Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Numberdale

Problem montering växelhus Yamaha

Rekommendera Poster

Hej Alla

Har bytt impeller på Yamaha 150 hk HPDI, 2-takt.

Vid montering stannar växelhuset ett par centimeter från rätt läge. (se bild)

Något tar emot.

Någon som vet vad jag gör för fel eller hur jag skall göra?

/Håkan

post-10022427-1394237131,0192_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tre saker ska lina upp ungefär samtidigt i det här läget, drivaxelsplinsen, kylvattenövergången och växelaxeln. Skulle tro att du fastnat på växelaxeln, det brukar nämligen va den som är svårast. Först måste splinsen kunna mötas och växlarna ligga i samma läge. När det är rätt så kan det ändå va lite pill o få i den. Vicka lite på växelhuset eller pilla lite på växelstången så brukar det gå. Växelstången har lite dålig styrning uppifrån och är den riktigt bråkig så trär jag ett snöre runt den så jag kan få den dit jag vill..

Vad du än gör så försök inte vålda upp det - Det blir bara dyrt :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du nästa gång ser till att lägga i framväxeln innan demontering av växelhuset, så kan du synka drivaxeln splinsen vid monteringen genom att rucka på propellern. Men se för sjutton gubbar till att motorn inte kan starta, vilket i och för sig är väldigt osannolikt även omm tändningen skulle vara på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller så sätter du allt i neutral, motor å växelhus å så vrider du svänghjulet tills det hittar rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går alldeles utmärkt att synka genom att vrida på svänghjulet även med växeln i. Jag tycker bara att det är betydligt krångligare att med en hand hålla i det tunga växelhuset och vrida på svänghjulet med den andra. Det kan ju vara en smaksak, men på min Merc V6 fick jag centrera växelstången i springan med ett finger och samtidigt synka drivaxeln.
Jag tror att jag skulle behövt ha tre armar om jag då också skulle vrida på svänghjulet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

.....till nästa gång, markera med en tuschpenna på växelaxeln och godset ! Deta gör du direkt efter att du tagit bort huset nästa ång . Man ser enkelt om den är i rätt läge innan monteringen ..!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...