Wilma32 1 Postad 19 Juni , 2012 Håller på att installera varmvattenberedare. Hade först tänkt att använda armerad pvc slang men läser att det finns varmvattenslang att köpa till ett stabilt pris 85-90 kr/m. Min fråga funkar inte den vanliga pvc slangen (genomskinlig med armering)? Varmavttenberedaren skall leverera 60gradigt vatten vilket väl får anses som max temp som ju säkert raskt sjunker om man spolar lite (25 liter beredare) Någon som har erfarenhet av detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 19 Juni , 2012 Använt vanlig trädgårdsslang de senaste åren. Temp > 65 grader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 462 Postad 19 Juni , 2012 Kolla med Kuntze www.kuntze.se eller annan plast- och gummigrossist. De brukar vara betydligt billigare än detaljisterna och säljer även till privatpersoner. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 19 Juni , 2012 Det där med Bisfenol, eller vad det heter, mjukgörare för plast alltså. Skulle inte det kunna vara en anledning till att inte använda varmvatten i vanlig trädgårdsslang? Byggvaruhusen har ju annars PEX-slang(?) som inte kostar många kronor och som är till för trycksatt och varmt vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zmira 0 Postad 19 Juni , 2012 Har precis installerat varmvatten i min båt .Jag använde riktg gummislang (bilvärmeslang) fram till en Terostat blandare som jag placerat under soffan i sittbrunnen.Där ställer jag in flöde och temp.som sedan levererar varmvatten till kök och dusch på badbryggan via en bra kvalitet av trädgårdsslang. Har man ingen blandningsventil på beredaren så kommer vattnet att bli 85-90 grader när du kör motor. vilket är stor risk.särskilt om man har barn. Tror inte heller att en trädgårdsslang klarar den tepen. Kolla min installation här : http://batliv.bloggplatsen.se/2012/06/19/8110774-mekarhelg/ Senast ändrad av zmira | 19 juni 2012 | 10:15 Senast ändrad av zmira | 19 juni 2012 | 10:30 Senast ändrad av zmira | 19 juni 2012 | 10:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser