Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024
Lasse373

utombordare går dåligt på högt varv.

Rekommendera Poster

Har en tvåtakts suzuki Dt-92 på 85 hästar. 

Går utmärkt på tomgång och kommer iväg bra. Men när jag ökar varvtalet så låter det som den lägger av på en av de tre cylindrarna och motorn går långsamt och är kraftlös. Händer inget när jag rör gasen utan får stanna och lägga ur växeln. Varva ur på tomgång en gång och sedan funkar det igen. Ju fortare jag kör desto snabbare uppkommer problemet. Vid full gas tar det 10 sekunder innan motorn låter burrigt, går ned i varv och är kraftlös. Kör jag på halvt gaspådrag så tar det kanske två minuter innan det händer. Händer inget när jag chokar.

Har bytt soppa, bytt tändstift, bytt membran i pumpen, tömt förgasarna på soppa några gånger. I höstas gjorde en meck rent förgasarna.

 Det är som en del av motorn slås ut vid hög belastning och man måste blåsa rent systemet för att kunna få tillbaka full kraft.

 

tacksam för svar.

Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG.

Låter nästan som att nån skyddsfunktion går in och släcker ett tändstift för att ta ner varvtalet?
Får du ingen larmsignal eller annan indikering, kanske står det nåt om skydds/nöd-funktion i din användarmanual?

En 92:a saknar väl datoriserad ECU, men diverse sensorer finns det likväl enligt ...
http://store.brownspoint.com/DT85/858800.asp

Tempsensorer i topplock, eller oljetryckssensorn har nog rent allmänt ofta möjlighet att via CDI-tändelektroniken (10-2 i fig 14) i nödfall minska varvtalet på detta sätt. Man vill ju s.a.s. gärna kunna ta sig i hamn även om sker haltandes och rent av med viss risk för haveri.

Gissar friskt, men detta inlägg lyfter iaf tråden. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Tomas.

Du menar att det skulle bli någon form av överbelastning på en cylinder och ett skyddssystem går inte och släcker en cylinder. 

larmsignalen har jag kopplat ur. Kanske låter korkat men det lät ganska mycket varje gång jag startade motorn för ett par år sedan. Kan kanske ha något med saken att göra?

Problemet uppstod först gången när jag kört motorn på fullt med fem personer i båten. Alltså ganska hög belastning. Efter jag kört så i 20 minuter över baggensfjärden så sänktes plötsligt varvet och motorn lätt burrigt och vi kunde bara köra fem knop. Inget hände när man rörde gasen (om man inte slog av den helt)

Upplever att jag kört sönder någon tändningsfunktion eller något som gör att motorn inte pallar för hård belastning. 

Var och hur börjar jag felsöka?

mvh

lasse



Senast ändrad av Lasse373 | 20 juni 2012 | 21:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej har samma fel på min suzuki dt 55 från -91. har du hittat felet ? kan det vara CDI-boxen sm spökar ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej . Jag har oxå liknande fel på min Suzuki dt 55-91 dvs att den startar alltid lätt går alltid bra första typ 10 min sen går den ner i lågvarv varpå man får stänga av den i några min sen funkar den i ett tag igen . Har nu även inte viljat maxvarvas det det är något missljud i den då . Har haft nere bränslepump å kolla membran , bytt stift mm . Tacksam för svar och uppföljning av hur det gick för er ! Mvh Ludde

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en  https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/elektroniska-testinstrument/tandningsprovare-2000017037

och koppla in på ett tändstift i taget när motorn inte går som den ska. Då ser du om Thomas-1 har rätt i sina funderingar.

Bättre: Köp 3 st på en gång så ser du direkt.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...