Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
Jonaslatt

Behöver jag vikt ifram? liten sportbåt

Rekommendera Poster

Hejsan har renoverat min lilla sportbåt 4.80-5m en äldre båt. Typ som Selcon. Eller vad de heter. Föra året körde jag en 35.hp chrysler på den . Och iår blev det en äldre evinrude 60hp. Va ute idag på första provturen. När båten ligger i vattnet så e den någorlunda rak. Men när man drar fullt och det kommer någon liten vågnu snackar vi sån våg som typ inte syns. Typ 2cm hög. Då hoppa båten som helvete ifram. Baktung? Samma om man körde långsamt då stod den upp ifram. Och på fullgas när gps vissa runt 60kmh så börja den gå oroligt på vattnet. Båten är nästan plan under. Vad tror ni kan trimplan hjälpa mot att båten blir orolig på höga farter? Och att den står uppåt i låg fart. Kan en vatten dunk eller något liknande ifram hjälpa mot vikten. Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju alltid prova med en dunk vatten framtill för det är lätt att göra. Jag hade dunk förr fram för att stabilisera åkandet och idag fördelar jag lasten genom att lägga en del av lasten framtill. Många båtar är ju tokigt lastade med tung motor (särskillt 4 taktare) bensindunk, batteri och förare bak. Det blir lätt för baktungtoch båten tenderar vicka upp och ner vid fart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så detta är vanligt? Det är inga större vikter som behövs? 5-10kg? Alternativ flytta fram tanken och dra längre bränsle slang. Eller blir det något problem med tyck mm då?

post-10002341-1394237130,9529_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helst ska du undvika extra vikt för det stjäl fart,så kan du flytta fram tank och andra bra att ha grejor i båten är det bäst. Kan du inte flytta fram så bättre med dunk än att fören reser sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det gör min med kan jag säga studsar fint på varenda liten våg :P men kan ju vara för den är extremt baktung plus halvplanande skrov, testade trycka ner den men den gick knappt framåt då, men är väll lite kul när den hoppar :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jag har ingen direkt lösning på ditt problem men däremot vet jag vad det är för båt du har, har nämligen haft en likadan. Ockelbo B14 heter modellen, men en 60 hk på den kan väl inte vara lämpligt? Vad är den typad för? Jag hade en 25 hk Mercury på min och den gick lätt upp i planing. Jag tror helt enkelt att det är alldeles för mycket vikt bak därför den beter sej så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...