Gå till innehåll
onsdag 17 december 2025
pers70

Koppla in 12v uttag

Rekommendera Poster

Är det någon som kan förklara hur man kopplar in ett 12v. Vad behövt jag köpa och hur gör man. Med vänlig hälsning, Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Du behöver kabel, uttag, säkringshållare, kabelskor och en del kunskap blush

Läs här på MG eller på Skyllermarks hemsida så att du vet lite mer vad du gör. Jag reagerar nämligen lite över den okunskap som din fråga andas. Jag hjälper gärna till men man måste förstå att det är farliga grejer om man kopplar fel och att direkt, utan kunskap, hoppa på att koppla in grejer rekommenderar jag inte.

Det är däremot inte svårt att lära sig så sug i dig av det som finns här bla!

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns många bra böcker för båtel också. De kostar någon eller ett par hundralappar. Klart värda pengarna för den som helt saknar kunskaper.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad har du för båt?

Har du nån elcentral - säkringar?

Vad skall du ha uttaget till?

Du behöver ju ha ett uttag - Ciggaretttändaruta?

En bit ledning - 2 ledare 2,5 mm2 helst med förtenda ledare.

Om du kopplar in uttaget direkt på batteriet behöver du en hängsäkring som skall sitta så nära batteriets pluspol som möjligt.

Beroende på gur anslutningarna ser ut kan du behöva flatsiftskontakter och presskabelsko.

Skall du pressa typ flatstoftskontakter så skall du slänga den presstången som  brukar följa med i satser man köper. Den är skit  i pressningsammanhang. Duger att klippa av klena M-skruvar med men inte att pressa kabelskor och flatstiftskontakter med.

Du skall i så fall köpa en riktig tång som ger rätt kontaktryck. Typ en sån här http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Kabelskotang-12677/

Friskt kopplat, hälften brunnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många motorer har bara sk belysningsuttag som bara ger växelspänning . Då behövs likriktare med. Och är det en kraftigare motor så kanske kraftigare belysningsspole som även behöver laddningsgenerator för att inte man ska överladda batteriet. Mycket att tänka på. Inget för noviser att experimentera med utan viss kunskap krävs om inte man ska sabba ngot,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...