Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
coke

Toalett

Rekommendera Poster

Hej! Tänkte att jag skulle ta och installera en toalett i båten nu till sommaren men undrar vad man ska köpa för nån! Ska man satsa på en elektrisk eller ska man köpa en vanlig manuell toalett? Vad är för och nackdelarna med de olika varianterna? Tacksam för alla svar och synpunkter! MVH/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv så slängde jag ut allt det gamla och svetsade ihop en septitank och installerade en vanlig jabsco manuell toa. Funkar skitbra. Har kompisar som har eltoa de funkar också bra men kan vara skönt att slippa tänka på om pumpen lägger av när man gjort en morgontömning. I vilket fall som helst satsa på en toalett modell större för komforten skull

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har haft både el och manuell. Skulle jag köpa en ny blir det en manuell. Eltoan drar mycket ström, fyller upp tanken fort och framför allt väcker man alla sina grannar i viken om man går nattetid. Kvarnen i eltoan e grymt bra, man slipper eventuella stopp. Men nu har vi kvarn som malen på vägen ut och det funkar strålande. Vi man slippa plocka snuskpapper ur igenkorkade slangar kan jag renomendera att man lär toalettbesökarna att kacka först, spola torka och sen spola igen. Blir det stopp är det ju pappret som är boven. Har man spolat bort kacket så blir det inte så äckligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Jag har hört att manuell toalett är inte att föredra om man har barn, vet dock inte om det stämmer... Själva har vi en billig el-toalett och på tok för liten tank (25l). Kvarnen direkt på toalettpumpen är suverän och visst, det låter en del när man spolar men men... [RÖD]Ang. pappret så rekomenderar jag verkligen att inte spola ner det![/RÖD] Använd vanligt toapatter och lägg det i hundbajspåsar. Det fungerar utan problem och det luktar inte!! Dessutom så kan du överdriva friskt med pappret... Skulle jag bygga från början skulle jag välja stor tank (om möjligheten finns), el-toalett och mycket grova slangar, framför allt grov in-vatten slang för spolningen. En annan bra att göra finess är att skapa en möjlighet att spola direkt ut i havet, dvs by-pass koppling, förbi tanken. Gör man det lilla så behöver man inte fylla på tanken... Att tänka lite på framtiden är inte heller fel, installera eller förbered möjligheten till att kunna sug-tömma tanken i hamn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst coke

Tack för svaren! Ska man satsa på ett välkänt märke eller duger det med ett lite mer okänt märke som man kanske kan få till ett bra mycke bättre pris? MVH/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En av fördelarna med kändare märken är reservdelar. Så fråga om du köper ett okänt märke om det finns reservdelar till pumphus och dylikt. Funktionellt vet ej om det är någon större skillnad möjligtvis hållfastheten i pumphuset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bryggan (sthlm) säljer toaletter som är billigare än biltemas utbud. De har även reservdelar till dessa stolar. Jag köpte min för ca 1.600:- på bryggan, en elektrisk. Fungerar tillfredställande. Hade varit bättre om utröret var 40mm istället för 25mm men det går bra ändå då avföringen mals sönder med hjälp av en kvarn. Gör inte slut på alla pengarna på endast stolen, slangarna man skall ha är svin-dyra! http://www.bryggan.nu/ovrigt/toalett/matro/forsta.htm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var tidigare jättesugen på att köpa en stol på Bryggan (en manuell) så jag åkte dit för att prata med en säljare. Jag fick tag på en kille som sade jodå, vi har inte fått speciellt mycket reklamationer, högst ett par stycken på några hundra sålda muggar, men vi får se i vår. Jag undrade naturligtvis vad som händer då, som svar visade han en liten plastbit (c:a 15x15 mm) som sitter vid sockeln på toastolen. Den är alldeles för tunn sade han, på originalet är den tjockare, den här kan komma att frysa sönder, vi hade räknat med reklamationer upp mot 25% på de här toaletterna Nu skall jag inte säga att den elektriska är likadant uppbyggd, men kolla det för säkerhets skull!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den lilla plastgrejen (tror jag menar samma) gick sönder på vår toa. Men det va för att tidigare ägare satt ett tung kopparrör som skakade sönder den. Inte frysskada. Men toan i övrigt va helt ok.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur många plastbitar får man råd med istället för att köpa en dyr toalett? ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vicke, bra idé det där med koppling så man kan välja tanken eller direkt ut i sjön! Alltid svårt det där med billliga kopior mot dyrare original. Verkar som alla inte är ense om vad som är bäst. Men just en sån sak som muggen kanske man inte vill chansa på. Jag gjorde iaf inte det utan köpte en Jabsco när bryggan hade kampanj på dem. Kändes bäst för mig. När det gäller papper verkar det där med hundbajspåsar praktiskt. Men det finns papper som ska lösa sig i vatten, någon som provat? Men visst, papper i massor är verkligen inte bra. Fick problem med det i kåken - inte kul. Och här på jobbet också, men då slapp man iaf rensa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst patrik lennemyr

Hej Andreas. Jag jobbar med husvagnar och där har man ju samma problem. Jag kan få tag i de flesta toaletter. till hyggligt pris. Till den som sa att man ska lägga pappret i hund påsar så kan jag bara säga att han har fel papper. det finns speciellt papper till sådana här tillfällen. de är ju lite dyrare men men vi tar 50:-/ fyra rullar. /patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Patrik! Nu fick jag svar på min fråga om sådant däringa specialpapper funkar. :-Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur många plastbitar får man råd med istället för att köpa en dyr toalett? Förmodligen ganska många, men hur mycket är ett kiss- och bajsfritt kölsvin värt?!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

:-D Jag har ännu inte haft problem med min toalett, trotts det billiga prist... Hoppas att det förblir så!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...