JonasAbrahamsson 0 Postad 19 Juni , 2012 Hej, Jag mötte en i mitt tycke mkt fin snipa förra sommaren när vi var ute och seglade, kan någon hjälpa mig identifiera vad det är för snipa? tacksam för hjälp! /jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Weekender23 2 Postad 19 Juni , 2012 Påminner om en Sjögren Snipa . Men osäker på om det är det! /T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Juni , 2012 Det står ett registreringsnummer i den röda ringen. Om du kan uttyda det så kan du maila (eller ringa) till Riksarkivet http://www.riksarkivet.se/. De förvaltar det gamla statliga båtregistret som är offentlig handling. Be att de mailar dig alla uppgifter i EXCEL-format om just den båten. Om de protesterar för att det finns personnummer kan du be att de tar bort detta. Då får du allta uppgofter om båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mersey 3 Postad 19 Juni , 2012 Det är en Sjögren 69. En trevlig liten snipa som såldes med en liten 12 hk Yanmar diesel under slutet på 70- början på 80-talet . Den har, om jag minns rätt, ingen riktig snipform under vattenlinjen utan är tillplattad akterut i botten för bättre släpp. Den gör ändå inte mer än sina 7 knop, men varför ska man åka fortare på sjön? Däremot kan jag tänka mig att en så liten motor inte orkar ge särskilt bra kraft vid hamnmanövrer. Jag var och tittade på och provkörde en Sjögrensnipa för rätt många år sedan, men köpte den inte. Däremot minns jag att jag gillade inredningslösningen i den båten. Den hade L-soffa i sittbrunnen och i ruffen förutom den sedvanliga v-kojen en stickkoj på babordssidan och toa på styrbordssidan. Mycket fick plats i en liten båt. Jag tror att det är en trevlig båt att ta det lugnt i på sjön, men kanske finns det någon som har/haft en sådan snipa som har klarare besked? /Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danjel 3 Postad 20 Juni , 2012 Osäker på om det är en sjögren 69:a pulåit ser inte ut som på sjögren. De hade en pulpit till alla modeller.kan du ju dock vara utbytt på denna, men det ser inte riktigt ut som en sjögren... /Danjel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 20 Juni , 2012 Men vid jämförelse med annan Sjögren 69, så är den väldigt lik i alla fall... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser