Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
zappe

Problem vid byte av GPS

Rekommendera Poster

Någon som kan hjälpa mig? Bytte från garmin 182C till garmin 720 idag. Tappade tyvärr komunikation mellan GPS och VHF och Autopilot. Förutom och - kabel på 182 an finns en blå kabel som var kopplad till några andra kablar som troligen förmedlade den informationen. På 720 finns många kablar förutom och - kablarna, även en blå som jag provade först, men jag får ingen positionsangivelse på VHF.

/ Zappe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kablarna är märkta med små lappar och du ska koppla ihop blå (NMEA183 Tx) till VHF.ens NMEA183 rx (ingång för NMEA). Det är också bra att koppla ihop svart (jord) till VHF:ens jord

Gå sedan in i 720 serial port 1 configuration och ställ om datahastigheten till det som VHF:en vill ha. Vet du inte vad det ska vara får du prova dig fram mellan 4800, 9600 osv, vilka alternativ det finns. Det är viktigt att det är samma hastighet på sändande 720 och mottagande VHF

Om du fått det till att funka kan du använda samma utgång på 720 till autopiloten. Annars finna alternativet att använda grå sladd till autopiloten och konfigurera den till en annan hastighet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för hjälpen, skall prova imorgon igen.

/Zappe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nya problem, när jag fått igång komunikationen mellan gps och vhf visar gpsen N 6209831 E 1431 037 medan vhfen visar N 5600733 E 1442147. VHFen visar rätt position. Upptäckte detta när jag la in Waypoint som hamnade ca 340 Nm fel. Någon som har kunskap och vilja att hjälpa?

/ Zappe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...