Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Mambo

AIS till plotter, ser inga båtar?

Rekommendera Poster

Jag har kopplat in en AIS, RX Carbon (alltså bara en mottagande enhet) , till min Garmin-plotter men får det inte att lira riktigt!

-AIS-en har kopplats in med sin inbyggda antennsplitter mellan VHF-antenn och VHF-apparat. 

-Sedan har AIS-en två kablar för datasignalen till plottern och två kablar för 12V. 

-Till Garminplotterna kommer de två datakablarna in till NMEA 0183 kontakten -jag har skarvat in mig på original Garmin NMEA0183-kabelns vit och vit/orange precis som det hänvisas till i AIS-ens inkopplingsanvisning.

-När jag startar upp allting lyser och blnkar AIS-ens lampa så som den påstås göra då den tar emot data.

Men när jag tittar på Garmin-plottern ser jag inga AIS-mål på sjökortet och om jag tittar i en sorts lista som ska visa föremål ser jag heller ingenting. Jag uppfattar att Garmin inte tar emot någon info från AIS-en. Nu ligger jag visserligen så till med båten i hemmahamn att det inte finns några AIS-mål i omedelbar närhet men jag kan via webbens AIS-sajt live Stockholm se att det finns ett par båtar på ca 4-8 DM-avstånd och så långt borde min antenn i masttoppen kunna klara?

Är det någon som gjort liknande installation och har några goda råd?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har du varit inne i Garminnavigatorns inställningar och ställt angett att du kopplat in en AIS? Har ingen navigator på skrivbordet (ovanligt nog) men du måste väl gå in under Hem - Inställningar - Kommunikation - NMEA (tror att det heter så ungefär) och ange typ NMEA High speed eller nåt sånt.

Kan det hjälpa?

Max Carlgren / Vi Båtägare

Senast ändrad av maxcarlgren | 20 juni 2012 | 13:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du måste öppna alla serieportar i menun.

Senast ändrad av sea-ray_230 | 20 juni 2012 | 14:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen, jag ska hem och leka med knapparna på Garmin. Jag har dock inte sett någonstans i instruktionsboken att det nämns något om att man kan ställa in villkor för serieportar eller NMEA. Jag har en Garmin 4010, möjligen kan det vara någon inställning av visningsläget som behövs. Den kan ju visa allt från överlagrade fiskekort till radarbilder och det kan vara något jag missat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min gick inte förens serieportarna öppnades. Alla är inte öppna i grundinställningen. Finns under kofiguration

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet löst!

Tack för tipsen, det var mycket riktigt NMEA0183-serieportarna som behövde ändras till High-speed. Sedan funkade det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...