Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Baja216

Skillnaden mellan Volvo penta & Mercruiser 4,3 V6 ??

Rekommendera Poster

Min fråga är om det är någon skillnaden mellan volvo penta och mercruisers 4,3 V6 motorer?

Jag ska byta svänghjul och startmotor och har fått tag Volvo penta delar, kommer dom passa min mercruiser motor??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av vad jag har fått fram i mina efterforskningar så är det i princip bara färgen som skiljer VP och Mercruisers (samt OMCs och Crusaders) V6:or (även V8:or och andra motorstorlekar). Det är i grunden samma GM-motorer så det är bara kringutrustningen som skiljer så som limpor/knän och lite andra grejer.

4,3 liters V6:or är samma block som 3,8 liters så många delar passar rakt av mellan dem också.

När det gäller just svänghjul och startmotor kan jag inte ta gift på att de är samma men det skulle förvåna mig väldigt mycket om de inte passar, blocket är ju som sagt identiskt.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Största skillnaderna på Mercruiser och Volvo Penta när det gäller V-6 och V8-or är att det sitter olika drev på dem.

Detta kan påverka val av svänhjul och delar runt dessa.

(givetvis påtaglig skillnad är att Mercruiser är svarta och Volvo Penta V-6 och V-8 är röda)cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren, jag kommer skifta svänghjul i veckan... håller tummarna att det passar o går bra :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

(givetvis påtaglig skillnad är att Mercruiser är svarta och Volvo Penta V-6 och V-8 är röda)

Njaa, det är nog en sanning med modifikation. Penta är också svarta, alla delar kommer från US eller Kanada och monteras i US. När allt är monterat och det ska skickas till Sverige så kommer det en liten tomte med för lite maskeringsmateriel och sprayar över hela paketet med äkta VP röd färg. Det syns bäst när maskin lyfts ur båten, men så länge den ligger i så ser det ut som riktig VP kvalitet...alltså bättre än Mercruiser, eftersom delarna är äkta VPwink

Har själv en VP 8:a som är kolsvart och inget mer än färgen skiljer från dem som är sålda i Sverige.

Mvh Andréas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...