NisseNilsson 0 Postad 18 Juni , 2012 Skall byta impeller på min Johnson 70 hk års 1977 och jag har lossat alla 6 bultarna på växelhuset samt lossat växelstaget, men ändå sitter växelhuset fast. Ser ut som att det har släppt i skarven men ändå går det inte att få ner det med våld. Är det någon som varit ute för det samma och kan tipsa mig vad jag måste göra? // MVh Nisse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ockelbo-Ht-16 0 Postad 18 Juni , 2012 Har du kollat under zinkanoden? Hade samma problem med min 70 hp Johnson när ja skulle byta impeller... Slog med hård gummiklubba å ändå lossade den inte... då hitta ja en lång bult under zinkanoden... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NisseNilsson 0 Postad 18 Juni , 2012 Jo, jag har taget bort bulten under zinkanoden och jag är rätt säker på att alla bultar är väck. Vet du om man komma åt att slå på axeln från motorn dvs uppifrån? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ockelbo-Ht-16 0 Postad 18 Juni , 2012 Vet inte om man kommer åt den... verkar långsökt dock... det är inte växelstaget som fastnat på vägen... Kanske funkar om du tar en stor skruvmejsel å får in i skarven å bänder... Kan ju vara så att förra ägaren limmade lr hade packningsklet i skarven... Bara ja hade fått bort alla skruvar så lossnade det jätte lätt... Har of en -80 årsmodell men dom bör ju vara ganske lika... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NisseNilsson 0 Postad 19 Juni , 2012 Det låter mer troligt så nu skall jag ut och se om jag kan få genom något tunnt i delningen. Jag får in en tunn kniv i bakkanten, men har kanske inte vågat taget i tillräckligt för jag har varit rädd för att axeln till växeln kan sitta fast i ändra änden och därigen kanske förstöra något: Återkommer med hyur det gick Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikeriksson 2 Postad 19 Juni , 2012 Hej, ibland kan även drivaxeln sitt hårt fast i motorn. Det är viktigt att man fettar in den vid montering. Har dock inget bra tipps på ur man får loss den, svårt att få in olja där om man inte lutar motorn bakåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NisseNilsson 0 Postad 19 Juni , 2012 Fattar inte var den sitter fast? Nu har jag fått in en spackelspade runt om hela skarven mellan rigg och växelhuset ,så nu vet jag säkert att det inta är där den sitter fast. Är det någon som har ett tipps på hur jag går vidare? Kan man på något sätt komma åt axeln från motorhållet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikeriksson 2 Postad 19 Juni , 2012 Hej igen, det går väl också ett vattenrör från impellerhust och upp som kan sitta som berget, den ska släppa vid impellerhust, låt olja eller 5-56 rinna från röret och ner. Du kommer inte åt motoraxeln från ovansidan. Någon kanske har tipps, värma med varmluftpistol? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 19 Juni , 2012 Tar man i utav h-e riskerar man paja något. Många små knackningar med hammare kanske hjälper? Så funkar ju mutterdragare och deras envisa knackande brukar ge resultat på bultar. Tillägg: Min egen 20 Hkr 90a som jag bytte impeller på i höstas var också svår att få isär. På den hjälpe det bara med att jag försiktigt satte in kilar i springorna på ömse sidor och sakta bände isär riggen så jämnt sm möjligt . Som kilar hade jag huggmejslar. Denna manöver får göras försiktigt så man inte skadar riggen. Men min motor blev bra i alla fall och duger ett tag till till 2 taktshatarnas förtret. Senast ändrad av 2taktochel | 19 juni 2012 | 17:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ockelbo-Ht-16 0 Postad 19 Juni , 2012 Ja man ska nog inte ta i med hårdhandskarna... Är väl gjutet så det spricker väldigt lätt... Gummiklubba är don att föredra om man ska knacka... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 19 Juni , 2012 Gummiklubba försökte jag med men det var för dåligt drag med den. Kilarna och försiktigt bankande och bändande hjälpte, men lite skrapningar på ytorna syns allt efter operationen. Försök använda så breda kilar som möjligt. Min rigg satt mest fast i framkanten där en ensam pinnbult med mutter sitter. Det var oxid i genomföringen som var problemet. Att sätta ihop efteråt var enkelt. Johnson brukar ha rostfria drivaxlar så den är i bra skick. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NisseNilsson 0 Postad 20 Juni , 2012 Jag ger upp!!!!!!! Nu har jag och grannen hållt på hela dagen och försökt får av växelhuset både med hammare, huggmejslar, bräckjärn och en stor bygghammare som vi vibrerat med men ingenting tycks hjälpa. som tur är har jag en båt till så nu skall ut på sjön och fira midsommar. Tack för alla tips och om någon kommer på något mera är jag idel öra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 20 Juni , 2012 Spännande! Har för mig jag värmde lite med gasol också på det stället som fastnat. Det i kombination med kilarna. Bara att försöka eller tänker du ha motorn som bojsten eller sälja den dyrt på blocket? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NisseNilsson 0 Postad 1 Juli , 2012 Tillbaka igen efter att varit inblåst i en vecka på en liten ö. Är det någon som skuret sönder i höljet för att komma åt där axeln är fäst i motorn och på detta sätt fixat till så växelhuset lossnar? Detta är det sista förslaget som jag kan komma på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser