pers70 0 Postad 19 Juni , 2012 Är det någon som kan förklara hur man kopplar in ett 12v. Vad behövt jag köpa och hur gör man. Med vänlig hälsning, Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 712 Postad 19 Juni , 2012 Hej Du behöver kabel, uttag, säkringshållare, kabelskor och en del kunskap Läs här på MG eller på Skyllermarks hemsida så att du vet lite mer vad du gör. Jag reagerar nämligen lite över den okunskap som din fråga andas. Jag hjälper gärna till men man måste förstå att det är farliga grejer om man kopplar fel och att direkt, utan kunskap, hoppa på att koppla in grejer rekommenderar jag inte. Det är däremot inte svårt att lära sig så sug i dig av det som finns här bla! Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 6 Postad 19 Juni , 2012 Det finns många bra böcker för båtel också. De kostar någon eller ett par hundralappar. Klart värda pengarna för den som helt saknar kunskaper. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Juni , 2012 Vad har du för båt? Har du nån elcentral - säkringar? Vad skall du ha uttaget till? Du behöver ju ha ett uttag - Ciggaretttändaruta? En bit ledning - 2 ledare 2,5 mm2 helst med förtenda ledare. Om du kopplar in uttaget direkt på batteriet behöver du en hängsäkring som skall sitta så nära batteriets pluspol som möjligt. Beroende på gur anslutningarna ser ut kan du behöva flatsiftskontakter och presskabelsko. Skall du pressa typ flatstoftskontakter så skall du slänga den presstången som brukar följa med i satser man köper. Den är skit i pressningsammanhang. Duger att klippa av klena M-skruvar med men inte att pressa kabelskor och flatstiftskontakter med. Du skall i så fall köpa en riktig tång som ger rätt kontaktryck. Typ en sån här http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Kabelskotang-12677/ Friskt kopplat, hälften brunnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 19 Juni , 2012 Många motorer har bara sk belysningsuttag som bara ger växelspänning . Då behövs likriktare med. Och är det en kraftigare motor så kanske kraftigare belysningsspole som även behöver laddningsgenerator för att inte man ska överladda batteriet. Mycket att tänka på. Inget för noviser att experimentera med utan viss kunskap krävs om inte man ska sabba ngot, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser