Gå till innehåll
onsdag 16 april 2025
SaraStoffe

Köpt en vattenskadad, möglig King´ s Cruiser

Rekommendera Poster

Ja, som sagt. Har nu köpt en King´ s Cruiser 20 från 1974. Båten har stått på land i två år och under denna tid så har den varit delvis vattenfylld så att lite av inredningen har blivit skadat. Motorn har dock inte stått under vattnet. Min tanke är nu att slänga ut allt jag bara kan.. vädra ut.. ta ner innetak och allt annat för att sanera från mögel. Vad är det mer jag ska tänka på att göra?

Jag och min sambo har lite jobb framför oss i sommar men vi behöver hjälp med tips och trixs om hur vi ska gå väga.

Vill ni veta mer så kan jag slänga in bilder, men som sagt det är mycket att göra på båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle städa grundligt men inte så mycket mer. Själv brukar jag mögelsanera med varmvatten och diskmedel. Flera omgångar. Brukar räcka. Om inte så finns det mögelstoppmedel i färgaffärer.

Det är lätt att sätta igång en massa ombyggnadsprojekt innan man har lärt känna båten. Jag skulle begränsa mig till:

Kolla runt lite extra för att kolla om något vitalt har skadats av blötan. Jag känner inte båttypen, men kan det vara så att det finns inplastad plywood som förstärkning eller skott som blivit blött och ruttnat?

Och prioritera att segla och bo i båten innan ni startar andra projekt. 

Visa gärna bilder. Det är alltid kul att se.

./stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul med fler King cruisers!

Jag har en 33'a som jag pysslar en del med, och seglar varje sommar.

Det finns mycket inplastat trä i inredningen som kanske blivit skadat, även om kvaliteten verkar bra. Min har fått en del vatten i sig under åren men det har inte uppkommit några skador direkt. Om det behövs så kan du ju relativt enkelt byta ut det trä som är skruvat på plats med nytt, men låt det torka ur ordentligt så märker du vad som behöver bytas.

Kan tänka mig att det är den del el som behöver bytas ut ändå, pga ålder. Det har det varit på min.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, men båten är i mycket dåligt skick invändigt och vi vill göra det grundligt från början. Vi tänkte lägga ett år framåt i tiden för just att göra en grundlig renovering av båten. Slita ut allt innetak, måla med mögeldödande färg och sen sätta ditt nytt innetak alt. spackla och måla innetaket med träslister som detaljer.

Träinredningen ska vi se om de går att göra något åt,  det skall vara mahogny men man vet ju aldrig. Men de ska i alla fall slipas och lackas om de går att rädda.. Sen har toadörren slagit sig efter den svällt så den får vi väl såga upp och se om man kan rädda :)

Allt måste gås igenom, elen har legat i vatten, ingen jord finns. Alla tankar, alla slangar till motorn, motorn i sig måste testat och sedan konvenseras.

Som sag vi har en hel del at stå i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjooo...ni har verkligen att göra!! surprise (Kollade igenom hela albumet) Men så kul ni kommer ha och vad fint det kan bli! Det ser helt klart ut som att båten har potential så orkar ni bara hålla motivationen uppe så kommer ni har en kanonbåt i framtiden!

Bästa rådet jag kan ge (som är mitt uppe i en renovering, om än lite mindre omfattande) är att tjurskalla er igenom de perioder då motivation och inspiration tryter. Det kommer med största säkerhet stunder då ni verkligen inte vill göra någonting med båten och att allt känns hopplöst. Då gäller det att ändå kavla upp ärmarna och sätta igång, när man väl börjar jobba så går det ganska lätt. Man kan också planera in några längre pauser när man avslutat ett av alla projekt så man får lite permision från slavandet...cool

Har ni fått ur all fukt ur båten? Annars är det en bra sak att börja med. Hyr en luftavfuktare som får gå ett antal dagar så vet ni att båten är ordentligt torr.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...