streamline 0 Postad 21 Juni , 2012 Jag har fått en motor av en släkting som jag tror (enligt mina egna forskningar) är från ca 1968. Motor är i bra skick men en cylider är sprucken. Det verkar verkar som om denna motor inte har något topplock??, hela blocket verka vara gjutet i ett stycke. Är lite skumt tycker jag . . . Nån som vet något om denna motor ? mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 21 Juni , 2012 Om en cylinder är sprucken kan man knappast hävda att motorn är i bra skick även om kåpan och riggen glänser utanpå. Kan du inte sälja den som reservdelsmotor så lämna den på återvinningen och spill ingen tid på den mer. Att en cylinder är sprucken var säkert skälet att den ställdes undan som bra att ha motor i ett förråd en gång i tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 21 Juni , 2012 1: Om en cylinder är sprucken kan man knappast hävda att motorn är i bra skick även om kåpan och riggen glänser utanpå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
streamline 0 Postad 21 Juni , 2012 att hävda att den är i bra skick var kanske fel, men det jag undrade över var fenomenet att det inte fanns något topplock ? Nåväl, jag har i alla fall fått tag på ett Cylinderblock (kallas visst så) för en ringa penning. Så efter spolning och impellerbyte samt byte av cylinderblock så är den i alla fall snart i MYCKET BRA SKICK ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 21 Juni , 2012 Vad du bytte oklart för mig. Cylinderblock och topplock helt olika saker. Var det topplocket som var spräckt bara så väsentligt enklare att byta än cylinderblock som i princip är hela motorn (som jag bytt på en av mina) Jag fick en gång en 60tals Mercury 20 Hkr som pajat. Den var oreparael pga korrosion och dyra delar. och obs det var för 25 år sen. Kan inte tänka mig din är purfärsk nu om en 68a, men lycka till med den, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
streamline 0 Postad 22 Juni , 2012 Näj det är just det som jag tyckte var skumt. Motorblocket och cylindrarna är gjutet i ett enda stycke, motorn har alltså inget topplock, man måste byta hela motorblocket. Nu tänker jag dock inte lägga ner min själ i denna motor utan det var mest konstruktionen jag var lite intresserad av, tänkte att någon kanske hade lite info om denna äldre typ av mercury. Sen kan det vara kul att testa om man får till den. Annars får det bli återvinningen som du sa !! MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 22 Juni , 2012 Får du delar gratis och gillar meka så är det Ok, men tänk på att även impeller och växelhus måse vara OK för att du ska ha en användbar motor. Oh så gammal motor brukar vara hopplös at få isär pga korrosion. Min båtkarriär började en gång i tiden i Stockholms skärgård med motor som man knappt gick att starta och som bara kunde köras på en cylinder och vars gas och tändlägesreglage var kass samt en lös kabel som låg i kölsvinet som v fick fiska upp för att stoppa eländet. Men så small jag på grund och propellern försvann i djupet och den motorn blev skrot. Bra! Då bestämde jag mig att ska jag ut på sjön får det bli med hyfsad bra motor och inte bara skrot. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
streamline 0 Postad 23 Juni , 2012 '''åter igen så är det just konstruktionen med hejgjutet block som intresserade mig, sen gillar jag att pyssla lite på lediga timmar. i övrigt så har jag både en Sea Ray 180 Sport Bowraider samt en ockelbo t16u från 76 MYCKET FIN ! just hemkommen från lacken och ska i sjön i veckan. Det enda jag har lite ont om just nu är tid !! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 23 Juni , 2012 Det är givetvis upp till var och en vad vederbörande vill spendera sin tid på. Folk har olika värderingar och tålamod och inget fel i det. Senast ändrad av 2taktochel | 23 juni 2012 | 15:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 24 Juni , 2012 Eftersom 2 taktare inte behöver några ventiler i topplocket som på en 4 taktare så var det både enkelt och billigt att förena topplocket med motorblocket på 2 taktarna. Tror alla lite äldre Mercury utombordare har den här uppbyggnaden, nyare har jag ingen koll på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser