estest 0 Postad 14 Januari , 2005 Jag har sett en utannonserad Navigo 24 och någon har sagt att den seglar som en Albin 68 (måste vara Maxi 68?). Eftersom motorseglaren både har mindre segel, är knubbiga och tyngre än motsvarande segelbåt så är jag nyfiken på vilka segelegenskaper man kan förvänta sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PerAqua 1 Postad 14 Januari , 2005 Hej, Jag har haft två motorseglare, en Offshore Mirror 20 ft och en Winga 78 27ft. Motorseglare är vackert väderseglare. Med Wing:an gick det hjälpligt att kryssa och den var lättseglad, i synnerhet när man bytt till rullfock, vilket nästan alla numera har gjort. Jag hade dessutom en familjespinnacker vilket var kul mspesiellt när vi seglade i Dalslands sjösystem (Dalslands kanal). Man skall nog gilla att använda motorn i första hand! Winga 87 har ett lys på 1.0 (samma som IF). PS Det finns en Albin motorseglare. Jag tror att den heter Albin 78. DS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fischer 0 Postad 15 Januari , 2005 IF har LYS 1.02 som rusar ifrån båtar med LYS 1.10 i vindar under 5m/s. Fischer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalle Postad 17 Januari , 2005 Parant är en bra seglare,men den är ju igentligen en ren seglare med vindruta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 17 Januari , 2005 Har du läst det här? http://www.maringuiden.se/u/jan-wilhelm/;action=minbat&id=99 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gunnaro 0 Postad 17 Januari , 2005 Hej! En trevlig och bra motorseglare är Solvigg 26. Du kan läsa om den på Sailguid.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst William Ressel Postad 28 Januari , 2005 Att segla en motorseglare är ganska svårt och kräver en hel del kunskaper om det skall bli både fart och hjöd. Jag har seglat Nauticat 33 av olika årgångar sedan mer än 30 år tillbaka. Det kommer aldrig att vara en höghastighetsupplevelse att segla en Nauticat 33 men man bör på halv vind inte bli omseglad av båtar typ RJ 85 Maxi 77 och liknande. Tricket med att segla en Nauticat är att balansera båten med seglen och inte stå och vispa med rodret, Man bör försöka undvika att överhuvudtaget använda rodret vid segling utan styra båten med balansen mellan försegel och mesan. Det går utmärkt att göra stagvändningar med båten genom att bräcka över den med mesan och focken utan att använda rodret. 40-45 grader från vinden är det möjligt att segla men inte gärna högre upp. På halv vind i 6-8 m/s kan man räkna med medelfarter på omkring 6 knop vilket får anses vara hyggligt för en så pass tung båt. Många tycker att Nauticat seglar dåligt , men jag brukar säga att det finns många dåliga seglare som försöker sig på en Nauticat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christer53 0 Postad 16 Juli , 2013 Hejsan William! Det låter lätt att segla Nauticat 33. När det är lätt vid upp till 6-8 SEK är allt ok, det går bra med fulla segel. Har inte blivet klok på hur man sätter segel vid lite tuffare vid 10-18? Prövat med revad stor + rull fock, då vill hon lova upp, lovar även för revad stor. Ser gärna fram mot segel sättning. Tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 17 Juli , 2013 William var gästinloggad för 8,5 år sedan, men du kommer säkert att få svar ändå..lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 17 Juli , 2013 Prova att bara hissa försegel och mesan vid hårdare vindar om du har en ketch. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser