Liber 1 Postad 19 Juni , 2012 Har ett problem med anslutning av min ekolod Garmin, kabel måste gå genom ett hål som är mindre än kontakten som sitter på kabel. Kan man klippa kabel och skarva den sen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 19 Juni , 2012 Det är verkligen att utmana ödet tror jag...tydligen går många ekolod på resistans och en skarv på kabeln ändrar denna vilket då kommer leda till tråkigheter... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 19 Juni , 2012 Då jag själv inte ville borra större hål än kabeldiametern så ställde jag faktiskt denna fråga till både Garmin och Lowrance och svaret blev att det går ej att få ett rättvisande ekolod efter detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 19 Juni , 2012 Tyvärr inte så många alternativ kvar då...borra upp hålet eller hitta ett annat hål att dra kabeln genom... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Liber 1 Postad 19 Juni , 2012 Tack för alla svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brstfanp 9 Postad 19 Juni , 2012 Jag har varit i precis samma läge med lodgivare till Garmin och på en etikett kabeln stod det att garantin direkt blev ogiltig om man kapade kabeln. Så jag drog min kabel löst bakom inredningen istället för att lägga den skyddat i elrör. Jag har lite svårt att tro på att ekolodet inte skulle funka eller visa fel om man kapar kabeln. Det går ju att köpa till skarvkabel till Garmins ekolodgivare och det borde påverka minst lika mycket om om jag kapar och skarvar ihop. Jag monterade nyss ett Nexus-ekolod i min båt och jag vill minnas att instruktionsboken där säger att det är okej att kaba givarkabeln eller förlänga den med vanlig skärmad signalkabel. Jag kan förstå om tillverkaren vill undvika massa struliga garantiärenden på grund av att konsumenterna klipper och skarvar fel. Men, jag har mycket svårt att tro att en bra utförd skarv skulle ställa till problem, oavsett om det är en analog eller digital signal. Vilka andra signalkablar går inte att skarva? Ta det inte som en uppmaning men för egen del så skulle jag klippa och skarva om jag skulle göra en nyinstallation. Löda eller krimpa (beroende på ideologi), se till att skärmen skärmar, fuktskydda med vulktejp och skydda mekaniskt med krympslang. ./stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 19 Juni , 2012 Kanske det är så att slutstegstransistorn pajar om man kapar sladden och sätter på ekolodet för då har slutsetget ingen last. Kapar du och skarvar ordentligt ser jag ingen anledning att lodet skulle paja. Men löda ordentligt och inga sockerbitar i skarven, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brstfanp 9 Postad 20 Juni , 2012 Ja, möjligen det, men då borde ju slutsteget paja om man kör ekolodet utan givarkabeln ansluten. Och det har jag utsatt många lod för. Och inget (Silva, Nexus, Signet, Garmin, ...) har skrivit något i instruktionsböckerna om det. Däremot är det garanterat dumt att klippa av kabeln när lodet är igång. Resonemanget att instrumentet skulle visa fel håller mindre och mindre ju mer jag tänker på det desto osannolikare är det. Ja, det tar längre tid för retursignalen, ekot att färdas genom en lång kabel än en kort, men den tid som det tar för signalen att färdas i kabeln (som elektron) är försumbar i förhållande till tiden som ekot färdas som ljud i vattnet. Möjligen kan man ju tänka sig att en eller flera skarvar med kablar med helt olika impedans (ledningsförmåga/egenskaper för växelström) skulle kunna skapa reflektioner i kablarna. Det skulle kunna leda till att reflektionerna uppfattas som ekon som visas på instrumentet. Men så länge man håller sig till att skarva en befintlig kabel eller skarva in liknande, skärmad signalkabel så känns det osannolikt. När jag kollar runt på nätet så finns det *många* sidor och trådar om att skarva och förlänga ekolodsgivarkablar. En del refererar till tillverkare som sagt att det inte går andra tillverkare säger att då ska du använda den skarvboxen X i vår tillbehörskatalog, den är helt fuktsäker. Nu har jag övertygat mig själv om att jag ska kapa min givarkabel och dra den i det där elröret som jag ursprungligen planerade. Därmed inte sagt att det är fel att stanna upp när man står där med avbitartången i handen. Jag har stått där i två år med avbitaren och funderat. ;-) ./stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 20 Juni , 2012 Slutsteget borde vara skyddad för kapad sladd, men det kan man inte vara säker på alla gjort. Ett av mina lod hade givarsladd och batterikabel i samma kontakt och då försvinner ju både ström och givare på samma gång så ingen problem. om man tar av sladdarna. Men om du skarvar så är risken för att impedansfel i skarven skulle påverka känsligheten minimal för det handlar ju trots allt om ganska låga frekvenser under 200khz. Om man däremot förlänger kabeln kan möjligen den ökande kapacitansen påverka utnivån och därmed max djupet den visar. Och vilken kabel dvs impedans ska man använda? Har någon sett nåt värde? Men skarven måste vara vattentät så inte fukt stjäl energi. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gynner 0 Postad 7 Juni , 2017 Väcker liv i denna fråga. Fick denna ekolod med i ett paket. http://www.ssbilbehor.se/lowrance/lowrance-ekolodsgivare/ekolodsgivare-hdi-skimmer-chirp-medhigh-455800-khz-9-pin Några nya rön king om det går att kapa och löda ihop ekolodskabeln? Förutsatt att man gör rätt med avskärmade kablar etc. Problemet är att tråckla den stora kontakten genom alla gamla kabeldragningar på båten samt att hålet genom skrovet blir onödigt stort. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 7 Juni , 2017 I princip skall man aldrig kapa några koaxialkablar, till antenner och diverse givare. Ekolodsgivare är idag för det mesta helt digitala, det är ingen analog singal som färdas i en koaxialkabel, borde gå att kapa. Men jag gör inte det, dels gäller inte garnatin, del kanske det eventuellt kan bli fel. Jag köper istället en förlängningskabel, som jag klipper av, drar genom litet hål, och löder ihop igen efter det. Men inte för ty, har jag satt en stor konisk försänkare i borrmaskinen och brutalborrat upp stort hål i såväl plast som i inredning av trä för att dra igenom tjocka kontakter. .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 7 Juni , 2017 Väcker liv i denna fråga. Fick denna ekolod med i ett paket. http://www.ssbilbehor.se/lowrance/lowrance-ekolodsgivare/ekolodsgivare-hdi-skimmer-chirp-medhigh-455800-khz-9-pin Några nya rön king om det går att kapa och löda ihop ekolodskabeln? Förutsatt att man gör rätt med avskärmade kablar etc. Problemet är att tråckla den stora kontakten genom alla gamla kabeldragningar på båten samt att hålet genom skrovet blir onödigt stort. /Jonas På min förra båt så drog jag ekolodskabel på utsidan av akterspegeln, dvs gick på ovansidan av akterspegeln och sedan neråt utanpå. Funkade perfekt, men jag antar att det beror på vilken båt jag har, min var en styrpulpetare med en utombordare. På min nuvarande täcker jag hålet i akterspegeln med denna genomföring: http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/El_Laddning/Elpanel_Kontakter/Genomforingar_Dackskontak/KABELGENOMFORING_7MM_SIDO?id=13056 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 Juni , 2017 Det är inga problem att kapa ekolodskabeln däremot misslyckas en del med att skarva den. Det är därför de flesta tillverkare inte tillåter det för om garantin ska gälla. Rent elektriskt finns inget problem. Att köpa en förlängningskabel och kapa den är ett bra sätt att inte sätta garantin ur spel. Ett annat sätt är att inte skicka med kabel/givare om ekolodet ska in för garantiåtgärd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 7 Juni , 2017 Men inte för ty, har jag satt en stor konisk försänkare i borrmaskinen och brutalborrat upp stort hål i såväl plast som i inredning av trä för att dra igenom tjocka kontakter. .. Just ordet "brutalborrat" tilltalar mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 89 Postad 7 Juni , 2017 Gjorde det i förra båten pga ville inte borra hål i akterspegeln. Hade alu-folie i skarven och det fungerade bra. Ingen aning om den bidrog med nåt dock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gynner 0 Postad 11 Juni , 2017 När jag rensade upp efter förra givaren var hålet genom skrovet cirka 21mm borrade upp det till 25mm och fick igenom kontakten. Trodde vi en första koll att hålet var betydligt mindre, 21 eller 25mm spelar nog inte så stor roll. Nu skall jag bara tråckla kabel genom halva båten. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser