pkno 0 Postad 18 Juni , 2012 Tänkte besöka Kökar i år. Start typ från Rödhamn. Någon som har testat denna rutt yttervägen söder om? Dvs inte följt farlederna? Alternativ 2 är att köra farleden söder om Degerö/Degerby men den har ett maxdjup på 1,5 m. Min båt drar 1,9 m. Samtidigt också en bro som inte verkar vara öppningsbar med seglingsfri höjd på 5,3 m? Uteslutet med andra ord? Enda alternativet om man vill följa farled och har en båt med mitt djupgående och mast 17 m över ytan verkar vara farleden norr om Degerö. 2,4 m. Känns som en jobbig omväg. Alla alternativa vägar mottages tacksamt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 75 Postad 18 Juni , 2012 Jag har själv inte gått vägen söder om Föglö/Degerö men en titt på sjökortet skulle få mig att tveka, det verkar finnas rätt mycket grund där och dessutom är området inte heller är jättebra utmätt. Man ska nog ta till en rätt bra marginal söder om allting och då blir inte vinsten i distansminuter så stor längre. Troligen har man också en del sjöhävning att ta hänsyn till som också gör att man vill ha grundfritt den tänkta rutten. Bästa svaret får du säkert från någon Åländsk seglare, du kanske stöter på någon vid Rödhamn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 462 Postad 18 Juni , 2012 Hej! Vi ska också till Kökar i sommar, har letat en del info som återfinns i tråden www.maringuiden.se/forum/;thread=427998 Vi har Åländska vänner både i Mariehamn och på Kökar och de har avrått från att gena som du föreslår. Det är inte omöjligt om man är duktig navigatör, men förutom att navigeringen är svår är även sjöhävningen ett problem redan vid måttliga (främst sydliga) vindar. Berätta gärna om du hittar någon genväg, men är det värt det för att spara 12- 15 M? Det är ju semester. Lycka till! Maceky Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Purre 0 Postad 18 Juni , 2012 Skulle nog rekomendera norra farleden förbi Degerby och genom embarsund via sottunga..Finnö...Kyrkogårdsö...mycket vackert där....skall man gå söderom föglö behöver man nog ha torrt på fötterna eftersom det är väldigt otjänligt att navigera där. Lycka till /Purre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pkno 0 Postad 18 Juni , 2012 Tack för info. Hade hoppats någon skulle ha en säker rutt då jag gillar havssegling bättre men Mackey, du har förståss rätt, det är semester och en kort omväg och dessutom vackert. Har inte varit norr om Degerby förut så det får bli vägen helt enkelt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser