generalagenten, återförsäljare vad som krävs. Har varm sovsäck o Palen på...gott o varmt!!!Innebär kanske ett o annat myggbett men det är det värt!!!

Var det kommer ifrån?Antagligen från dom som aldrig nyttjat sådan tingest känns det som,,,ibland blir det fel om man inte tänker sig för o följer tillverkarens rekommendationer ,.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var det kommer ifrån?Antagligen från dom som aldrig nyttjat sådan tingest känns det som,,,ibland blir det fel om man inte tänker sig för o följer tillverkarens rekommendationer ,.

Det kanske kommer från alla de dödsolyckor som inträffat genom åren. Hur många fiskare är det inte som omkommit i skansen på fiskebåtar just av den anledningen. Som tur är blir dödsolyckorna alltmera sällsynta. Den senaste jag hörde talas om var två tvillingbröder som omkom i en båt i Bovallstrand för några år sen.

Klarar man inte att sova i en båt utan ha den typen av värmare igång, som tar förbränningsluft och släpper avgaserna i boutrymmet, under sommaren, så bör man kanske ägna sig åt nån annan typ av sysselsättning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo...jag äger en sån ! ( dina argument liknas med , jag har aldrig krockat så därför behöver jag inte bilbälte ) Det finns en tråd om när en HP tog eld , mer än den skulle ! Sen är det upp till var och en att utmana risker.....bara ingen vid din sida blir drabbad, typ grannbåt ! Så tänket jag ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den användaren MÅSTE gjort ett handhavandefel,Inte en chans att en HeatPal börjar brinna så okontrollerat. Hande samma när jag lånade ut min o den användaren tankade med Lysfotogen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sovit en natt med en 2 kW fotogenkamin i våran 666. Hade en glipa öppen i kapellet förutom de två nätförsedda öppningarna som finns orginal. Har iofs en ventilator monterad i taket som ökar genomströmningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jonten

syrebristen består inte direkt i att syret tar slut och det blir vacuum.

syret förbränns och ersätts med gaser. du har skorstenen rätt in i båten

 

om du släpar bort favorit-solstolen till bilen. ställer den direkt bakom, startar bilen och springer bak och lägger dej. sen kan du TROTS att du ligger under bar himmel få i dej förbränd bränsle som inte är nått vidare.

och det enda vacuum som visar sig då, är det mellan öronen.

 

mvh jonte

 

 



Senast ändrad av jonten | 22 juni 2012 | 10:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Point taken ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns de som överlever lek med rysk roulette.

Vid användande av prylar med eld så ska man förutom rätt handhavande ha en brandvarnare samt kolmonooxid varnare.

Brandsläckare är en självklarhet.

Inte att glömma är att vid normal förbränning bildas koldioxid och syre förbrukas vilket kan ge kvävning.

Är det lite kyligt är det bättre att satsa på riktiga sovsäckar än elda för värmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi överlevde midsommarnatten. Riktigt skönt med värme i båten som håller både människor och sängkläder torra. Vi körde Heat Palen medan vi satt uppe och skålade, stängde av under sovperioden och slog igång den medan man ännu var lite småfull under täcket, sedan var det behagligt att stiga upp en timme senare. Det regnade dessutom idag så det var förbannat fint med värme.

 

Jag begriper inte heller hur man lyckas få en sådan värmare att övertända. Det måste ju bero på felaktigt handhavande, fel bränsle, råddande med bränsle utanför behållaren, osv. Det finns inget som heter idiotsäkert, människan i vissa fall är kapabel att misslyckas med det mest osannolika ;)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jonten

då verkar ni ha fått den sköna övernattningen ni var ute efter.

och det var ju det som var det primära...

 

:)

mvh jonte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men är det värt att chansa och riskera få koloxidförgiftning? Jag skulle inte göra det. Det finns koloxidvarnare och bättre än inget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser en obefintlig risk för koloxidförgiftning när brännaren körs i båten (i vaket tillstånd, skulle inte sova med öppen låga) med öppningar i kapellet. Skulle man behöva varnare för det så skulle man inte våga sova på vissa hotell heller som är i avsaknad av ventilation. Människan av idag har blivit så rädd för allting så man vågar knappt leva och njuta av dagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju upp till dig att bestämma själv hur göra, men varför inte sätta in en varnare för säkerhets skull om du envisas med heatpalen som stjäl stora mängder syre. Öppen eller osynlig låga har ingen betydelse för den katalytiska förbränningen stjäl syre med. Var rädd om dig!

Det hela är ju inte som ett datorspel att man bara kan starta om om man förlorar.

Utrymmet i en båt är ju litet så det finns skäl att vara försiktig.

Kommer ihåg när vi hade fotogenlampa i en Hurley 18. Efter ett tag började den flämta när syret avtog.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för omtanken. Nu ser vi fram emot en varm regnfri sommar på havet. Just nu öser regnet ner på Åland....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom vi människor producerar ca 100W var i vila så kan man på vettigt sätt vädra ur fukten kanske självvärmen räcker i ruffen? Men regnar det kan det vara problem. Kanske Heatpalen med CO varnare är bra och säkert då? Jag köpte CO varnare till sommarsugan eftersom jag har fotogenvärmare som booster då vi kommer dit höst, vinter o vår. CO varnaren har aldrig varnat, men skönt att veta läget när man drar på med 5kw fotogenvärmar som tar luft inifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej den egna värmen räcker definitivt inte. Blir så förbannat rått och fuktigt i en båt, oavsett väder. Hade tänkt installera en dieselvärmare men tvekar på grund av att det är en rätt stor utgift som man kanske inte har igen när man byter båt, vilket är något vi planerat i framtiden...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan oxå förtydliga att jag i tanken har 300 l bensin, batterier i motorrummet, vilket inte antagligen någon annan båt har, därmed riskerar jag alla andra båtar som finns nära mig, inte vissa som förmodligen har dom uppe i fören i särkild behållare, sovsäcken är köpt på Rusta på REA, o åker EU moppe till båten som förresten är livsfarlig eftersom den inte är CE märkt....toaen får gärna skicka litet cash så jag kan köpa en litet bättre sovsäck o struntar i din åsikt om mitt båtliv...tycks som ju fler inlägg desto större rätt till påhopp, tar det åt mig o tar mig friheten trots lägre antal, göra detsamma...disk/fakta ok som jag givetvis tar åt mig o värderar, men inte er översittar attityd, sorry, glömde en sak köper vissa båtprylar på Biltema oxå.

Watski o alla andra som nu säljer värmaren o bara anger att sörja för god luftväxling lever verkligen farligt....alla kunder ställer inte kanske dom rätta frågorna, eller ens läser bruksanvisningen, rimligtvis borde det finnas en stor varningstext på värmaren om detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Minego; Jag hör vad du säger och förstår ditt tänk :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men nog känns det som en onödig risk med Heatpal och inte hade trådskaparen undrat om inte han haft vissa betänkligheter. Klart att det är inte kul att frysa heller, men CO förgiftning är värre. .

Men vad är god luftväxling för någon sort och mängd? Godtyckligt tyckande men inte exakt vetande.

Har man helöppet så ventilerar man ut värmen så det är det ingen vits med heller. Viss försiktighet dock av godo. Använd CO varnare så klarar du dig och håller varmt. Inte så dyr.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är onödig risk med att köra Heat Pal i vaket tillstånd inne i en båt med god ventilation? Kan du förklara det för mig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge du/ni är vakna är det väl inget problem? Vad är god ventilation? CO förstör blodets syreupptagningsförmåga så inget att leka med.

Jag hade inga problem visade det sig med mina 5kw fotogenvärmare och det kändes skönt att få veta med CO mätaren.

Varför frågar du om du ändå tror det går bra? Det vore fel av mig att hålla när jag vet det finns en risk med förbränning i litet utrymme.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan uppkom förstås när jag läste om alla negativa upplevelser med Heat Pal, den rationella/logiska sidan av mig tror förstås inte att det är så illa som beskrivs. Jag tror på sunt förnuft vad gäller användning av öppen låga i båtar. Kontentan blir följande: Heat Pal är helt ok att använda så länge du är vaken, ge fan i att sova med den igång, tanka rätt bränsle och var noga med att inte ha brännbara föremål i närheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...