Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
Olle33

Tryckvatten funkar ej

Rekommendera Poster

Hej! Mitt tryckvatten funkar inte riktigt. Pumpen startar inte och det kommer endast lite droppar då och då. Elen till pumpen funkar och vattentanken är nästan full. Jag har ett expantionskärl och pumpen är en Jabsco. Har varken kallt eller varmvatten och allt har funkat tidigare. Vad kan va fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om pumpen inte startar och du har ström fram till den så har förmodligen gått sönder.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter att ha bytt ut pumpen så fungerar vattnet bra, men har nu ett annat problem som säkert har att göra med att den gamla pumpen gick sönder. Efter att ha fyllt vattentanken och bytt pumpen så märkte jag att pumpen slå till lite då och då trots att inte någon kran hade öppnats. Dsen upptäckte jag att det rann vatten från varmvattenbredaren ut genom skrovet. Kan det vara nån övertrycksventil eller liknande? Någon vänlig själ som vet hur jag löser problemet? /Olle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick tipset att montera tryckvattenpumpen med motorn upp, och pumpdelen neråt. Annars är risken större att vatten läcker in i motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om pumpen slår till då och då, betyder det att du förmodligen har läckage. Vatten läcker ut = vatten trycket minskar. Pumpen slår till för att kompensera för det förlorade trycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som Poppe skriver, om du tätar läckan du har upptäckt vid varmvattenberedaren så kommer pumpen säkerligen att sluta dumma sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade samma problem med att pumpen slog till då och då. samtidigt efter varje helgtur stod det några liter vatten i motorrummet. Det visade sig vara en koppling bakom en garderob som läckte sakta. Så någonstans har du ett läckage, troligen då vid beredaren som du sett. Om du har en verkstad för husvagnar i närheten av dig så kan du kolla med dom om du kan få låna en trycktestare. Lossa utgående slang från pumpen och pumpa upp tryck (drygt 2,5 bar). Låt det  sedan stå ca 30 min. det ska då hålla sig utan att sjunka.

//LG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era svar.. Jag testade att dra igång vv-beredaren på landström och fyllde upp. Efter ett tag började vv-beredaren hosta och pumpa ut vatten genom en ventil och vidare ut genom skrovet.. Efter ett tag stannade den och allt verkade funka. Tyvärr hann jag inte testa under någon länge tid för att se om läckaget fortsatte eller ej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm, det låter som blandar ihop 2 olika saker. Om du värmer vattnet i beredaren så öppnar övertrycksventilen och släpper ut lite vatten, vattnet utvidgas när det blir varmt. Så långt är allt normalt. MEN det borde inte göra att pumpen börjar jobba.

Det skulle kunna vara så att övertrycksventilen kärvar och inte stänger som den skall och släpper ut lite för mycket vatten så pumpem måste kompensera trycket i beredaren.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får Du inte ut vatten någonstans annat än vid säkerhetsventilens utlopp är det utan tvekan fel på den. Jag vet att det finns pumpar man kan ställa trycket på. Om det är så kan Du sänka pumptrycket. Tror nog ändå det är säkerhetsventilen. Byt den, kostar inte så många kronor.  

/Moltas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...