HanneZ82 9 Postad 19 Juni , 2012 Var ute med med hyfsat nyinköpta 2455 -00 och efter turen så var jag nere i motorummet. Kände på båda knäna och det på styrbord var betydligt varmare än det andra. Det andra kändes ljummet och på styrbord var det precis att jag kunde lägga handen på. Det såg även ut som att det hade läckt vatten men på tomgång och torrvarvande så syntes inget. Kan det finnas någon annan förklarning eller är det bara att byta limporna och knäna? Tempmätaren har inte visat mer än vanligt vad jag har sett. Såg att det fanns kina-paket för 5k till min mercruiser v6, är det något att ha eller bör man köpa dyraren? Hur krångligt är det att byta? Ser inte ut att vara så många bultar, men allt kanske är fastrostat? Mvh. Hannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 20 Juni , 2012 Vanligt problem. Styrbord knä blir varmare, beror antagligen på hur kylsystemet är konstruerat. Det är väl inget jätteproblem men vill man ha det helt okej, får man försöka strypa slangen till barbord limpa/knä. Då fördelas vattnet bättre och jämnare. Du kan ju även ta en titta på termostathuset, där inne kan det finnas någar kulor som skall fördela vattnet jämt mellan limporna. Dessa kan strula. Men det är inte alla som ha dessa kulor. Jag har dem inte tex. Sedan kan man få ett bättre flöde om du byter till mer strypta packningar mellan knä och limpa. Spelar nog ingen större roll om du byter limpor och knän. Det kommer forfarande vara varmare än barbord. Sedan tycker jag att när man köper en båt och man inte vet när limpor och knä byttes sist så bör man räkan in att göra ett byte omgående. Då det kan bli besvärligt och dyrt om någon av dessa fallerar. med motorhaveri. Min styrbordlimpa är rätt mycket varmare än barbord. Oavett nya limpa och knä samt allt runt omkring dem. Och det har aldrig ställt till någgra konstigheter, trots att det varit så i 4år som jag ägt båten. Och säkert alla år tidigare år båten varit i bruk. Mvh Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HanneZ82 9 Postad 20 Juni , 2012 Där ser man. Men skall det vara så pass stor skillnad att den ena är ljummen och den andra riktigt varm? Jag ser ju dock att det har runnit vatten i skarven mellan limpan och knät. Antar att det är lika bra att byta så jag vet vilket skick de är i. Såg även att den andra limpan hade en del rost på sig på ena hörnet så det är väl ännu en anledning till att byta nu. Bytte du själv på din? Jag har mekat ganska mycket tidigare men är ny i båtvärlden. Är rädd för sönderrostade skruvar som går av och jävlas med mig. Annars skall det inte vara några större problem att byta dessa som jag förstått det? Tack för dina svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HanneZ82 9 Postad 20 Juni , 2012 Nu är korrekt limpor förhoppningsvis inköpta. Köpte kinalimpor från Johns båtmotor. Skall ut ikväll och kolla så att jag har fått rätt grejjer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 20 Juni , 2012 Du fixar att byta själv. Det underlättar om ni är två vid bytet, de väger en hel del. Ett annat tips är att inte sätta tillbaka några som helst av de gammla bultarna köp nytt! Kolla också vilken typ av packning du har mellan knä och limpa. Köp samma typ för att slippa slita isär det igen. Styrbordsknä är rejält mycket varmare på min i alla fall. Ett knä och limp byte har inte avhjälp detta för mig. Men hur varmt är varmt? Jag kan i alla fall sätta min hand på den och hålla den där. Även om det inte är direkt bekvämt. Barbordsknä skulle jag kunna hålla i för evigt utan problem. har dock aldrig mätt upp med IR. Skulle gissa på 50 grader? och kanske 30grader på barbord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
helikoptern 0 Postad 20 Juni , 2012 Jag hade en Mercruiser 5,0 -87 tidigare med sjövattenkylning, där hade jag också samma fel med ojämn temp mellan vänster och höger knä, efter byte av termostathus inkl de kulor som nämnts ovan blev mina knän jämnvarma! På min nya motor märkte jag att när jag på land startade motorn med hjälp av spolmuff och vattenslang blev ena knät rejält varmt medans det andra var kallt. Då båten kom i sjön försvann problemet och jag har kalla knän, tydligen räcker inte trycket i en vattenslang för att kyla båda limporna, vilket i sin tur kan innebära att om impellern börjar bli dålig skulle man kunna få ojämn temp på knäna ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HanneZ82 9 Postad 20 Juni , 2012 Var också lite rädd för impellern men hoppas inte de... då måste.båten upp på land igen Det visade sig idag att jag hade nån spacer mellan limpa och knä och den ingick ju så klart inte i kittet. Någin som.vet var man kan.köpa sånna i butik i göteborg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 21 Juni , 2012 Glöm inte fråga efter dom två olika packningarna till spacen , under ..fyra stora hål till vattenkanalerna , och över två stora och två små hål ....! Kan vara bra att veta ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HanneZ82 9 Postad 21 Juni , 2012 Ah, kikade närmare på bilderna på drevet.se och där ser man de olika packningarna. Bra att veta, tack! Någon som vet om det finns olika höjd på dessa? Jag mätte dem igår men glömde så klart måttet i båten. Senast ändrad av HanneZ82 | 21 juni 2012 | 09:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 21 Juni , 2012 Dina föröjningar kan ser bra ut , börja med att plocka ner knäna .titta på anläggningsytorna , är dom till belåtenhet är nästa steg att även kolla ytorna mellan lipa och space . Limpor och knän samt spacedelan rostar innefrån , kan kanske räcka med att byta alla packningar mellan limpa/space/knä.. Mycke lätt att ta isär , fyra långa bultar bort,lätta på dom två slangklämmorna närmast knät ,vrid lite och dra rakt ut . Ibland behöver man en liten skruvmejsel att frigöra bälg mot knä och det geggat fast lite ... Lycka till :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HanneZ82 9 Postad 21 Juni , 2012 Jag gjorde så att jag köpte nya. Då vet jag vilket skick allt är i. Det ser ut att läcka ganska ordentligt mellan limpa och spacer så det är nog på tiden ändå. Tyvärr fanns inte de långa bultarna på lager så jag hoppas att det är fräscha så jag kan återanvända. De såg schyssta ut iaf, till skillnad från bultarna som håller limpan. Skall börja riva ikväll eller imorgon. Spännande Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HanneZ82 9 Postad 21 Juni , 2012 Oh herre gud... limpan är typ lagad med nån kemisk närmast aktern. Jag ser inte ens bulten... har hackst och hackat för att försöka se vad som är vad. Jag hoppas på att blocket är ok, vad jag sett än verksr det va så mrn ser inte hur det ser ut bakom och under. Har nissarna lagat en frostskada med kemisk metall? Suck... behöver pepp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HanneZ82 9 Postad 22 Juni , 2012 Idag fick jag bort alla skruvarna förutom den fördömda skruven längst in på limpan. Nu kan jag typ rucka på limpan men jag tror en del av skruvskallen sitter kvar. Nästa plan är att dremla bort det sista av skruvskalleb men det känns lite läskigt att skicka gnistor över hela motorrummet efter allt man läst. Nån som har några tips? Jag känner inte lukten av bensinångor och luckan står ju vidöppen långt innan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HanneZ82 9 Postad 22 Juni , 2012 Här kommer en bild på ena knät... väldigt rostigt. Kan inte se att det rostat genom kanalerna. Dock är de väldigt igensatta. Jag skulle bannemig tippa på att dessa är orginal från 2000. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 23 Juni , 2012 Wow, det där va det värsta jag har sett! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HanneZ82 9 Postad 23 Juni , 2012 Kan säga att knät ser ut som nytt på utsidan. Kan ej se någon genomrostning samt ingen vatten i oljan. Motorn har gått.jämt och fint och dessutom legat på en bra temp. Någon som har tankar, ideer, förslag angående att dremla i motorrummet? Folk kollar ju gnista på srift så det borde fungera? Bör jag täcka för så gnistregnet inte tar sig så långt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 23 Juni , 2012 Jag har faktiskt sett värre. Det är inte slutet på knäet du behöver vara orolig för, motorn kastar vattnet så långt bak ändå så att det skulle kunna ta sig tillbaka är inte troligt, så även om hela bakre avgasknäet är sönderfrätt så är det stunt samma. Har sett knä som inte haft något mtrl kvar alls. Och att slangklämman tillsammans med gummimuffen bara suttit i tomma luften. DÄREMOT... skall man vara orolig för hur kontaktytorna ser ut mellan limpa och knä. Det är där det kan rinna in vatten och komma in i motorn. Så ta du en bild där istället så kan vi nog alla se hur illa det är. Denna tråd är ett praktexempel på att det går inte att se på utsidan av limpa och knä hur illa det är. Byt ofta är väl det enda man kan säga. 5år max på båtar körda i salt vatten, kanske 8år på sötvatten. Om man inte har helsystem. Halvsystem lider av samma problem bara att byta limpor och knä ofta. Mvh Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HanneZ82 9 Postad 23 Juni , 2012 Efter 6 timmars dremlande... ståendes upp och ner, böjd över motorn så fick jag loss skruvskallen och limpan kom av! Vilken känsla. Tyvärr har limpan läckt vatten så topplocket har rostat en del och en av topplocksbultarna såg inget vidare ut. Jag tog bort den mesta av rosten och har knackat och den verkar hård. Blir dock att beställa en topplock från ebay ifall något skulle skita sig. Kommer dock skruva ihop den som den är nu. Märkte att jag bara