Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
hni85

behöver ha mekaniker hjälp

Rekommendera Poster

hej, Min utombordare på 60hk från -86 (evn) har fått problem.

 

det började för några dagar sedan då jag körde max och gick ner i fart för att sedan lägga den i tomgång /friläge. Men det gick inte. Då stängde jag av motor, placera den i friläge och starta. då brussade motorn i ca 2 sek och sedan började den gå på tomgång.

Sedan hände det några gånger till...

 

Men nu får jag inte ner henne i tomgång. Den står och russar på max.

 

Jag har bytt vajern för gas och växel öppnat gas reg. Det ser normalt ut. (inte för att jag är någon expert.

Men när jag med handen för gasen till tomgång, rusar den ändå. Alltså måste problemet vara i motorn?

är det någon som har ett tips eller känner någon mekaniker i stockholms city som kan ta och kolla på den? naturligt vis avlönad. maila arkitektstudent(a)hotmail.com. hade ju tänkt åka med den på midsommar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du haft av motorkåpan och kollat om gasspjället alt spjällen om flera förgasare öppnar och stänger vid gaspådrag? Gör de det borde du få ner motorn till tomgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har fått bra förslag från föregående talare. Jag brukar feta in alla rörliga delar i länkage som styr mina förgasare vid vårservice varje år. En fråga till, inte tänkt som förolämpning, men har du kollat att gas- och växelreglage inte är förväxlade med varandra?

Den enda mekanikern du hittar dagen innan midsommarafton är du själv !!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har inte fel mellan gas och växel.

 

hmmm... nej det har jag inte, skulle det kunna vara så att gasspjällen står öppna? Skulle det kunna vara orsaken att den rusar max?

Är det lätt att se på en evinruda -86? Är det lätt att fixa om det skulle vara det? Som du förstår är det inte mitt ämne.. ÄN! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste givetvis kolla inuti motorn. På min Johnson 20 Hkr är det så att gashandtaget vrider plattan som styr tändningsläget. Gasspjället är en rulle som går emot den och ställs beroende på tändläget. Det  kan du inte missa om du tar av kåpan och vrider på gasen.

Om gasspjället hängt upp sig eller returfjäder lossnat mm så rusar motorn. Du måste ta av kåpan och kolla hur det ser ut.

Har man båt och båtmotor är det bra att lära sig motorfunktionen för annars kan det bli ett elände för dig när något krånglar ochg det gör det alltid förr eller senare. Och din motor är ju inte purfärsk så då ökar risk för mekbehov. Så har det alltid varit med mina gamla motorer. Jag har alltid en nödmotor med mig så jag tar mig hem om inte ordinarie motorn går att fixa på sjön.

Och skurna motorer eller trasigt tändsysten då bara att sätta på nödmotorn och åka hem slokörad.

De som inte klarar minimimeka brukar inte bli långvariga på sjön pga det strul det orsakar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förgarsarstyrning skall ju stängas när du för reglaget till noll, det är inget som återfjädrar. Har du kollat chocken, kan den på något sätt fastna i max-läget ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo Johnson 20 åtminstone har faktisk returfjäder för gasspjället är inte kopplat direkt till gaswiren utan påverkas av tändinställningsplattan

Tror även Tohatsu 25 -30 har samma arrangemang. Kanske gjort så för tändinställningsplattan är betydigt större och tyngre att påverka än gasspjället

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för orden men något säger mig att du började någon gång också. Rörande jan fråga. Choken drar ju i gasvajern och gasvajern är Max släppt så att den lilla skruven där man reg takten på tomgång ligger mot sitt stop. Men den rusar ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se det som gott råd att läsa på om motorn. Det kan bli besvärligt om du hamnar på öde ö och blir Robinson ett tag. Eller nöjer du dig med att köra Djurgårdsbrunnskanalen kan du ju alltid överlämna vraket till allmänheten och ta kollektivet hem. Det gjorde mina polare med en båt de lämnade i Skurusundet efter diverse malörer varav den värsta var när motorn sjönk i djupet.

Har du kollat hur det ser ut vid förgasaren? Du kan inte se gasspjällsläget på reglerspaken.

Kanske bara en skruv skakat loss vid gasspjällsfjädern?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kollat. De ser bra ut tror jag. Alltså det är nästan stängda. När jag gasar sista 50% så öppnar de sig båda. Fler förslag? Finns de nån som kan de här i Stockholms city( där båten finns) och vill göra en slant nästa vecka får gärna maila.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gläder mig att du försöker seriöst fixa felet, Tekniska problem har orsaker som måste åtgärdas och försvinner inte av tro eller sig själv och kan heller inte snackas bort. Du har väl provat motorn igång också och sett om den går normalt med spjällen stängda? Något med reglaget och wirar kan ju också hänga upp sig och det ser man ju då på gasspjällen. Ska du köra och testa får du väl ha någon observatör som kollar att inget hänger upp sig. 2 pers pga av säkerhetsskäl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För länge sen hade min fru en Simca (Bil) där gaswiren hade fransat upp sig. Det gick att öka men inte minska gasen annat än att öppna motorhuven och dra den tillbaka. Hon ringde mig så jag fick köra hem den, det var spännande, särskilt växlingarna. Kolla alltså att reglaget verkligen påverkar gasspjället om du minskar gasen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om gasspjället rör sig normalt och stänger helt när du vrider till tomgång så kolla bränslepumpen. Pumpen kanske läcker in bensin i vevhuset och motorn rusar på den bensinen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn behöver både luft och bensin för att rusa. Är spjället stängt rusar den inte.

Hur gick det? löste du problemet och kom iväg ut på midsommarfirande?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon midsommar med båt blev det inte men med snaps, så de får kvitta. Här kommer svaret. Förgasaren tog in tjuvluft efter trasig packning. Allt gott!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att du hittade felet och att det var ett så enkelt fel. Pga läckage vid packningen hade du en extra luftväg in till motorn som då funkade som mer öppet spjäll än du kunde se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...