Uven12 0 Postad 18 Juni , 2012 Förra året fick jag riva ner och byta foderpackningar i min MD17C (Albin 25). Nu kör jag utan termostat. Motorn blir lagom varm vid belastning om 2100 varv, men det tar lite lång tid att bli varm och vid lägre belastning uppfattar jag motortemperaturen vara i lägsta laget. Nu har jag köpt en termostat, men ännu ej monterat. Noterar att det är en 60 graders, tycker genomströmningshålets diameter är i minsta laget, noterar också att det i bifogad monteringsanvisning är noterat att termostaten inte är för sötvattenkylda motor, vilket min är. Jag kan natuligtvis montera och se vad som sker, men frågan är om jag är på fel ute om jag chansar. Termostat nr 876080. Tacksam för tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 18 Juni , 2012 Hej Termostaten har nog som du säger en väl tidig öppning. För Martec värmeväxlare används 75 graders termostat. Har du Martec så kan du kontakta dom för en ny termostat. Annars kan höra på Albin 25 klubben där finns folk med mycket kunnande om din båt. http://www.albin25.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 18 Juni , 2012 Tycker du att motortempen blir lagom utan termostat så kan du använda den du köpt tiden upp till 60 grader kommer att förkortas som du önskar, om tempen blev högre utan termostat kommer den att fortsätta vara högre efter termostatbytet. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uven12 0 Postad 18 Juni , 2012 Tackar för svaren. Jag har inte problem med för hög temperatur utan den skulle kunna klara en något högre utan problem. Mest fundersam om vad som är skillnad mellan en sötvattens och en sjövattens termostat, för någon skillnad bör det vara. Om temperaturen, så öppnar den vid 60 grader och är fullt öppen vid 75. Borde vara en ekej nivå. Enligt instruktionsboken skriver de om en som öppnar vid 57 grader och är fullt öppen vid 73. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 19 Juni , 2012 Jag har md3b i min albin och kör med martec-kylning. Min är en 75graders. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 19 Juni , 2012 Skillnaden mellan sjövatten och sötvattentermostat är bara gradtalet för öppning, sjövattent. brukar öppna runt 50/60 grader sötvatten lite högre, den lägre tempen på sjövattent. beror på att saltet i kylvattnet inte löses ut så lätt vid lägre gradtal. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uven12 0 Postad 27 Juni , 2012 Jag har ni fäst en stektermometer längs röret innan vattenkylaren. Den visar knappt 70 grader vid belastad motor om 2100 rpm, och det tycker jag är en acceptabel motortemperatur utifrån att jag kör utan termostat. Så jag avvaktar med att montera termostaten. Den tänkta termostaten som nu ligger på hyllan öppnar vid 60 grader och är fullt öppen vid 75 grader. Synpunkter ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser