danielob 0 Postad 18 Juni , 2012 Jag har ett gammalt fult kapell med revor tvärs över, lösa bitar som ska täcka dragkedjorna, och ett läckande fönster. Jag hade tänkt laga kapellet ännu fulare med bitar av kapellväv och något lämpligt lim. Vad ska jag använda? Om jag vill lägga ner ännu mer tid, duger min hemmasymaskin till att sy några sömmar, eller ska jag sätta några stygn för hand? Var köper jag kapellväven? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kriffe 0 Postad 18 Juni , 2012 Du behöver inte sy. Klipp ut bitar av kapellväv sedan hellimmar du dem.Tryck ut limmet på bitarna och stryk ut det med en liten spackelspade över hela biten med ett lim som heter tec 7(300 ml patron). Limma bitarna på innsidan av kapellet så syns det inte utifrån. om du vill kan du även stryka på limmet i skadan utifrån så blir det extra bra. limmet är transparant. Köpte väv på olssons tyger och limmet på en färgaffär. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sando 11 Postad 19 Juni , 2012 Har gjort snygga lagningar genom att limma lappar av kapellväv. Väven köptes på båttillbehörsbutik. Limmet var vanligt kontaktlim. Limmade lapp på både ut- och insida. Blev givetvis styvt med tre lager väv men lagningen blev snygg och höll mycket bra. Minst fyra säsonger sedan såldes båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 19 Juni , 2012 Vår sprayhood är ett arv från Karl XII svepning eller något och därmed helt slut. Vi har lappat den med segellaglappar på insidan. Fungerar mycket väl, och även om jag skulle vilja ha en ny sprayhood behöver jag de 12 000 till annat just nu. Det är kul att vara båtägare! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 19 Juni , 2012 Vår sprayhood är ett arv från Karl XII svepning eller något och därmed helt slut. **ASG**! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 19 Juni , 2012 jag köpte kapellväv på ohlssons också , billgigare än i båtaffären. Om du trots allt känner dig manad att sy så går det bra på använda en vanlig symaskin, Tänk bara på att använda polyestertrår Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
yamahar6 0 Postad 13 Augusti , 2018 Jag köpte kapellväv på www.ostersjokompaniet.se, funkade kanon för mig och tyckte de låg helt ok i pris. Självklart går det att hitta billigare, men man vill ju att det ska hålla också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 14 Augusti , 2018 2012-06-18 vid 21:23 skrev danielob: Jag har ett gammalt fult kapell med revor tvärs över, lösa bitar som ska täcka dragkedjorna, och ett läckande fönster. Jag hade tänkt laga kapellet ännu fulare med bitar av kapellväv och något lämpligt lim. Vad ska jag använda? Om jag vill lägga ner ännu mer tid, duger min hemmasymaskin till att sy några sömmar, eller ska jag sätta några stygn för hand? Var köper jag kapellväven? Det går bra att sy på hemmamaskin. Skaffa stark tråd. Du kan limma med vilken elastomer, msp, silikon, pu,-som helst. Även kontaktlimmer bör funka. Ta helst ett härdande... och för lookens skull transparent eller samma färg som kapellet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 14 Augusti , 2018 http://frewishop.mamutweb.com Frewi som brukar vara här på forumet säljer duk och tillbehör till bra priser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 14 Augusti , 2018 Undvik att sy, om det går. Du gör ju nya hål med nålen där det kan läcka in vatten. Men om du ändå skalll sy så är det en symaskin som man kan sy jeans/denim i med "jeansnål" som gäller. Sedan skall man ha en UV-beständig tråd, som sväller i väta också. Iofs så låter det ju som om svepningen är så tunnsliten att det räcker med en i DDR tillverkad leksakssymaskin av lackerad plåt. På den tiden jag hade båtar med kapell avände jag Bostks kontaktlim, ger ett fint rus också.... Nä limma både på in- och utsidan, avvakata sedan den där arvtantens frånfälle och låt en bra kapellmästare sy upp ett nytt kapell åt dig, eller helst, köp en båt helt utan kapellduk! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 14 Augusti , 2018 Jag lappade mitt kapell i flera år med kapellvävsbitar som jag fick gratis från kapellmakaren. Kontaktlim på båda ytorna - låt torka - lägg samman - banka ihop med en hammare. Det sitter som berget. I höstas råkade jag sätta handen rakt igenom, så denna säsong har jag ett nytt kapell. Till nästa sommar kommer jag att förstärka några ställen redan nu, innan det blir slitet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser