loffe 1 Postad 20 Juni , 2012 Undar lite om vilket skillnad det blir på klimatet under ett kappel respektive en hardtop? Hur blir det med luftfuktighet och ljus under ett kappel. Efter två dagars regnande till och från kan det fortfarande kännas trivsamt? Hur är det under gång om det regnar/blåser funkar det eller ligger man hellre still? HT båtar av samma klass är ju alltid dyrare och antar att det i första hand handlar om att den dels är dyrare att tillverka men att den även ger ett bättre skydd vid dåligt väder, samtidigt som den skuggar vid soligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
loffe 1 Postad 20 Juni , 2012 Menar förstås kapell, båtkapell. Inget annat. Senast ändrad av loffe | 20 juni 2012 | 17:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Torsten- 12 Postad 20 Juni , 2012 Jag har en liten HT och jag upplever inte att det skulle vara någon skillnad. Visserligen har jag en solcellsventilator i rufftaket, men det är kallt på natten och obehagligt varmt på morgonen. Har under mina tre år bara sovit en gång i båten och då regnade det inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
loffe 1 Postad 25 Juni , 2012 Tänkte mest att när vädret är, som nu, regnar och blåser en del. Vid bryggan: Kan man få det varmt och mysigt under eller blir det rått i båten? Under gång: Låter ett kapell mycket eller mer än ht och störs man av regn på rutor eller blir det samma som på en ht-båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 25 Juni , 2012 Det är en stor skillnad mellan en kapellbåt och en kabinbåt. Jag har inte använt en typ Aquador båt med akterkapell. Däremot har jag kuskat runt i Daycruisers med stora kapell, små HT båtar med kapell i aktern och olika kabinbåtar. Ett kapell läcker ganska ofta, har har det problemet själv, har vänner som haft det problemet med stora nyare DC båtar. Skall man vara ute när det är dåligt väder, tidig vår, höst och förvintern blir det alltid kallt och rått i båten - det går inte att komma ifrån. Då är det en värmare som gäller, då får du varmt och mysigt. Har du en DC eller liknande kan du köra värmaren i kupén och få varmt även där - mycket av värmen försvinner då ut genom kapellväven - blir ganska dyrt att hålla en sådan båt varm. Dessutom blir det alltid dragit. Tittar jag på mia bekanta som använder sina båtar nästan hela året så har alla kabinbåtar. Dom som är ute och badar när det är soligt använder dc båtar. Själva kör vi en Flipper 760 - kabin båt med dörr i aktern och en stor taklucka. Perfekt för det svenska halvpissvädret. Vi är alltid varma och torra. När det är kallt kör vi på med värmaren, är det varmt har vi dörr och tak öppet. Smaken är ju som baken - hårig å delad.. En annan aspekt är att det oftast är tystare i en kabinbåt under färd - trevligare att prata när man slipper skrika.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 26 Juni , 2012 Ett problem med kapell jämfört med tält är att kapellet bara har ett lager tyg. När båten ligger ensam vid bryggan spelar det inte så stor roll, men med människor ombord som kokar potatis, kommer in med blöta kläder ur regnet eller helt enkelt andas ut fukt (syre o kolhydrater blir koldioxid och vattenånga), så bildas kondens på insidan av kapellet. Tydligast märks detta kvällar och nätter med klar himmel. Tält består normalt av yttertält och innertält, och det är yttertältet som strålar bort värme och kyls, så där blir kondensen. Vattendroppar rinner ned mot marken eller droppar på utsidan av innertältet. Innertältet håller sig torrt, på insidan. På vår HT bildas kondensen främst på rutorna fram, samt rutorna på kapellet. Det har konstruktörerna tänkt på och de droppar som bildas där rinner ner vidare till utsidan av båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 26 Juni , 2012 När lite varmare luft ligger mot en kallare yta bildas konden ,just på den kalla utan ! Varm luft binder ånga/fukt men släpper när den när det avkyles . Kondens är alltid lite klurigt att avleda . Fukt kan bara transporteras bort , antingen med hjälp av den varmare luft får väntileras uppåt och ut , via ventil , eller att man påskyndar uppvärmingen så båtens kalla ytor blir varmare . Är man blöt om kläderna coh vill torka så blir det fullrulle på någon form av värmare samt vädra ur under tiden eller med jämna mellar rum . ( värm upp ..släpp ut :-) lite meckit , med det funkar !(jag skriver från en Iphone....ni får ursäkta att ordvalet inte blir som det är tänkt ) MG, iphone och Ipad , är tydligen inte bästa kompisar ! :-( Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 28 juni 2012 | 23:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
loffe 1 Postad 28 Juni , 2012 Tack för svaren. HT verkar att föredra, ur en här aspekten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser