Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
HanneZ82

Vattenkoppling, badbrygga, vad är den till?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har någon form av koppling/anslutning på badbryggan på min bayliner 2455 -00. Först idag kollade jag upp vart den gick och den verkar gå rätt in i kylsystemet på båten. Någon som vet vad är denna till för?

 

Mvh. Hannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Antar att din motorn är sjövatttekyld, alltså att du inte har ett slutet kylsystem.

I så fall är din motor och båt utrustad med en mycket bra funktio som gör att du kan spola ur ditt kylsystem från saltvatten efter du varit ute och åkt. Om nu din båt går i saltvatten? Spar både på motor, limpor och knän med mindre rostangrepp. Dessutom så spolar den ut sand och skit som den annars kan suga i sig.

VolovPenta kan man finna sådana här system på. Men inte sett på Mercrusiser. Jag har ett sånt system på min. Och det är lite kul och se hur mycket skit det kommer ut från när man tittar ner på drevet från badbryggan. Själv använder jag det varje gång jag varit ute och anländer till min hemmabrygga.

Stänger av motorn, kopplar trädgådslangen på nippeln vid badbryggan. Sedan vrider jag på kranen. Och låter den spola igenom hela systemet i ca 15min.

En annan bra grej med denna anslutning är vid vinterkonserveringen. Jag brukar konservera från drevet som många gör. (nja Marinan gör det) Men jag litar inte på detta. Vilket är riskabelt då man inte alltid kan veta om termostaten är öppen. Efter de gjort detta, så har jag köpt mig en 12v pump som jag kopplar till en hink med blandad glykol och låter den suga i sig ett par hinkar med glykol. Det fina är att detta fyller motorn underifrån. Där i alla fall min anslutning går in från badbyggan. Har två anslutningar, en som går fram vid motorns nederkant. sedan en som går in längre bak.  

Med detta system så förlängs livstiden för limpor och knän, och man slipper har saltvatten stående i motorn långa tider på sommaren.

Går båten i sötvatten? Spelar detta system ingen större roll. Förutom ursköljningen av skräp, som slipper ta turen igenom en trång termostat.

Mvh
Kristian


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för uförligt svar. Båten har inget slutet kylsystem precis som du säger. Den har tidigare bara gått i sötvatten men nu sedan några veckor ligger den på västkusten

Det verkar ju toppen att kunna skölja ur systemet. Skall se vad det är för typ av anslutning så jag kan köpa nåt jag kan koppla på vattenslangen.

Mvh. Hannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är oftast vanliga trädgårdstumanslutningar. Finns på biltema, eftersom det inte handlar om några säkerhetsgrejer som skall hålla så tycker jag att man gott kan köpa dem där.

Antar att du har någon typ av plugg som sitter vid anslutningen? Som förhindrar att vattnet i kylsystemet rinner ut där, Skruvar du ut denna plugg så blir det inte bra för kylningen av motorn om den körs. Kan också vara en backventil. Jag har en plugg som jag skruvar ur. Som jag inte i min vidatste fantasi kan förstå hur den håller tätt. Men det gör den.

Sätter sedan i denna:
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Bevattning-och-Pump/Anslutningsnippel-14037

Kopplar sedan på denna på trädgårdslangen:
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Bevattning-och-Pump/Snabbkopplingar-14014/
 

Borde vara ungefär likadant på din.

Mvh
Kristian  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här tycker jag var väldigt intressant! Borde inte detta system även kunna implementeras i kylsystem med värmeväxlare (sötvattenkylning som det ju ofta kallas)? Även om själva blocket är skyddat med ett sådant system så är ju limpor, knän och sjövattenpump utsatta för sjövattnets smuts och korrosiva egenskaper. Även möjligheterna vid konservering är ju väldigt lockande.

Jag har aldrig sett, eller ens hört talas om, denna funktion så om någon vill beskriva det lite mer i detalj så skulle jag bli jätteglad! Någon kanske har en länk till någon sida med bilder och beskrivning av delarna som är involverade?

Mvh
Fred

EDIT:

Kollade runt lite snabbt och hittade denna: http://superflushsystems.com/product.php?id_product=14 Kan det vara ett sånt system? 2000 SEK ex frakt är väl saftigt tycker jag och det känns en aning överarbetat med någon slags turbin som pulserar vattnet...säkert bra men är det verkligen nödvändigt...?



Senast ändrad av Flintstone | 18 juni 2012 | 01:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan fota mitt nästa gång jag är vid båten men det är en enkel princip. Enda stoppet jag kan se är vid själva anslutningen på badbryggan. Skall kika närmare så fort tillfälle ges.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite bilder vore ju toppen! Gärna både på hur det ser ut på utsidan och på insidan där man ser vart slangarna går.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stopp och belägg! Få nu inga ideer om att spola ur en motor som inte är konstruerad för detta från början.

