Flipperpetri 2 Postad 19 Juni , 2012 Jag har beställt ett orginal kappel. Ett Svart till min Flipper 700 hos Frewi till en kostnad av 10 800:-. Jag har en 1980 år modell. Dem är nu 2 veckor sena samt att verkar få ett kapell som man behöver ha mindra bågar till. Är det någon som vet vad skillnaden är på kapellen? Hur är det med orginalkapellen, min årmodell 1980 verkar ha större/högre tak bak. Stämmer det? Kan man misstänka att man får ett orginal kapell från tidigare årmodell eller varierar kanske modellern i olka årspann änndå? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 20 Juni , 2012 Jag hade en flipper med lågt kapell (-83:a), dvs kapellet var i höjd med taket. Detta kapell fälldes bakåt så att bågar och kapell låg på akterräcket. Jag monterade glidskenor så att jag kunde föra in bågarna under akterdäcket. Sen har jag också sett andra båtar med kapell som är något högre och där man kan/ska förvara kapellet mot taket, dvs bågarna fälls fram istället för bak. Kanske en sådan du har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Absolut 0 Postad 20 Juni , 2012 skickade du inte upp ditt gamla kapell till dem? Jag skickade med mitt gamla till min Flipper Flash och när det nya kom så passade det perfekt. Dom jämför med ditt gamla så att risken för att det blir fel elimineras avsevärt. Förövrigt väldigt nöjd med mitt kapell, valde mellan svart och marinblått, blev marinblått för min del. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperpetri 2 Postad 23 Juli , 2012 Fick kapa bågarna ca 7-8 cm. Dem passar bra men ej perfekt. Luckan sakna vissa hål samt dragkjedja. dessa fixades snabbt. Kapellet togg 100 dagr mot att det skulle ta ca 70 dagar. Jag är dock nöjd med kapellet just nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 23 Juli , 2012 Låter inte som nåt originalkapell om du var tvungen att börja kapa och dona, och 100dagar? Varför så lång tid? Lämna in min Sunbird till kapellmakaren här i kalmar, hämtade den 3 dagar senare. Visserligen gäller det att förboka i tid ;0) Kapellet är 2-delat och med möjlighet att rulla upp sidofönster och även använda främre delen som biminitopp. Betalade 10900kr men värt varenda krona! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Corvus_corax 2 Postad 24 Juli , 2012 Jag skaffade ett nytt mallsytt kapell 2010 från Seaside i Åkersberga. När jag monterade kapellet första gången upplevde jag att det var något fel med höjden på kapellet att det liksom var för högt. Sen kom förklaringen nu med en rodnad och skamsenhet kan jag avslöja att jag vänt kapellbågen åt fel håll. Den större bågen skall sitta längst akterut i kapellet och den mindre riktas alltså mot fören. Plötsligt passade allt perfekt och kapellet har samma höjd som kabintaket hela vägen. Kapellet fälls samman och tippas bakåt. Om jag bökat och kanske kapat bågen något hade jag förmodligen lyckats få dit det med ett resultat av ett kapell som var högre direkt efter kabinen och sedan sluttande bakåt. Jag hade också tvingats att fälla kapellet framåt mot kabinen. Så kan det gå när man glömmer notera hur bågen skall monteras ( röd i ansiktet men visare). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 24 Juli , 2012 Vad som anses vara original varierar kanske; sålt av båttillverkaren/återförsäljaren, samma leverantör som båttillverkaren, sytt efter originalmallar från båttillverkaren/dess underleverantör osv... Till detta kommer att tillverkarna inte sällan gått i kk både en och flera gånger och att båtarna skiljer sig mellan årsmodeller. Hursomhelst, när jag köpte kapell till min Flipper 700 så köptes det över disk från Flipper Marin i Täby, de hade det på lager åtminstone då för ca 6-7 år sen. Dock var öljetter inte monterade (eller hål för dessa utstansade). Fattade då inte att kapell vanligtvis var något man beställde från en kapellmakare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frewi 4 Postad 6 Augusti , 2012 Hej. Jag måste passa på att ge min syn på denna kapellbeställning. Kapellet beställdes av oss den 30/3 och leveranstiden som skrevs in i köpeavtalet var 11veckors leveranstid. Kapellet levererades efter 12 veckor (leveransen fördröjdes en vecka pga mailande mellan mig (Frewi) och kund angående behov av nya bågar då vår leverantör alltid jämför mallen med kundens gamla kapell och såg att det nya kapellet inte kommer att passa med dom gamla bågarna). Vi försöker alltid att låna kundens gamla kapell för att direkt jämföra den med mallen för att minimera risken för felaktigheter, det är inte bara passformen som kontrolleras utan även kapellfästen kontrolleras. I många fall som i detta så är båten över 30 år gammal och har fått nytt kapell ett antal gånger, det är även möjligt att bågarna bytts ut genom åren. Vår leveranstid skiftar ganska mycket under året, på hösten har vi 4veckor och jan/feb 6veckor upp till som mest 12veckor under högsäsong, vi skriver alltid in leveranstiderna i köpeavtalet men visst, det händer att det blir förseningar. Priset för kapellet är 8.900:- och 1.900:- för takluckan och komplett bågpaket för 1.000:- (nu behövdes inte nya bågar då dom gamla gick att modifiera). Sammanfattningsvis så var det ingen leveransförsening, leveransen tog 11v en veckas mailande. Priset för kapellet är inte 10.800:- utan 8.900:- taklucka 1.900:-. Det är inte meningen att göra reklam för oss, jag vill bara ge min syn på saken och rätt skall vara rätt, har vi gjort fel så står vi för det och i detta fallet stämmer leveranstiden och priset på kapellet är lägre än vad som uppgetts. Mvh Mats /Frewi Senast ändrad av frewi | 06 augusti 2012 | 12:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser