Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
Jonte_J

Snäckor!

Rekommendera Poster

Tog upp båten förra året och såg till min överraskning :P att den vart helt täckt av snäckor och sjögräs. Inte bottenmålad nej...
Iaf, högtyckssprutan på och fick borta allt... satt fast otroligt hårt, men fick bort det mest iaf, trodde jag. Men rötterna av av snäckorna är fortfarande kvar och det går omöjligt att gå bort med högtycketssprutan.
Testade lite med sandpapper, 150, fungerade, men gick för långsamt och blåste massa damm i ögonen och va på gräsnen till för grovt, ville repa båten lite.

Så, nån som har nåt bra knep att få bort det sista av snäckorna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en vanlig spackelspade i färgbutiken. Den ska vara ca 20 mm bred, dvs en liten rackare. Den är mjuk och böjer sig perfekt. Det kommer att ta tid att skrapa bort alla rester av snäckorna, men du repar inte båten och det går faktiskt ganska lätt.

Jag har själv tagit bort all bottenfärg på min båt. (med stort besvär och med mycket färgborttagningsmedel, gladpack, plastspackel, några svordommar och sjukt mycket lösningsmedel). Nu är det gjort en gång för alla och jag kommer att använda mig av bottentvättar som finns lite överallt i Sthlm skärgård. Detta för samma pengar som jag tidigare köpte färg, rollers, handskar mm. Miljövänligt och MYCKET mindre jobb! Dessutom är båten snyggare utan färg tycker jag. För att sedan hålla vattenlinje och botten ren från missfärgning kan man ta upp båten och spruta på oxalsyra som får verka en stund, (tiden är beroende på blandningen), sedan spola av med vatten. Fungerar perfekt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...