hade exhaust flappers på barbord, antar att jag borde ha detta på styrbord också? Får ta och köpa ett par nya sådana. Här kommer bild på knät med kontaktytan mot limpan. Ser ok ut i min mening. Ser inte ut som att det läckt innåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 23 Juni , 2012 Ser bra ut. Inget att vara orolig för Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HanneZ82 9 Postad 24 Juni , 2012 Hur skall de restriktiva knäpackningarna vara vända? Skall de små hålen vara mot för/akter eller sryrbord/barbord? Skall man ha exhaust flappers både på styrbord och barbord? Dum fråga kanske men vill.dubbelkolla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 24 Juni , 2012 Den som uppfann sjövattenkylda gjutjärnsmotorer borde åtalas. Första bilden på knäet såg ut som en typisk Floridamotor, stämmer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 24 Juni , 2012 ...fattar inte syftet med din fråga ? Allt man vårdar kommar alltid att se bra ut , skitsak samma var båten kommer ifrån ....där ligger problemet ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HanneZ82 9 Postad 25 Juni , 2012 Jag tippar faktiskt på att det är orginallimpor jag har. Det står mercury på dem och jag antar att de flesta sätter på eftermarknadslimpor. Båten har hållt fram tills nu och är från 2000. Jämför man hur ofta man behöver byta avgassystem på bilar så tycker jag inte det är så värst farligt. Men men... ingen som har svar på mina frågor i tråden istället för klaga på tekniska lösning? :-) Senast ändrad av HanneZ82 | 25 juni 2012 | 09:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 187 Postad 25 Juni , 2012 Ursäkta OT, barnsligt och urballning - men varje gång jag läser rubriken tänker jag att någon form av byxor kanske borde hjälpa..? :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HanneZ82 9 Postad 25 Juni , 2012 Tråden har väl bytt karaktär lite antar jag :-) På vissa forum blir folk sura när man startar en tråd per fråga och i vissa så blir folk sura när man byter innehåll i trådar... men men... what to do :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 25 Juni , 2012 Det skall vara exhaust flappers på båda sidor. Jag funderar då direkt vart har din exhaust flapper på barbord tagit vägen? Detta är en rätt viktig sak. Har den trillat ner i avgastystemet? Du bör absolut kolla detta. Om det är så att någon tagit bort denna eller glömt montera den? Så har ju säkert dina limpor och knä bytts någon gång. Knappast levererat så från fabrik. Att byta dessa är bra, då de kan klappra rätt rejält på tomgång då de blir slitna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HanneZ82 9 Postad 25 Juni , 2012 Hur undersöker man det? Känns som det enda man kan göra är att gräva i röret.. alternativt upp med båten och demontera alles? Kan de ha trillat hela vägen ut i havet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HanneZ82 9 Postad 28 Juni , 2012 Idag skruvade jag ihop allt men fick vattenläckage mellan riser och knä. Jag drog åt hårdare och det blev bättre.men ändå sipprade det fram.vatten. jag funderar på om det berodde på att jag skruvade åt slangklämnorna på avgaskröken innan jag drog fast knät. Tycker jag dragit åt riktigt hårt men som.sagt.ändå inte tätt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 28 Juni , 2012 Att flarpen har följt med ut i havet vete katten alltså. Avgastystemet är inte direkt raka rör ut. Det passerar ju lite böjer. Måste ju ligga där någonstans? Och då tycker man det är konstigt att det inte stoppat flödet av det våta avgaserna? Jag skulle absolut försöka leta efter det. Ligger väl i kröken i bakchornet. Eller vidare in avgasbälgen och in i drevet. Ligger det i avgastbälgen eller i drevet så båverkar det ju naturligtvis mindre. Då du har avgaströr som går ut i underkant i skölden. Köpte du nya limpor? Och knä? samt packningar och med nya bultar? Så borde det bara handla om att du får skruva i dem hårdare. Kommer inte ihåg hur hårt du skall dra. Men borde gå att få tag i den informationen på nätet. Slangklämmorna skall inte ha någon betydelse om du har monterat, men de skruvar ju åt det sista du gör.. Du skall ha nya bultar! Använd inte de gammla. Mvh Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HanneZ82 9 Postad 29 Juni , 2012 Jag har kännt med handen ner i hornet men där är den inte. Skall ta upp den på land vid tillfälle och kolla bakvägen. Nya limpor, knän, risers, packningar, bultar, muttrar... instruktionen va att dra emot och sen trekvarts varv till men nu har jag dragit betydligt hårdare än så. Skall släppa på slanfklämmor och göra om det idag. Den läckte ju dock på tomgång så vid fullt ös lär det ju va värre. Senast ändrad av HanneZ82 | 29 juni 2012 | 09:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser