Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
streamline

Mercury 20 60-tal

Rekommendera Poster

Jag har fått en motor av en släkting som jag tror (enligt mina egna forskningar) är från ca 1968.

Motor är i bra skick men en cylider är sprucken.

Det verkar verkar som om denna motor inte har något topplock??, hela blocket verka vara gjutet i ett stycke. Är lite skumt tycker jag . . .

Nån som vet något om denna motor ?

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om en cylinder är sprucken kan man knappast hävda att motorn är i bra skick även om kåpan och riggen glänser utanpå. Kan du inte sälja den som reservdelsmotor så lämna den på återvinningen och spill ingen tid på den mer. Att en cylinder är sprucken var säkert skälet att den ställdes undan som bra att ha motor i ett förråd en gång i tiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1: Om en cylinder är sprucken kan man knappast hävda att motorn är i bra skick även om kåpan och riggen glänser utanpå laugh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

att hävda att den är i bra skick var kanske fel, men det jag undrade över var fenomenet att det inte fanns något topplock ?

Nåväl, jag har i alla fall fått tag på ett Cylinderblock (kallas visst så) för en ringa penning. Så efter spolning och impellerbyte samt byte av cylinderblock så är den i alla fall snart i MYCKET BRA SKICK !

yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad du bytte oklart för mig. Cylinderblock och topplock helt olika saker. Var det topplocket som var spräckt bara så väsentligt enklare att byta än cylinderblock som i princip är hela motorn (som jag bytt på en av mina)

Jag fick en gång en 60tals Mercury 20 Hkr som pajat. Den var oreparael pga korrosion och dyra delar. och  obs det var för 25 år sen. Kan inte tänka mig din är purfärsk nu om en 68a, men lycka till med den,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Näj det är just det som jag tyckte var skumt. Motorblocket och cylindrarna är gjutet i ett enda stycke, motorn har alltså inget topplock, man måste byta hela motorblocket.

Nu tänker jag dock inte lägga ner min själ i denna motor utan det var mest konstruktionen jag var lite intresserad av, tänkte att någon kanske hade lite info om denna äldre typ av mercury. Sen kan det vara kul att testa om man får till den. Annars får det bli återvinningen som du sa !!

MVH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får du delar gratis och gillar meka så är det Ok, men tänk på att även impeller och växelhus måse vara OK för att du ska ha en användbar motor. Oh så gammal motor brukar vara hopplös at få isär pga korrosion.

Min båtkarriär började en gång i tiden i Stockholms skärgård med motor som man knappt gick att starta och som bara kunde köras på en cylinder och vars gas och tändlägesreglage var kass samt en lös kabel som låg i kölsvinet som v fick fiska upp för att stoppa eländet. Men så small jag på grund och propellern försvann i djupet och den motorn blev skrot. Bra!

Då bestämde jag mig att ska jag ut på sjön får det bli med hyfsad bra motor och inte bara skrot.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

'''åter igen så är det just konstruktionen med hejgjutet block som intresserade mig, sen gillar jag att pyssla lite på lediga timmar.

i övrigt så har jag både en Sea Ray 180 Sport Bowraider samt en ockelbo t16u från 76 MYCKET FIN ! just hemkommen från lacken och ska i sjön i veckan. Det enda jag har lite ont om just nu är tid !!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är givetvis upp till var och en vad vederbörande vill spendera sin tid på. Folk har olika värderingar och tålamod och inget fel i det.

Senast ändrad av 2taktochel | 23 juni 2012 | 15:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom 2 taktare inte behöver några ventiler i topplocket som på en 4 taktare så var det både enkelt och billigt att förena topplocket med motorblocket på 2 taktarna. Tror alla lite äldre Mercury utombordare har den här uppbyggnaden, nyare har jag ingen koll på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...