Kopplar man trädgårdsslangen till motorns sjövatten spolar vattnet igenom värmeväxlare och till avgaskröken så långt allt väl men sedan fyller det avgasslangen upp till svanhalsen innan det rinner ut genom avgasutsläppet i aktern, har man nu tur så är avgaslimpan högre, annars rinner vattnet med kommunens tryck in till ventilerna och några av dom är alltid öppna, vidare ner i cylindrarna, letar sig förbi kolvringar till oljetråget.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har jag inte sett någon sprängskiss på lösningen någonstans. Och jag brukar ha rätt ordning på sprängskissarna som finns till min motor (GM350) Jag tror det är en eftermarknadsgrej, Ett billigt alternativ istället för glykolkylning som fanns före Neutral salt system. Om man tittar på Neutral salt systemet som finns till VP för jänkarna. Så fungerar flushout systemet likadant. Fast bara med färskvatten.

Men principen är väldigt enkel.

En anslutning på badbryggan. Därifrån går det en gummikylarslang till en tvåstegkoppling där en slang går till styrbord undre del av blocket. Långt fram på motorn. Den andra slangen går till babord undre del av långt bak på blocket.

Fyller ju blocket nerifrån och upp från båda sidor.

När man drar igång vattnet från kommunen märker man rätt snabbt att block och limpor kyls av rätt snabbt av det kalla vattnet. Man kan ju också på detta sätt se om något är tätt i systemet, tex om ena limpan inte kyls av så är det ju stopp där.

Ser inge problem med att vem som helst skulle kunna installera detta system på sin motor som är sötvattenkyld eller för den delen har värmeväxlare. Den dumpar ju vattnet på samma sätt som när motorn är igång. Kanske man skall akta sig lite om man ha klaffar i avgaskrökarna. Vore ju katastrof om de inte öppnas av vattentrycket, då kommer avgastystemet att fyllas, och det rinner bakåt i limporna och in i motorn. Men jag skall låta detta var osagt. Bara en tanke.

Kostnaden för slang och några niplar i blocket. Som det säkert redan finns uttag för. Borde inte vara speciellt högt.

Mvh

Kristian

 



Senast ändrad av Alf_Von_Sil | 18 juni 2012 | 10:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis det funderade jag på...det pratas ju ofta om att vatten kan leta sig in bakvägen ned till ventilerna och sedan in i cylindrarna (reversion kallas det visst). Hur kan dessa system undvika att detta händer?

Superflush hävdar ju att deras system passar alla motorer och att det kan installeras i efterhand...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste i ärlighetens namn säga att jag inte har helt koll på kylningen på båten fungerar än. Vad jag inte kan förstå alls är varför kylkanaler och avgassystem är sammankopplat iochmed att vattnet kan hitta in till cylindrarna.

Hur som helst, vad är det som får kommunens tryck att vattnet hittar in till cylindrarna men inte vattenpumpens tryck?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kylarvattnet dumpas bakom knä:et som sitter på limpan. Det dumpas alltså i avgaströret. Om det tex blir tätt i avgastystemet så fylls det och kommer alltså in avgastvägen in i motorn.

Man kan alltså säga att avgaserna och kylarvattnet går ihop i avgasystemet, Vilket betyder att det är raka rör rakt in till cylindrerna för vattnet. Om inte vattnet har någonstans att komma ut.

Imprellern suger vatten från sjön/havet hela tiden. Sedan bestämmer termostaten om hur mycket vatten av det vattnet som skall få gå vidare genom motorn eller bara fortsätta ut mot avgaströret utan att pasera termostaten.

När du har en flushoutsytem på motorn, så trycker du kommunalt vatten direkt i motorblocket. Vilket gör att det vattnet ligger bakom termostaten och är opåverkad av om termostaten är öppen eller stängd. Vilket gör att motorn kan spolas igenom oavett motortemp.

Flushoutvattnet kommer ut på precis samma ställe som det vanliga kylarvattnet på motorn. Tycker att den där Superflushsidan beskriver rätt bra på sina teckningar hur det hela fungerar. 

Mvh

Kristian


 



Senast ändrad av Alf_Von_Sil | 18 juni 2012 | 13:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, då förstår jag lite bättre, tack.

Jag förstår dock inte varför havsvattnet hittar ut samtidigt som det kommunala vattnet inte skulle  hitta ut. Är det för att trycket skulle vara högre i det kommunala? Skulle det isåfall vara säkrare att fylla en hink med vatten och låta trycket från hinken skölja igenom systemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan säkert funka på drevmotorer där motorn ligger högt i förhållande till drevet/avgasutsläpp.

På min båt ligger motorn lågt avgaskröken där kylvattnet kommer ut ligger under vattenlinjen, avgasslangen går sedan till ljuddämpare/vattenlås för att sedan fortsätta till en rörkrök som går upp över vattenlinjen och sedan ner igen för att mynna ut strax över vattenytan.

Alltså ligger högsta punkten på avgassystemet ca 50 cm över avgaslimpan, följaktligen kommer vattnit att rinna in och fylla motorn innan nivån blir så hög att det rinner över svanhalsen/rörkröken innan avgas/vattenutsläppet i aktern, om inte motorn är igång och hjälper till med viss regelbundenhet att blåsa vattnet över högsta punkten.

Kan någon hjälpa till med någon länk där man kan se hur man lyckats med att gå förbi detta.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ganska säker på att det är där man kopplar in landvattnet. Inget vi använder i Sverige men i USA kopplar du in vatten, el och ofta även tv antenn när du ligger på marinan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det finns ju också. Men som första inlägget säger så går hans koppling till motorn. Tror inte ens jäkarna vill köra sitt färskvattensystem genom motorn Då borde slangen gå till sötvattenslangen för kall vatten. Har faktiskten sådan. Dock aldrig testat den anslutningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur i helv lyckades jag missa det i det lilla inlägget? Pinsamt blush

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då förstår jag mer. Jag förstår dock inte varför kommunvattnet tar sig in i motorn men inte sjövattnet :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att det är för att när sjövattnet cirkulerar så är motorn igång och då blåser avgaserna ut vattnet. När man kör med slangen så är ju motorn avstängd och då finns det inga avgaser som blåser ut vattnet som då kan rinna fel väg.



Senast ändrad av Flintstone | 18 juni 2012 | 20:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även den bästa gör sina misstag :)

Tycker ändå att ditt inlägg gjorde klart i saken. Kan ju komma någon förvirrad typ som tror vi pratar om tryckvatten till färskvattensystemet. Det är ju helt klart vanligare att USA båtar har en sådan anslutning än en flushout på badbryggan till motorn.

Bra jobbat! Fan vad rätt det blev tilllslut.

Flintstone: Slog spiken på huvudet. Vältalat. Så pedagoiskt sagt så jag skulle inte kunna sammanfatta det bättre med hjälp några sidor Word dokument.

Mvh
Kristian



Senast ändrad av Alf_Von_Sil | 18 juni 2012 | 21:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åh, det var väl inget...angel

Vi som har normala motorer med drev som är normalt installerade avseende avgaserna borde med andra ord mycket väl kunna använda oss av den här typen av anordning. Märkligt att det inte är vanligare eftersom just limpor och knän står för en ganska stor del av budgeten för förbrukningsartiklar.

Om man ordnar till ett helsystem, alltså att även limporna kyls av glykolsystemet, och skaffar spolning av knäna så kanske man bara behöver byta knän vart tionde år för 2000 spänn! Det är ju ganska överkomligt! cool Kör man dessutom i söt/bräckvatten så kanske det handlar om 20 år! laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när jag förståtr hur avgassystemet fungerar så blir jag fundersam kring hur vatten skulle ta sig in bakvägen. Avgaskrökarna är ju ett vanligt vattenlås.. så varför skulle vattnet välja att ta sig bakåt i systemet? Det är ju som att spola på toan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där ser ut at vara en hemmasnickrad variant.

Troligen kopplad in på slangen som kommer från drevet.

Problem kan uppstå när du kopplar på trägårdslangen så får du fullt tryck i sytemet, även fel väg på impellern, vilket inte är att rekommendera då den kan skadas.

Skulle kunna gå att lösa med antingen en kulventil, eller avstägningskran, bara inte flödet stryps med motorn igång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja som att spola på en toa där avloppet går ut en meter över toastolen.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vatten kan ta sig in bakvägen i toaletter också...fråga dem som bor i låglänt terräng...indecision Det krävs bara tryck åt fel håll så svämmar muggen över med väldigt tråkiga följder. Samma gäller för motorer med drev fast då blir följderna inte lika äckliga...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser som sagt var hemgort ut.

Dock har vi samma koppling på bandryggan ser jag. Grejerna för att koppla ihop allt med kommunalvatten finner du påtex biltema. Som jag säkert sagt tidigare.

Dock skulle det vara intressant och se vart de har kopplat in dessa slangar på motorn. De skall in i blocket och ingenannstans. Inte på någon kylslang som det verkar vara kopplat nu. Du vill ju fylla nerifrån och upp i blocket och sedan ut. Så du inte trycksätter imprellerna åt fel håll som någon skrev.

Mvh
Kristian
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...