rool 3 Postad 19 Juni , 2012 Jag har en Bayliner V8 som var på verkstad förra året under sensommaren pga båda topplockspackningarna skjutit. Topparna planades och nya packningar givetvis. Efter ca 1 timmes körning nu i vår/sommar började motorn gå dåligt, rök, det försvann lite olja (ser ut som att lite olja hamnat i durken) och vid kompprov visade en cylinder endast 3, medans dom övriga låg mellan 9,5-11. Nu till frågan, vad skulle det kunna vara? Har hört att man kan kolla om det är ventil eller kolv genom att hälla olja i cylindern, häller jag den direkt genom tändstiftshålet då antar jag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 501 Postad 19 Juni , 2012 Jättesvårt att säga så här på distans, men jag skulle gissa på en topplockspackning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 19 Juni , 2012 Ta en oljekanna och spruta in lite olja genom tändstiftshålet, ta sedan ett nytt kompprov, blir värdet högre så kan det vara kolvringarna, ingen eller liten skillnad, ventiler som behöver slipas in. Fast börja med att ta ett nytt kompprov innan du häller i oljan! Alla tändstift ur och full gas (även chokespjället öppet). Hittade du eller verkstan som fixade motorn någon orsak till varför topplockspackningarna gick? Sker inte utan vidare, är avgaslimporna friska? Är de slut kan vatten komma in i cylindrarna och ställa till med problem. Hur gammal är motorn är den sötvattenkyld? Har den överhettats? Vatten i oljan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 19 Juni , 2012 Packningarna gick pga överhettning senast, felaktig termostat. Motorn var tydligen relativt nyrenoverad, nya limpor, knän, packningar etc. Jag hade inte något vatten i oljan, däremot så hade oljenivån minskat....vart oljan tagit vägen är jag lite osäker på, men en del olja hade jag i durken.... Är det viktigt att motorn är varm vid kompprov? Jag har plockat bort knän och limpor nämligen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 19 Juni , 2012 Motorn är sötvattenkyld och temperaturen låg på Max 80 grader när motorn började gå dåligt efter att jag skulle försöka plana. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Killroy 0 Postad 19 Juni , 2012 sprucken topp... speciellt om det en vortec motor så är jag ganska säker på det.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 20 Juni , 2012 Låter inte det lite märkligt, eftersom topparna renoverades i höstas och jag knappt kört 1 Tim med båten i år?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 20 Juni , 2012 Att topparna planades behöver inte betyda att de är felfria. En seriös firma hade troligen trycktestat dem och kanske så skedde. Har du kontaktat firman som gjorde jobbet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 20 Juni , 2012 Det verkar inte som att dom trycktestades på verkstaden, enligt kvittot/följesedeln. Har kontaktat firman, och dom vill att jag tar av topparna för att eventuellt kunna se vad felet är innan dom kan säga om det är ett garantijobb. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 20 Juni , 2012 Vilken j-a skitfirma. Ska du som kund behöva demontera topparna på din V8-motor för att de klantat till det??? Har aldrig hört talas om maken. Inte konstigt att båtbranschen har ett uselt rykte. Idiotföretag finns det gott om, men båtbranschen verkar vinna alla kategorier av oseriöshetstävlingar. Gå till ARN nu!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 20 Juni , 2012 Håller med dig, men dom menar att innan dom kan säga om det är en garanti måste topparna bort, så dom kan se vad felet är....och om dom river topparna och sedan hävdar att det INTE skall vara en garanti på arbetet, så blir jag tvungen att betala för tiden det tog att riva topparna... Så bara att riva och hålla tummarna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 20 Juni , 2012 Jo det är såklart. Det kan ju finnas andra fel på motorn som gör att den överhettar, även om topparna är nyrenoverade. Fy för gamla gjutjärnsmotorer. Har själv haft en, aldrig mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 20 Juni , 2012 Du lämnade in båten för reparation. Den går sönder igen med liknande fel som tidigare. Du reklamerar och då ska de åtgärda. Tag kontakt med konsumentvägledare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 20 Juni , 2012 Hur mycket betalade du för renoveringen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 20 Juni , 2012 Totalt 43.000 inkl lite eljobb, ny startmotor och termostat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 20 Juni , 2012 Efter att ha spenderat 43' hos verkstan borde de kunna ta en sväng ned till din båt och felsöka, riktigt dåligt! Och, naturligtvis åtgärda vad de missat. Det går bra att komptesta på kall motor också även om varm ger korrektare resultat. Borde räcka med att du bara tar bort den topp som har cylindern med dålig komp om du nu inte har oljeläckage på den andra sidan också, lite för mkt som händer på bara 1 timmes körning. Det är märkligt att den både läcker olja utåt och inte har någon kompression. Kolla att blockets anliggningsyta mot toppen också är plan och utan skador innan en ny eller renoverad topp monteras. Får som ngn tidigare sa också aningar om att det kan vara en sprucken topp som spökar och inte bara en trött ventil Senast ändrad av Thomas-CC-Lancer | 20 juni 2012 | 22:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bildspel 2 Postad 20 Juni , 2012 Hur låg tempen? Har du sett några bensinringar i vattnet kring båten? Tycker f ö att firman borde ta mer ansvar än det vi hört hittills,,,sätt mer tryck på dom! Trist...lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 20 Juni , 2012 Du vill inte nämna namnet på verkstan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 21 Juni , 2012 Om de tagt 43 tusen så borde de stå för att motorn ska fungera. Så mycket pengar borde de gått igenom så att den åtgärden de gjorde var det som behövdes för att få motorn i god funktion. Annars är det bedrägeri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 21 Juni , 2012 Är osäker på om jag sett några bensinringar i vattnet... Tempmätaren stod på ca 80 grader så det var ok. Verkstaden har inte direkt sagt nej till reklamation, så jag ligger lågt med att namnge dom..ett tag till;) Jag river topparna så ser jag förhoppningsvis vad som hänt. Tack för alla svar/ Ronnie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 21 Juni , 2012 Noga med att vara överens med verkstaden att de kommer godkänna en reklamation om du själv börjar skruva i motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaRayStar 0 Postad 21 Juni , 2012 Det finns ett relativt enkelt sätt att uteslutar vad orsakar fel i din motor, du behöver kora en 'tryck läckagetest' (http://en.wikipedia.org/wiki/Leak-down_tester) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 21 Juni , 2012 Cheezus om jag betalat 43 tuss och sen fick rådet att öppna upp motorn själv. Jag hade blivit skogstokig! Hantverkare och båtmekar lirar fasiken i en egen division. Där rymligt samvete, fuskjobb och nödlögner är de viktigaste redskapen. I just detta fall att uppmana kunden demontera halva motorn för att den mer eller mindre skurit efter deras skitinsats. Tragiskt! Det borde finnas någon kontrollinstans, något form av certifikat för båtmekar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 21 Juni , 2012 Nu ska du inte generalisera. Det är väldigt gott om duktiga båtmekar på seriösa firmor, tror faktiskt dom är flera. Men så klart. lämnar man in hos oauktoriserade småskuttar så får man räkna med att det kan bli strul men dom flesta kan sin sak. Menar du att alla hantverkare i hela världen fuskar också? PS. Jag är seriös båtmek, därav reaktionen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 21 Juni , 2012 Nej såklart, de allra flesta borde vara ok. Men tyvärr finns det många som inte är det. Och det är svårt att veta innan vem som har koll och vem som är Dr Kaos personifierad. I just detta fall verkar firman gjort exakt det kunden bad om, men struntat i motorns övriga skick. Sen vet man inte om firman varnat för att motorn kan ha varit slut och inte lönt att renovera topparna på? En gammal Mercruiser kan ju vara precis hur rostig som helst. Är det dessutom n Floridabåt är det gränsfall till olagligt at ge sig på ett sånt rostigt härke. Om kunden i det läget står på sig och vill likväl försöka fixa till, ja då är det en annan story. Allt detta vet ju endast TS. Senast ändrad av Soumi_batti | 21 juni 2012 | 15:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 21 Juni , 2012 Jo, håller med dig,men samtidigt vill jag försöka snabba på allt innan semestern, och lämnar jag in på verkstad lär det tyvärr dröja.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser