--A-- 3 Postad 20 Juni , 2012 Hej, Jag har två KAD 44 monterade i båten. En maskin från -02 och en från -98. EDC systemet på dessa två maskiner är inte helt ihopkopplat (pga åldersskillnad??) För att starta babords maskin måste separat knapp tryckas ned och man hör ett relä slå innan man vrider på nyckeln, samt att syncen av varvtal mellan maskinerna inte fungerar. För ett tag sedan i felsökningssyfte kopplades elkontakten ur till kompressorerna på båda maskinerna. Båda diagnoslamporna tändes och kompressorerna gick ej som planerat. Kontakterna kopplades därefter tillbaka och felkoden försvann på styrbord maskin (-02). Dock så blinkar felkoden 5.3 fortfarande på babordmaskinen. Felkod 5.3 betyder ”onormal spänning i uttaget till kompressorn” vilket inte låter helt orimligt när man kopplat bort kontakten, men borde försvinna när den åter är kopplad? Men då blir ju frågeställningen om nu min babordmaskin inte raderar felkoden när man gör maskinen strömlös (har även lossar batterikablarna) eller om felkoden faktiskt återuppstår varje gång maskinen startas, dvs har jag lyckats förstöra något genom att kopplas loss elkabeln? Någon som har idéer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 20 Juni , 2012 Ring Micab. De vet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
--A-- 3 Postad 24 Juni , 2012 Svaret var inte så svårt när man vet. Håll diagnosknappen intryckt medans nyckeln virids till läge 1 till maskinen, håll knappen inne i ca 4-5 sekunder, vrid nyckeln till läge 0 och koden är raderad. Trevligt i sammanhanget var att den inte återkom och kompressorn går åter som en klocka. Semestern är räddad :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser