pellejohan 0 Postad 21 Juni , 2012 Hej Jag har fått problem med att larmet på min Johnsson 40 HK -93 börjar låta kontinuerligt framförallt när man pressar den. Motorn går klockrent vid hög hastighet och även på tomgång. Motorn är servad men signalen går ändå igång. Det verkar ej som motorn blir överhettad. Är det någon som kan hjälpa mig att lösa problemet ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 21 Juni , 2012 Kontinuerlig larmsignal utan varvtalsreduktion är brist på mat enligt denna artikel.. http://www.continuouswave.com/whaler/reference/warningHornSignals.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pellejohan 0 Postad 21 Juni , 2012 Tack för svaret Frågan är hur man åtgärdar. Är det bränslefiltret man ska angripa ? Det står något om att minska motorns tomgång, men lägre vill jag inte ha för då stannar motorn. Är det någon som har ett bra förslag på hur jag ska angripa problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 21 Juni , 2012 Det låter vettigt o är väl va som föreslås i artikeln. Kan egentligen inte så mycket om Johnnysar, föredrar Yammisar :-) Men jag blir lite nyfis hur detta larm funkar, på vilket sätt övervakas matleveransen..? Nån som har koll..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 21 Juni , 2012 Läste din länk JARB. Visst kan det vara bränslefiltet,men kanske även bränslepumpen eller någon tjuvluft i systemet så inte soppan kommer fram. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 22 Juni , 2012 Jo, det kan va lite mer än så oxå. Bottensil i tanken kan va igensatt, det vill gärna fastna skit i slanganslutningarna och en havererad pumpblåsa kan oxå strypa flödet. Jag är väldigt nyfiken hur larmet är byggt, nån som har koll..? Lite googlande gav inget mer svar annat än att i stort sett har bara V6orna detta larm så vi kan nog utesluta att din 40-hästare har det. Det är alltså med stor sannolikhet din tempsensor som löser ut i alla fall. Får du slow-down, varvtalsreduktion, i samband med larmet? Fick intrycket att du inte fick det nämligen.. Tror eller vet du att motorn inte går varm..? Om du bara tror det så kan den tron leda till motorhaveri om du tror fel.. Om motorn inte går varm har du antingen fel på givaren eller ett jordfel nånstans i larmkretsen om larmsystemet är uppbyggt på liknande sätt som Yamaha, dvs givarna sluter mot jord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pellejohan 0 Postad 23 Juni , 2012 Tsck för tipsen Jag får ingen varvtalsreduktion på motorn vid fullgas och det är inget som tyder på att motorn ej får bensin. Jag kan inte känna på motorn att den blir varm. Kan det vara så enkelt att det är fel på temperaturbrytaren, att den reagerar vid för låg temperatur ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 23 Juni , 2012 Visst kan det va det. Bara o koppla ur den o kolla om det slutar. Men du måste ju va helt säker på att motorn inte går varm.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jes_ 0 Postad 24 Juni , 2012 Jag är inte bekant med din motor men kan utgå från min egen, tycker jag känner igen fenomenet. Kolla oljenivån om du har separat oljetank. På min finns nivåvakt i form av en flottör .. är nivån lite för lite ger det sej när vibrationer och rörelserna blir tillräckliga ... Fyll på! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pellejohan 0 Postad 30 Juni , 2012 Hej igen Har haft en kanondag på sjön men larmet fortsätter ljuda även när jag kör sakta. Jag kopplade ur sladden till temperaturgivaren på hemvägen men signalen lät likadant ändå. Motorn går bra på tomgång och vid full hastighet. Jag antar att man kan utesluta att motorn blir överhettad eftersom den ljuder trots urkoppling. Är det någon som har en god ide ? Ska man byta bensinslangen med pumpblåsa ? Kan man flöda mer bensin ? Kan det vara VRO-pumpen ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hakwol 0 Postad 10 Augusti , 2013 Jag har själv en Johnson tvåtakt 30HK från -99 som startar och går väldigt bra på alla tänkbara varvtal och hastigheter. Jag finner dessa signaler högst förvirrande och svårtolkade. Min motor gör ett kort pip lite då och då. Detta oberoende på varvtal och hastighet. Det enda som jag eventuellt har uppfattat är att intervallen är lite längre i början och att den blir kortare om man har kört motorn en stund (ca 1h). Ett konternueligt larm kan jag förstå mig på men sporadiska och inkensekventa larm är det värsta jag vet. Som jag förstår det så får motorn den kylning den behöver. Strålen är stark och konstant och jag ser inga andra tecken på att den skulle vara varm. Bränsle verkar den få och jag uppfattar inte att den har någon olja som kan bli låg i nivå. Jag undrar om det kan vara så att ljudtutan bara reagerar på en liten ström som kommer farande och om det är något som jag skall behöva vara orolig för. Finns det någon som har en teori så tas den tacksamt emot. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser