Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
Humlan

Höga Rodd 410sport med 40hk

Rekommendera Poster

Underligt att jag alltid fastnar för de märken som knappt går att få tag på här nere i skåne. Letade länge efter en sunbuster men börjar tröttna. Nu har jag fått span på en HR 410s på nätet men det visar sig att det finns inga återförsäljare här omkring så jag måste köra massor av mil för att titta på båten. Min fråga: Finns det någon här som har provat ovanstående båt och kan berätta lite om den? Vad tycker vi om märket? Roddarn har haft många HR, vad tycker du? Gunnar J, slår den hårt i sjön? Förutsättningarna: Vi vill ha en liten, snabb båt att ha på trailer och slänga i sundet eller nån sjö när det är fint väder. Bada, åka vattenskidor, fiska och åka fort med vännerna är vad vi vill göra. Hjälp, vad göra? Köper man en båt för en massa pengar utan att ens ha sett den i verkligheten? Tack på förhand Viktor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Henrik! När du kallar så kommer jag..... Jo det stämmer att jag har aft några HR-båtar. Min första var just en 410 Sport. Den finns med styrpulpet och utan. Jag hade med. För att svara på första frågan angående märket: Jag gillar HR väldigt mycket som du har förstått. Mycket pga deras princip mycket båt för pengarna. Det har de lyckats med med råge på alla deras modeller. Okay, men hur bra är dem då? 410:an är minst lika bra som deras motsvarande konkurrenter. Lika bra eller bättre skulle jag vilja säga. Men billigare. Andrahandsvärdet ha inte alltid varit bra, men med tiden har den blivit bättre och bättre. Idag har de hunnit ikapp eftersom fler har fått upp ögonen på märket och inser att det faktiskt är ett fabrikat som både är seriöst och har kvalitet. Begagnatvärdet står sig bra idag mao. Om den slår hårt i sjön: Ja och nej. det är ju en roddbåt vi talar om, och sådana är ju väldigt platta i botten. för att vara en roddbåt går den förvånansvärt mjukt och framför allt torrt! Men vid kraftigare krabb sjö slår den naturligtvis. Men det är helt oundvikligt med en roddbåt oavsett fabrikat. för att undvika detta krävs en V-bottnad båt för helt andra pengar. Andra fördelar är att den är väldigt lättdriven. Ett sätt att prova/upptäcka det på är att ro den med åror. Den är faktiskt otroligt lättdriven kommer du att upptäcka! Vidare är den ganska vridstyv för sin storlek och båttyp. Den är godkänd för max 15 hk motor (om jag inte minns fel) och det var vad jag hade på min. En 2-taktare. Det var en alldeles perfekt kombination. då fick jag både ork och fart. Runt 22-23 knop faktisk när jag var ensam! Den var rätt rolig att köra. Alla båtar oavsett fabrikat är ju lätta att hanskas med när det gäller att sjösätta/torrsätta, frakta osv. HR 410 likaså. Ska du åka vattenskidor räcker 410 S inte alls till. Då bör du upp minst 2 steg till 455 Sport, men helst bör du ha 465 eller ännu hellre den jag har nu....HR 510. Fiska med den går ju hur bra som helst. Vilken roddbåt som helst duger för fisken. (Men själv använder jag hellre mask!) Jag skulle aldrig i mitt liv köpa en båt utan att ha provat den. du kanske tycker att 410 är rena skiten!? Vad vet man innan man har provat? Nej, se till att testa den först. Helst med den motor du funderar på. själv ringde jag upp båtgrannen som har en 510:a och frågade om jag fick ta en tur. Det blev flera så att jag kunde prova i olika vädersituationer. Om du vill hitta en återförsäljare kan du ringa Höga Produkter direkt och fråga: 0585-270 36 Men får du inte tag på just en HR-båt så finns det mängder av andra märken. Huvudsaken är att du blir nöjd och det kan man bli även om namnet inte börjar på HR! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Roddarn, Tack för ett snabbt och uttömmande svar. Att HR gör bättre och bättre båtar framgår tydligt. Tyvärr tror jag inte att vi pratar om samma båt. Den 410sport jag tittar på är ingen roddbåt utan en busig styrpulpet godkänd för 40 hk. Den ser ut att vara en lillebror till din 510. Tillverkas fortfarande, se www.hogarodd.com Enligt försäljaren gör den strax över 30 knop. Vattenskidåkning är inte det viktigaste men en bonus om det skulle funka. Angående att köpa grisen i säcken så har du en kristallklar poäng i att det är provkörningen som avgör. Nu tycker jag mig ha hittat en riktig pärla till ett bra pris och känslorna tar överhanden. Det är svårt att hålla tillbaka köpdjävulen när allt verkar stämma. Du har däremot övertygat mig om att jag åtminstone måste åka upp och titta på båten innan jag handlar...

post-3557-1394234326,4903_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grrrr åh...vad sur jag blir! På mig själv alltså!! Det är andra gången på kort tid som jag av någon anledning blandrar ihop 410 S med 435 S!!!! Verkar vara tilt i min hjärna, alternativt så har jag den inte på skaft utan under armen he he! Jag ber så mycket om ursäkt! Då gör jag ett nytt försök: 410 S har jag inte provkört, men jag ser att det är en lillebror till 465 snarare än till 510. Dubbel innerline och allt. Det är bra. Färgad ruta är deremot inte bra! Det blir svårt att se igenom vid skymning, grått väder och i mörker. Å andra sidan är det inte omöjligt att byta till en ofärgad. Om inte hos HR så hos glasmästaren. Om man tycker att man vill. Hur den uppför sig i sjön vet jag alltså inte, men om HR kan man generellt säga två saker förutom det låga priset: att de alltid har byggt båtar som går väldigt torrt i sjön (du blir inte så lätt nedstänkt alltså).....att de är lättdrivna. Trots att de är lättdrivna kan det vara gränsfall att 410 räcker till för vattenskidor, men på den här punkten är jag osäker. Plus att jag inget vet om vattenskidåkning. Däremot bör du akta dig för att montera en starkare motor än vad blå skylten tillåter. Har du otur godkänner inte försäkringsbolaget din anmälan vid en olycka eller stöld annars! (Vissa f-bolag tar inte mot övermotoriserade ekipage över huvud taget.) Det låter som att du har hittat ett begagnat exemplar? Vad är det för pris och motor? Om den är begagnad och i synnerhet om det är en privat säljare ska du vara särskillt aktsam på motorn. Båtens värde brukar vara ungefär densamma efter ett par år, men det är motorn som till slut avgör priset. Modell, ålder och skick styr det. Du bör prova motorn (går även vintertid med trädgårdsslang) och göra en del prover på den helst i verkstad om du kan. Där kan de ta kompressionsprov mm. Men det här är ju lite känsligt....att jag ska tala om för dig vad du ska göra och inte. Men så skulle jag ha gjort i alla fall om jag istället uttrycker mig så. Hoppas att allt går (jätte)-bra och jag kan inte annat än att bara önska dig lycka till! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Humlan Roddaren nämner HR 455 S ovan ... här har du en som är så grymt nöjd med den båten! :-D Jag köpte min 98' för 60.000 för två år sedan, inkl 40hk 4tkt HONDA i nyskick samt en jättefin Laxå-trailer massa justa tillbehör ... dessutom har båten alltid förvarats på trailern så man kan spegla sig på undesrsidan 8-) Som du beskriver dina behov så överenstämmer dom med mina ... justa dagsutflykter, vattenskidor och fiske! Största pluset tycker jag att den har den gamla designen utan den snygga feta relingen samt ingen självläns. Lite fulare MEN grymt stora utrymmen inuti (bra vid fiske), samt riktigt höga fribord som skyddar mot tämligen hög sjö! Självlänsen fixas lätt med en automatpump typ kvalitetsmärke samt ett bra batteri! Har aldrig falerat för mig! Dessutom ger denna lösningen lite press på ägaren att hålla batteriet i skick vilket innebär att alla starter går utan problem :lol: Tyvär tror jag att modellen är lite svår att hitta på marknaden .. dom som har en säljer den ogärna ... :cry: Lycka Till! // mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ännu en nattsuddare förstår jag. Tack för snabbt svar. Det verkar ju som om jag hittat mitt objekt. Båten står hos en handlare och har bara ett par år på nacken. Motorn är godkänd enligt skylten och priset är överkomligt. Roddarn har godkänt fabrikatet. Jag åker nog och köper den efter helgen! Hos en handlare har jag sex månaders garanti från leveransdagen så hämtar jag den till våren är ju sommaren säkrad, eller hur. Glada Hälsningar Viktor

post-3557-1394234326,6086_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilket klipp du verkar ha gjort, seaflower. Det ekipaget går ju inte av för hackor. Jag kommer upp och kör ikapp i sommar. Jag lovar att publicera alla detaljer om mitt nya åkdon så fort affären är klar. Det bästa är att jag kan behålla min nya fina EU-trailer utan att överlasta. Så ska bara humlan säljas för att ekonomin ska gå ihop.

post-3557-1394234326,6207_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Nattsuddare??? Snarare morgonsuddare ha ha! Ett par år är ju så gott som nytt i dessa sammanhang och är ingen ålder att tala om. Men att jag har godkännt fabrikatet...jag är bara en amatös som har ett otroligt entusiastikt intresse för båtar och båtliv. Inget proffs. Men pga av mitt yrke har jag lärt mig att det oftast är enklare i längden att vara noggran och petig med detaljerna. Att helt enkelt inte lämna något åt slumpen. bättre att lägga lite kut innan annars kan det bli surt senare. Själv skulle jag känna mig trygg med 6 månaders garanti hos en handlare. Men om jag kunde så skulle jag trots det försöka förhala köpet så länge det går. T.ex. om han kunde hålla båten åt dig en stund med löfte om att han ringer dig om han får en annan intressent på den. Men du behöver nog inte vara orolig...du har ju köplagen på din sida. Lova att du hör av dig till mig när du har sjösatt och berätta vad du tycker! Vill gärna höra din glada och entusiastiska stämma som förhoppningsvis stiger ännu mer efter den första provturen! Ha det så bra! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har pratat om det och jag kan betala handpenning nu och resten när jag hämtar den i april och det är då garantin börjar gälla. Det verkar som om jag har bestämt mig. Spännande!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Natsuddare ja ... Roddaren verkar ha kollapsat över tangentbordet eftersom han postat inlägget 3 ggr :-D :-D :-D Lovar att du kommer att bli nöjd med båten ... den går grymt bra i sjön :-tackar Har hört att HR designar sina båtar speciellt för insjöar med dess lite mera krabba sjö, och det verkar stämma när det gäller mina erfarenheter på Vänern! Ser att du har den snyggare designen dessutom *LOL* mvh // mats ps. Kanske roddaren tar bort sina dubletter när han vaknar till liv igen :shock: ds.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Schnark....eh...VAD DÅ? var det någon som sa nåt!? Ehh....jag tyckte jag hörde något i mitt norra öra...jaha, kalops? Nej kollaps... Ja, det blev visst lite tokigt där men förstår faktiskt inte varför. Hur 17 tar man bort det då? Visste inte ens att man kunde rediigera i efterhand! Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha ... du kvicknade till nu ... förstår nästan varför :)) OK! Under dina inlägg, längst ner till höger står det med blå text; [bLÅ]Redigera Svar Ta bort[/bLÅ] Klicka på det du vill göra ... själv brukar jag upptäcka ett antal stavfel i efterhand :) //mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha.....ja, när jag tog fram teleskåpet så hittade jag!! Fantastiskt vad man kan göra med lite moderniteter! Poff...så var den borta! Stavfel hade ju inte Gunde Swan, men jag har det i mängder! Såg Rediigerar-knappen också så jag ska väl ta och utnyttja den med. Tusen tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha, då har man två båtar helt plötsligt. Sambon och jag satte oss i bilen i eftermiddags och körde upp till Borås. Båten var jättefin. Nyskick är ju ett stort ord att ta i munnen men närapå var det. Det är alltså en 410sport med 40 johnsonhästar i baken. Powertrim och allt det där. Ett ekolod med knopmätare satt vid ratten. Hela ekipaget är från -00 och det är visst en läkare som har haft den vid sommarstugan och bara kört den några gånger per sommar(säljarsnack?). Vi kollade noga undertill och rotade i vartenda fack. Allt var i sin ordning. Knappt en skråma på utsidan och inte tillstymmelse till missfärgning. Sittande bakom ratten tackade jag ja utan att pruta en krona... En handpenning senare var båten min och vi hämtar den i mitten av april. Ska bli spännande att se hur den beter sig i vattnet. ;-) Återkommer självklart med en rapport.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ojajämrans, den går ju som ett skållat troll! Hämtade nya båten i lördags och har redan hunnit med tre härliga turer i sundet. Visst hade ni rätt som sa att korta båtar skuttar när det går lite sjö men oj va kul det är. Efter att ha toppat 23,4 knop förra sommaren så känns 35 riktigt läskigt i en fyra meter lång båt. Att släpa vattenleksaker lär inte bli något problem, hon planar bara man tittar på gasen. Nu ska jag sy dynor så vi kan hoppa bland vågorna utan att få ont i baken. Tack roddarn och seaflower, utan er hade det nog inte blivit av. Hälsningar Viktor :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...