Gå till innehåll
fredag 28 februari 2025
adde_xboy

Hur undersöka inombordare på land?

Rekommendera Poster

Hej!

Ska kolla på en båt med Volvo Penta V8 och 280 drev. Båten står på land sedan 2 år. Är inte så kunnig vad gäller motorer, vad/hur ska jag undersöka skicket på motor/drev?

Tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gammal är motorn och båten?

- titta efter läckage etc. provkör.. att säljaren sjösätter är inte fel... även om det går att provköra en motor på land

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla före sjösättning, att oljan i drevet ser bra ut, att den inte innehåller vatten. Sen provkör du båten, och kollar att drevet växlar bra, utan slirning eller slag. Kör sedan med fullgas, och kolla att motorn uppnår maxvarv enligt specifikationen, och att inga missljud eller läckage förekommer. Att bedöma livslängd är svårt. En gammal motor kan gå sönder när som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Föreslår att du tittar på båten först och om du är fortsatt intresserad så hyr en båtmeck som kan motorer. Allt för ofta läser man trådar här om folk som inte är motorkunniga men ändå har köpt båt på land eller kanske bara en hastig provkörning. Allt från sönderfrusna block till motorer som inte går som de skall. Kan vara allt från rengöring/justering till totalskrot

En liten lista vad du kan kolla själv vid första koll

Kolla oljan. Den skall vara ljusbrun(lite genomskinlig). Svart = Inte bytt på väldigt länge eller dåliga kolvringar. Oboy färgad = Vatten i oljan

Kolla kylsystem efter läckage. Om den har slutet kylsystem så kolla efter spår av olja i kylaren. Brukar räcka att stoppa ner fingret eller en trasa så fastnar oljan

Kontrollera avgassystemet(limpor och knän) från yttre läckage/rostangrepp. En tumregel är att du skall kunna hålla handen ovanpå knäna när motorn är igång. Detta även när man kör motorn med trädgårdsslang. De skall inte bli varma. Olika temp på höger/vänster sida är normalt. Knäna är de stora svarta klumparna som sticker upp på höger/vänster sida ytterkanter på motorn. På baksidan av dom sitter stora svarta slangar som försvinner ner bakom motorn 

Vid uppstart kolla så ägaren inte har startat upp båten innan du kom dit. Kolla efter onormal rök. Svart eller vit. Svarta = oförbränd bensin. Vit = för hög avgastemp eller vatteninträngning. Blå = motorn drar olja

Hur ser det ut under motorn/motorrum. Spår av olja mm. Är det rent och snyggt så är ofta motorn även skött

Att inte provköra båten i vattnet är en stor chansning. Finns det inte möjlighet till det så försök att hålla tex 10-15 papp av köpesumman till provkörning är gjord. Motorn skall varva ca 4500rpm på topp

Kolla färg på oljan i drevet genom att öppna bottenpluggen. Gör detta innan provstart så ev vatten inte blandas med oljan. Känn på drevet i sidled/upp och ner och känn efter glapp

Som Rollen skriver så kan en gammal motor fungera fint i flera år men den kan också haverera dagen efter du köpt båten. Om det sitter slutet kylsystem(sötvattenskylning) så är det ett STORT plus

P.S Fall inte för orden varvsskött. Varvsskött med öppen plånbok är en sak men bara varvskött är för mig ingen fördel.

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vet ej ålder, han verkar inte veta så mycket om båten. Fick den i inbyte för två år sedan. Och nu vill han ha pengar eller något roligt för den. Han har flera båtar, bilar och allt möjligt ståendes på tomten. Verkar vara en prylsamlare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

om du har  motornummer (finns förutom på motorn  på försärkingsbeskedet - bra sätt att få reda på om snubben är skriven som ägare) så kan du kolla på volovpentas hemsida om vad det är för motor du har och få ett hum om årsmodell mm.

http://www.volvopenta.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/parts_service/publication_search/Pages/publication_search.aspx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...