Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
Whiskey

AKUT hjälp! Motorn blir skållhet!?!! Penta B20

Rekommendera Poster

Nu efter en hel massa timmars felsökning så ger jag upp (nästan)..

Motorn är en penta B20 aq130. Som på ca 10 minuters tomgång blir ånghet & tempmätaren slår till toppen.

Det jag har gjort är:

Tagit bort avgaslimpan & spolat rent (har fint flöde rakt igenom)

Tagit bort avgaskröken inga fel här heller.

Bytt termostat, kollat alla kopparrör/rensat tätat om.

Kollat impellern & bytt. Rengjort i oljekylaren.

Det kommer vatten från impellern till oljekylarn, kopparröret är kallt, vidare från oljekylaren till avgaslimpan är kopparröret är kallt/ljummet.

De andra två kopparröret är skållheta till & från termostathuset, det ena av de som går till utkastet är ljummet lite längre än det andra, för att sedan bli brännhett det också.

Jag fattar inte vad som kan va fel & är nära ett nervsammanbrott tack vare envisheten jag så snällt fått ärva av min far, varför kyler inte vattnet (Sjövattenkyld) motorn? Finns det någon som har haft liknande problem som kan rädda mig? eller någon med några bra ideér som man kan kolla upp?? 

TACK på förhand!!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har du månne fått motorns comp i kylvattnet som håller emot sjövattnet pga rostskada i topplocket, testa m ett coprov. Skaffa eller låna encompmätare så att du kan se om någon cyl har ett  lägre värde, men obs detta skall utföras m full gas o avstängd snurrande motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, om du haft bort vattenpumpen kanske du vänt den fel, har gjort det själv.

Hälsningar Magnus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Om det är hål från vattenkanalen in till avgasdelen i bakkant av limpan så går vattnet direkt ut i avgaskröken.Har du vänt packningen fel där kan det också bli så.

Ingemar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta bort kran på vänster sida, i bakkant på motor ta in grov spik eller cykel eker och gräv i hålet för kran så kommer du att få ut massor av rost. Rosten gör att det inte cirkulerar i blocket och motorn går varm har råkat ut för det själv.. Koppla på en trädgårdsslag efter impeller Obs ej före impeller, medan du petar du blir förvänad över rost mängden som spolas ut,

Lycka till

Draco78

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har 100-drev tas vatten vid samma punkt som avgaserna kommer ut och detta gör att många motorer med 100-drev överhettar om man ligger stilla ett tag med motorn igång.

Om det är så skall tempen givetvis ligga bra vid körning med växel i...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra Mange så är det för många!

Ts har du kollat så det inte sitter några gamla vingar från impellern någonstans och täpper till?

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar!

Åtgärdade två saker samtidigt varav ett löste problemet. Vet dock inte vilket av de det var..

Åtgärd 1.  Bytte den lilla fästpinnen till impellern till en helgängad.

Åtgärd 2. Sköljde avgaslimpan, Blåste, knacka med gummihammare, petade rent de övre 4 vattenkanalerna och satte dit igen.

Vips så går motorn och kyler exemplariskt.

Innan så blev impellerhuset varmt, orsak till det kan ju va både att den inte snurrade ordentligt, pumpade ordentligt eller att det va stopp nånstans efter det så att vattnet ej cirkulerade och blev varmt.

Personligen tror jag att de problemet satt i avgaslimpan.  Att de fyra vattenkanalerna på ovansidan va igenrostade/igensatta med skit, så vattnet bara gick genom en eller två kanaler.. =)

Tack för tipsen hoppas det kan hjälpa någon annan förtvivlad själ nåndag! =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...