Gäst sdk780 Postad 18 Juni , 2012 Mitt styrbords trimplan går sakta upp utan att jag vill det, inget oljeläckage varken i trimcylinder, slangar, slangkopplingar eller under pump. Inte heller är det någon förbrukning av olja. Antar att en eller annan ventil inte håller tätt på själva pumpen. Låter detta som ett känt problem? Hur kan jag felsöka? Oftas läcker ju oljan ut någonstans när Bennet inte stannar i begärt läge men inte här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 18 Juni , 2012 Hej, jag hade precis samma problem för en vecka sedan. Jag bytte en av solenoiderna som sitter på toppen av pumpen, ser nästan ut som två musöron. Den som styr SB-trimplan är tom. fiffigt nog märkt med grön kabel. Bytet är lätt och inga verktyg behövs Om bara trimplanet är helt uppfällt när du gör jobbet läcker inte heller någon olja ut. Jag köpte min på drev.se, enkelt snabbt men inte så billigt. VP1135-R, 09a.Solenoid röd, 1 st, 529,00 kr ink momns, ex frakt. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 18 Juni , 2012 Aha, tusen tack för info, då spar man lite tid i felsökning. På min båt var dock styrbords knapp kopplad till babords trimplan och tvärtom .Har kopplat om det nu. Det har ju tidigare varit diskussion om man skall trycka ner planen med övre knapparna eller nedre, finns två skolor men att ha höger till vänster och tvärtom var nytt för mig. Dock berättade en kollega att han haft flera båtar kopplade så av föregående ägare så jag antar att det inte var någon felkoppling utan en del vil ha det så, 4 varianter alltså.... :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 18 Juni , 2012 OK, kanske bäst du kollar vilken fär det är på solenoiden kopplingstråd innan du beställer reservdelar. Det är lätt att lirka ut kabeln ur kopplingsdonet med hjälp av en liten skruvmejsel eller dyligt.. (rackans, där föll mitt förra svar om att inga verktyg behövs) /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 18 Juni , 2012 Tanken med denna koppling som oxå är den som Bennett i första hand rekommenderar är att knapparna styr hur båten går så slipper man tänka på vad trimplanen gör.. Alltså om båten lutar åt babord ska man trycka på styrbords övre knapp eftersom man vill ha ner styrbordssidan av båten vilket får babords trimplan att gå ner.. Min lilla hjärna får inte ihop detta tänk för fem öre utan jag föredrar att koppla det som trimplanen rör sej.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skobedo 0 Postad 20 Juni , 2012 Varför är den knappen till Bennett trimplan så dyr? Ca 600kr även på eBay. Jag behöver byta min då den ärgat och är solblekt så jag funderar på att ersätta med någon annan. Finns det någon universalknapp? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 21 Juni , 2012 Bytte plats på magnetventilerna för at verifiera att felet flyttar sig men det var samma trimplan som krånglade. Hittade till slut att den illa bottenplattan i vit plast med två oringar var sprucken på bägge sidor om själva sätet, så oljan smiter tillbaka den vägen. Hoppas den finn som reservdel!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 21 Juni , 2012 Elektriskt sett är knappsatsen två stycken 2-poliga återfjädrande on-off-on brytare. Så det är bara att plöja ELFA-katalogen efter två sådana som du gillar :-) Vill man köra marint och med rätt symboler på knapparna så har Carling sådana brytare för 150 kr/st och knapparna kostar 30 kr/st, totalt 360 kr alltså. Säljs av Marinsystem som i stort sett varandra marinhandlare är återförsäljare åt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 9 Juli , 2012 Då var problemet löst, en ventiltätning från Hansen Marin för det facila priset av 20 kr löste läckaget som jag trodde. http://www.hansenkatalogen.se/admin/public/getimage.aspx?Image=/files/billeder/ecom/bilder/BNTVP1159.JPG&Width=290&Crop=5 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser