JohanJ 0 Postad 19 Juni , 2012 Hej. Har ett problem med Min penta MD5 Martec sötvattenkyld. Vi märkte då vi köpte den under förra året att det läcker kylvatten.. Detta rinner i kölsvinet och ja blir en j***** gegga.. Har letat och letat men kan inte hitta någonstans vart det kommer ut, någon som har haft samma problem? Går det provtrycka systemet på något vis? T Väldigt tacksam för svar.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 19 Juni , 2012 Är det sjövatten som kommer i kölsvinet eller är det kylarvätska? Sjövatten kolla skvallerhålet på impellerpumpen. Kylarvätska brukad det bli en ljus beläggning där det läcker. Visst kan du provtrycka men du måste änndå leta efter var det läcker, om du varmkör ordentligt så har du lite övertryck i motorn/ värmeväxlaren. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JohanJ 0 Postad 19 Juni , 2012 Det är kylarvatten alltså färskvatten. Så du menar att man måste varmköra Nmorton ordentligt innan man kan se om det pressar ut någon stans, misstänkt att det är växlaren men mängden vatten i expansionskärlet verkar vara ungefär samma.. Så om jag varmkör motorn ordentligt och öppnar locket till expansionkärlet borde det pysa ifall det är tätt annars en läcka ? Är det en korrekt tolkning? Tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 21 Juni , 2012 Håller den nivån i expantionskärlet? Då kan det inte vara kylvätska. Jag var nog lite otydlig med övertrycket i värmeväxlaren, det ska vara lite övertryck i den, det höjer kylarvättskans kokpunkt hur mycket övertryck bestämmer kylarlocket mycket övertryck tyder på att kompretionen kommer in, och det är ju inte bra. Vad jag menade var att ni skulle titta rundt på motorn efter varmkörning medans det var lite övertryck för att hitta eventuella läckor. Det är inte så att ni har för hög nivå på kylvätskan? Iså fall trycks överskottet ut. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JohanJ 0 Postad 21 Juni , 2012 Tack för tipsen, förstår vad du menar och skall undersöka detta under eftermiddagen, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 21 Juni , 2012 Ställen jag haft läckage på är pluggarna till kylkanalerna på cylindrarna. sen läckte det ur min returslang en gång pga för hårt dragen slangklämma! Säker på att det enbart är glykol, jag hade läckande matarpump ifs har jag en md3b samt även vatten som läckte, var svårbedömt om det var glykol eller diesel. Blev en jäkla massa när det var båda och ett större saneringsjobb med avfettning och vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser