Gå till innehåll
måndag 03 mars 2025
jiwisto

Shurflo, färskvattenpump startar bara när man knackar på den?

Rekommendera Poster

Hej,

Idag slutade vattenpumpen till diskhon för färskvatten att fungera, en Shurflo Aqua King 2095. Den startar endast ca 2 ggr av 20 försök, d.v.s väldigt sporadisk när jag öppnar blandaren. Jag testade att knacka på den, på den svarta plastdelen på sidan där det går in 2 st röda sladdar (se bilden)...och då startar den varje gång. Om jag öppnar blandaren utan att knacka på plastdelen, startar den typ aldrig.

Jag skruvade bort plastdelen och såg ingen speciellt i den förutom en litan rund upphöjning med ett hål, men på motsvarande sida på pumpmotorn, satt en gulaktig rund membranliknande sak...som jag valde att inte röra. Jag har mätt upp ström till pumpmotorn och den får 12 V konstant.

Är det någon som har tips på vad felet kan vara? Kan man byta bara plastdelen, då den ju går att demontera? Var kan man vända sig till för företag som har dessa delar tro?

Tacksam för alla tips då midsommar ska firas på båten om 72 tim och jag vill ju gärna diska silltallrikarna i varmvatten i diskhon smiley

Trevlig midsommar!

post-10017907-1394237131,1269_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Dessa pumpar har ingen separat tryckströmbrytare utan en egen värdelös konstruktion.

Vill du ha en pump som fungerar över midsommar så dra genast iväg och köp en riktig pump, tyvärr till ett högre pris.

Shurflo är en Kina-tillverkad pump med urusel kvalitet, namnet ska få dig att tro att det är en Sureflo.

Har själv stött på dessa pumpar och tryckströmbrytaren är det sämsta jag sett. Bit i det sura äpplet och släng eländet. Köp en Jabsco eller Johnson om du vill att det ska fungera längre än 10 min.

Kan tillägga att dessa s-t-produkter säls av bl a Seasea.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en sådan också (precis samma). Brukar plocka isär den ibland och rengöra. Pumpdelen är tre membran med ventiler och skit kan sätta sig i dem.

Sitter en tryckvakt i den som gör att pumpen ska starta och kan behövas renögring. Kalkhaltigt vatten kan ge kalkavlagringar i pumpen men oftast bara smuts. Själv har jag ett filter på inkommande vatten.

Plocka isär den och gör rent men håll ordning på lösa delar och skruva ihop den noga så ska nog midsommar bli bra med disken och allt. yes

(vissa rörliga delar smörjer jag in (maserar) med så kallat armaturfett. Ett fett som används för vattenkranar hemma och gummi i sådanna saker mår bra av.)

Ny samma pump och filter hittar du på Jula

http://www.jula.se/helautomatisk-tryckvattenpump-12-v-7-l-min-650186

Senast ändrad av crabfish | 21 juni 2012 | 06:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ett toppenbra tips crabfish! Jag ska massera pumpdelarna, och funkar inte det köper jag en ny på Jula...

Ha det gott wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har samma färskvattenpump som nämns i denna tråd. Har inte provat knacka på den, men monterade lös pumpen, då satte den igång igen. Men nu slutat igen. Crabfish, du hade visst rengjort din. Hur gjorde du det? Öppnade upp min lite, men vågade inte skruva lös något.

Eller är det lika bra att byta till en http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=50145

Men den verkar inte heller ha utbytbar tryckvakt. Men visst, har vält sålt båten, innan en ny pump börjar strula.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...