Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
adde_xboy

Vilken V8 är bäst: AQ 240 eller AQ 225

Rekommendera Poster

Som rubriken lyder. Båten är Ockelbo DC 21, vilken av motorerna är att föredra? Den förstnämnda (AQ240) sägs vara från 1995, tillverkades de då verkligen? Den andra (AQ225) är från 1979.

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AQ240 bygger på motorblock från ford 351W och AQ225 bygger på GM 305 block.

Omöjligt att svara på vilken som är bäst men det är två gamla motorer och skicket säger mer än beteckningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill inte igentligen lägga mig i men är inte en GM 305 att föredra? När det gäller framtida reservdelar osv? Finns ju mängder med GM 305 reserdelar så gott som på Coop och ICA. Lite volvo 740 känsla?

Kan ju ha fel? Men det känns lite så.

Sedan borde det säkert vara mer klös i AQ240 med större cylinder. Och antagligen vassare förgasare. Kanske till och med 4-portar. Som jag tror inte levereras på 305:or. I alla fall få 305:or?

Men jag kan ju ha fel

Mvh
Kristian

Senast ändrad av Alf_Von_Sil | 18 juni 2012 | 16:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart ska du lägga dig i, vill gärna ha synpunkter. På AQ225 ska det sitta en ny Edelbrock förgasare som enligt säljaren sparar 20% bensin, om det stämmer vet jag inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aq 240 tillverkades under två år på sjuttiotalet, 1976 och 1977 tror jag, men det kan ju vara ett nytt longblock eller så. Jag tror inte det är något problem med delar till Forden, men om du vill byta till en annan begagnad V8,  så finns det ett större utbud av GM- motorer, och då är det bara att stoppa ner den, om det har suttit en GM-motor där förut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...