Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Lonnman

Bytt impeller, växelhus går baklänges?!?, Hjälp!

Rekommendera Poster

Hejsan, bytte impeller på motorn förra vecka, Mariner 60 1989 tror jag att det är, 3 cylindrar.

Fick isär allting och bytte gick bra, rev när jag hade friläge i så när jag skulle ihop med det så vart jag tvungen att lägga i växeln på reglaget i båten samt manuellt i växelhuset så det gick vrida drivaxeln så den gled i. Jag tyckte jag kollade så att jag vred växelaxeln i vevhuset åt samma håll som den rörde sig när jag lade i växeln på reglaget. Men igår när jag sjösatte och skulle iväg och lade i backen så får jag framot upp på stranden igen, alltså växelhuset kör framot när jag har backen i och tvärtom. Pratat med svärfar som skruvar mycket båt och han tyckte det lät jävligt konstigt att det går åt fel håll, för jag tyckte bara det kändes som det fanns 3 lägen i växelhuset, Fram, neutral samt back? eller börjar det liksom om om man vrider för mycket? Antar att det är att riva igen men han nån varit med om samma sak eller kan det ha blicit nå fel nån annanstans?

Vore väldigt tacksam för svar.

Pappa bytte även startmotor i vintras så tänkte om han hade kopplat fel så motorn går baklänges men så var det inte.

 

Mvh Daniel Lönnman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ställer både växelhus å motor i neutral innan du monterar ihop så skall det bli rätt.

Vrider du stången i växelhuset till ändläget medsols så blir det fram/back å motsatt åt andra hållet. Ställer du den mittemellan dessa lägen skall det funka.

 

När du har neutral i så skall propellern snurra utan att drivaxeln upp mot motorn gör det.

 

 



Senast ändrad av Bella440R | 18 juni 2012 | 07:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vrider du stången i växelhuset till ändläget medsols så blir det fram/back å motsatt åt andra hållet. Ställer du den mittemellan dessa lägen skall det funka. 

 

Ang det så tyckte jag bara det var 3 lägen, neutral i mitten då, samt ett läge motsols och ett åt andra hållet. Anledningen till att jag lade i växeln var så jag kunde vrida drivaxeln så den gled in i motorn, bökade bra länge innan jag gjorde så, men kanske kan släppa ner det nu då, lägga i neotral på reglaget samt vrida tillbaka växelhuset till mittenläget då bara?

 

Tack för snabbt svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte insatt i just den här motorn men jag tycker det verkar konstigt att alla lägen blivit fel. Om det var så att någon växel (fram eller back) låg i neutralläge på reglaget och neutralläget låg på något av växellägena så hade det varit logiskt: fel läge i växelhuset jämfört med reglageläget.

Du har inte haft isär reglaget och monterat reglagekabeln fel?

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vrid på svänghjulet istället för drivaxeln så löser du det enklare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...